5. června 2012
Průměrné stáří zhruba dvaceti tisíc autobusů na českých silnicích se na konci loňského roku zvýšilo o 0,2 na 14,56 roku. V Evropské unii se průměrná hodnota pohybuje mezi deseti a jedenácti lety. Na počátku května to oznámilo Sdružení automobilového průmyslu. Současně poukázalo na ekologické a bezpečnostní dopady tak starého autobusového parku.
„Obnova českého parku autobusů je nedostatečná. Jedná se o krajně nepříznivý vývoj s negativními vlivy na životní prostředí a bezpečnost silničního provozu,“ uvedl ředitel sdružení Antonín Šípek. Před čtrnácti lety podle něj autobusy musely splňovat normu Euro 3, která tolerovala třikrát větší objem emisí než současná Euro 5. S opotřebením motoru přitom množství emisí dále roste.
Datum výroby 1998
Průměrný autobus zaregistrovaný v České republice byl vyroben v roce 1998, tedy dva roky předtím, než byly zavedeny legislativní standardy zásadně zpřísňující požadavky na aktivní a pasivní bezpečnost autobusů. Pokrok nastal mimo jiné u brzd, stability a signalizace závad a byly také zavedeny přísné standardy pro sedadla cestujících a pevnost karoserie.
„Realita je taková, že téměř třetina autobusů registrovaných v ČR neplní ani základní úroveň dnešních standardů bezpečnosti. To má fatální následky při dopravních nehodách autobusů,“ zdůraznil Antonín Šípek.
Vysoké riziko
K rizikům pro bezpečnost silničního provozu přistupuje u starších autobusů i jejich technický stav. Odborníci tvrdí, že prakticky každý autobus, který havaroval, měl nějakou technickou závadu a tyto závady se ze 75 procent na nehodách přímo podílely.
V loňském roce se v České republice vyrobilo 3560 autobusů. V poměru k počtu obyvatel to zemi řadí stejně jako při výrobě osobních automobilů mezi světové velmoci. Na obnově domácího vozového parku se však tato skutečnost prakticky nijak neprojevuje.
(čtk)