25. září 2009
Svou novou vlajkovou loď – model řady R – představila minulý týden ve svém sídle ve švédském Södertälje společnost Scania. Po pěti letech od uvedení na trh jezdí na světě již více než 200 tisíc vozidel Scania řady R. Nově představená verze přináší řadu změn uvnitř i na povrchu modelu. Výsledkem jsou ostřejší rysy budky, menší aerodynamický odpor, lepší jízdní vlastnosti a nižší spotřeba. Současně výrobce zapracoval i na větším pohodlí osádky a usnadnění práce řidiče. Nová maska zlepšuje přívod chladícího vzduchu a dává tušit, že výrobce počítá již v předstihu s nutností účinnějšího chlazení motorů Euro 6. Celkově ostřejší rysy, nově tvarovaný nárazník umožňující instalaci senzoru adaptibilního tempomatu na větší počet verzí vozidel, boční aerodynamické panely na rámu podvozku dovolující i u tahačů 4×2 instalaci palivové nádrže o objemu až 1500 litrů, to jsou nejvýraznější vnější změny, které omladily řadu R, aniž by však jakkoli potlačily charakteristický design, pro který je tak oblíbená mezi řidiči i dopravci. Komfortnější kabina Každá inovace vozidla, které má své věrné příznivce, je očekávána s velkým napětím. I v případě kabiny se však konstruktérům podařilo nejen udržet přednosti stávajícího modelu, ale ještě více je zvýraznit. Novinkou, kterou bezesporu ocení všichni řidiči v dálkové dopravě, je volitelné spodní lůžko (místo standardní verze před- stavené v roce 2008), u něhož lze měnit šířku v rozmezí od 730 do 900 milimetrů. Nové barevné kombinace odlišující pracovní, odpočinkovou a lůžkovou zónu, dostatek úložných prostor, výklopná stolní deska, příprava na instalaci kávovaru na straně spolujezdce, to jsou jen některé z předností nové kabiny řady R. Nová je i přístrojová deska včetně informačního panelu poskytující cennou podporu jak zkušeným, tak novým řidičům. Všechny ovládací tlačítka, včetně ovladačů nových programů jízdy, jsou umístěna v intuitivně vyhledatelných pozicích na volantu nebo na pákách pod ním a usnadňují jízdu i v náročném provozu. Nový systém Opticruise Novinkou je rovněž automatizovaný systém řazení Opticruise, který je nyní k dispozici buď jako plně samočinný s elektrohydraulicky vypínanou spojkou, nebo se spojkovým pedálem. Obě verze nejenže výrazně usnadňují řidičům práci a umožňují jim plně věnovat pozornost dění kolem vozidla, ale také velkou měrou přispívají ke snížení spotřeby pohonných hmot. Systém Opticruise Scania poprvé představila v roce 1994 a od té doby několikrát zmodernizovala. Nyní je systém k dispozici pro osmi-, dvanácti- a čtrnáctistupňové (12 + 2) verze a samočinná verze je standardně doplněna o asistent pro rozjezd do kopce, tzv. hillholder. K dispozici je například i nová funkce Power pro maximální výkon motoru či funkce pro manévrování při malé rychlosti; systém může být doplněn retardérem. Řazení je neustále modifikováno podle stylu jízdy řidiče – mění se například v závislosti na poloze plynového pedálu i na rychlosti jeho sešlápnutí a uvolnění. Senzory zátěže a sklonu vozidla sbírají informace pro plynulý rozjezd a umožňují účinně chránit spojku proti nevhodnému řazení při rozjezdu, to vše bez zásahu řidiče. Systém má také funkci pro vykolébání uvízlého vozidlo, a to směrem vpřed i vzad. Scania Driver Support Scania Driver Support představuje nový podpůrný programový systém, který poskytuje řidiči okamžitou zpětnou vazbu na jeho styl jízdy a umožňuje mu tak zdokonalovat řidičské dovednosti i bez přítomnosti instruktora; reaguje na hlavní oblasti, které se týkají bezpečnosti a ekonomiky jízdy. Scania Driver Support průběžně analyzuje data ze soustavy senzorů instalovaných na řadě míst vozidla, monitoruje řidičovu techniku jízdy a bezprostředně radí, co je třeba zlepšit, ale stejně tak informuje o tom, co bylo správně. Toto školení se zaměřuje na jízdu ve stoupání, předvídání dění v provozu, správné zacházení s brzdovou soustavou a volbu převodového stupně. Na displeji se zobrazuje skóre úspěšnosti řidiče v procentech (buď celkově, nebo v konkrétní oblasti), hodnocení dané aktivity pomocí jedné až pěti hvězdiček a v písemné podobě i rada, jak si má počínat příště. V případě potřeby systém okamžitě doporučí změnu rychlostního stupně. Systémem Scania Driver Support jsou standardně vybavována vozidla s elektronicky řízeným brzdovým systémem (EBS), převodovkami s přímým řazením (dvanácti- a čtrnáctistupňových s přímým řazením, nebo se systémem Opticruise) a s retardérem. Důsledné využití podpůrného systému přináší podle výrobce okamžité snížení spotřeby o deset procent. Také běžné výkyvy ve spotřebě paliva v rozmezí 15 až 25 procent se podle dosavadních testů výrazně zmenšují na pouhých pět procent. Optimalizace spotřeby Spolu s novou řadou R představila Scania také sérii tahačů určených primárně pro těžkou dálkovou dopravu. Přesun akumulátorů a vzduchojemů na záď vozidla umožnil zvýšit kapacitu nádrží u vozidel se znakem náprav 4×2 až na 1500 litrů a u vozidel 6×2 na tisíc litrů. Spotřebu snižuje i lepší aerodynamika a nový převodový poměr 2,59 pro zadní nápravu typu R780. Jízdní vlastnosti Součástí představení nové řady R ve Södertälje byly jízdy s novými vozidly. Při nich se potvrdilo, že veškeré novinky fungují přesně tak, jak je předtím s velkým zaujetím představili jejich tvůrci. Systém Scania Driver Support skutečně nutí každého řidiče k tomu, aby se průběžně zdokonaloval a soutěžil tak vlastně sám se sebou. Asistent rozjezdu do kopce umožňuje bezpečné rozjetí i s plně naloženou severskou šedesátitunovou soupravou a manévrovací modus je zárukou plynulé pomalé jízdy bez zbytečného zatěžování spojky. Změny rychlostních stupňů v závislosti na terénu jsou přes-né a intervaly při řazení dostatečně krátké, aby nedocházelo ke zbytečnému poklesu točivého momentu. A stejně dobře působí i nová kabina – byla pohodlná, prostorná, příjemná při pobytu za volantem, tak na místě spolujezdce i při odpočinku. Vozidla nové řady R se budou vyrábět od října a půl roku poběží souběžná výroba dosavadní a nové verze. Milan Frydryšek