3. května 2010
Nákladní letecká společnost Yangtze River Express Airlines (YRE) otevřela 29. března novou linku z letiště Pudong v Šanghaji do Prahy a Lucemburku. První letecká společnost vytvořená investory z pevninské Číny a Tchaj-wanu na lince létá třikrát týdně (každé pondělí, čtvrtek a sobotu) nákladním Boeingem B747–400F.
Pro pražské letiště jde teprve o druhou dálkovou nákladní linku. Třikrát týdně dosud létá do Prahy z tchajwanské Tchaj-peje společnost China Airlines Cargo. Celková frekvence letů YRE z Šanghaje do Evropy po otevření nové trasy vzrostla z pěti na osm letů. „Vedle celosvětového ekonomického oživení vidíme ve východní Evropě velkou poptávku a potenciál, Praha je geograficky velmi dobrou vstupní branou pro zboží z Číny,“ uvedl viceprezident Yangtze River Express Airlines Paul Hsueh.
Yangtze River Express Airlines začaly létat v roce 2003, od té doby významně expandovaly na současných 45 tras a dvě stě letů týdně. Letadlový park dopravce tvoří tři nákladní Boeingy 747 a osm nákladních Boeingů 737. Do roku 2011 společnost plánuje rozšíření flotily o další čtyři nákladní letadla, která budou obsluhovat nové linky mezi Asií, Evropou a USA.
Agentem Sky-XS Aircargo
Za svého generálního prodejního a servisního agenta si dopravce v Praze vybral společnost Sky-XS Aircargo, s. r. o., která pro něj bude exkluzivně zajišťovat veškeré obchodní činnosti nejenom na území České republiky, ale i v dalších čtrnácti zemích střední a východní Evropy. Sky-XS bude také dohlížet na provozní stránku odbavení letadel. V cargo terminálu společnosti Skyport na pražském letišti již Sky-XS Aircargo působí jako agent i pro China Airlines Cargo.
„Praha byla zvolena pro svou strategickou polohu v centru střední a východní Evropy s napojením na všechny významné logistické cesty, které YRE plánuje využít pro distribuci zásilek do cílových zemí. Ve spojení se stávajícími pěti lety týdně do Lucemburku se tak Praha pro YRE stane druhým přepravním uzlem v Evropě, což je považováno za milník v rozvoji mezinárodní letecké přepravy mezi Čínou a regionem střední a východní Evropy,“ uvedl oblastní ředitel Sky-XS Jan Chyba.
(spa)
Paul Hsueh (Yangtze River Express Airlines) pro DN
„Hlavní překážkou je nerovnováha toku zboží“
„Mohl byste nám krátce představit Yangtze River Express Airlines – její zakladatele, služby a flotilu?“
„Yangtze River založil čínský letecký dopravce Hai Nan Air v roce 2002. Na sklonku roku 2005 byla přeměněna na společný podnik, do nějž vstoupily China Airlines z Tchaj-wanu a dvě rovněž tchajwanská rejdařství. V současné době nasazujeme tři nákladní speciály Boeing B747F a sedm nákladních B737F.
Flotilu B747F využíváme na trase PVG-LAX-PVG čtyřikrát týdně, pětkrát týdně na PVG-TSN-LUX-PVG a třikrát týdně na PVG-TSN-PRG-LUX-PVG. Jde o pravidelné komerční lety. B737F používá Yangtze River k dlouhodobým charterům pro přepravu e presních a kurýrních zásilek firem, jako je FedEx a SF (expresní jednička na domácím trhu). S B737F jsme nyní odstartovali také feederové služby pro naše dálkové lety. Nyní plánujeme rozšíření flotily o další B747F a jeden až dva B737F, a to ještě v průběhu letošního roku.“
„Kdy a proč jste se rozhodli létat do Prahy jako vaší druhé evropské destinace?“
„Jak se světová ekonomika dostává z následku hospodářské krize, věříme, že země střední a východní Evropy budou představovat region s vysokým růstovým potenciálem, stejně jako Spojené státy a západní Evropa. Od konce roku 2009 jsme zkoumali možnost otevření druhého centra v Evropě. Praha má vynikající globální polohu a opírá se o vyspělý místní trh, takže je ideální volbou pro rozšíření naší sítě. Jeden z našich spolumajitelů, China Airlines, létá do Prahy již řadu let. Jejich dobré zkušenosti pomohly zkrátit čas rozhodování i přípravy.“
„Jaká je úloha nové destinace v síti spojů YRE?“
„Lety do Prahy představují přímé spojení mezi Čínou a Českou republikou. Čína je světovým producentem a nová destinace pomůže rozvoji nejen Yangtze River, ale i obchodním a logistickým podnikům, které ušetří čas a peníze oproti přepravám přes jiná velká centra, například Frankfurt nad Mohanem nebo Vídeň.“
„Jaká je struktura nákladu, který letecky přepravujete do Prahy? Jak se podle vás bude v budoucnu měnit?“
„Většinu našeho exportu do Prahy tvoří IT produkce, hardware, solární panely a někdy i různé suroviny. Očekáváme, že do budoucna se bude zvyšovat podíl polotovarů pro výrobu počítačové techniky, protože v České republice jsou provozy, které se finální montáží zabývají. Zajímavá bude i oblast automobilového průmyslu.“
„Jak úspěšní jste při prodeji přepravních kapacit?“
„Nyní prodáváme na každém letu do Prahy kapacitu přibližně 40 až 50 tun carga. Poptávka dovozů je vysoká a má velký rozvojový potenciál, i pokud jde o napojení na okolní státy střední a východní Evropy.“
„Je nerovnováha mezi objemem dovozu a vývozu velkou překážkou?“
„Ano, nerovnováha toků zboží tu je a zůstává hlavní překážkou pro vyšší ziskovost našich operací. Pokoušíme se udržet výnosnost letů na západ, čímž kryjeme částečné ztráty letů opačným směrem. Nicméně věříme, že přímé spojení s Prahou pomůže také českému exportu do Číny, a to nejen českého zboží, ale i zásilek z okolních států.“
(spa)