13. července 2023, Milan Frydryšek
Evropská komise v květnu představila návrh změn pravidel pro řidiče v příležitostné dopravě. Jak tento návrh hodnotíte?
Předpokládám, že dopady budou pozitivní, a to na dopravce i na řidiče. Nová pravidla pro ně budou jednodušší a řidiči budou pod menším stresem. Například když má zájezd večeři, tak jsou řidiči nyní pod tlakem, aby dodrželi denní odpočinek. Pokud bude přijato nové nařízení a budou moci prodloužit výkon práce o hodinu nebo o dvě, když předtím odřídili jen pět nebo sedm hodin, tak to určitě jejich stres sníží výrazně. Tento důvod je ostatně uveden i v preambuli návrhu Evropské komise.
Tato změna měla být původně již součástí velkého silničního balíčku v roce 2020, jenže tam bylo projednáváno hodně témat, takže komise tehdy řekla, že pravidla pro autobusovou dopravu se budou řešit až poté, co bude schválen silniční balíček 1 pro silniční nákladní dopravu.
Mimochodem, tato iniciativa vzešla z Mezinárodní unie silniční dopravy IRU, podíleli jsme se na přípravě návrhu a zajímáme se o tuto problematiku možná již deset let. Nyní tedy komise plní svůj slib.
Změnu jsme projednávali i s evropskými odbory ETF v rámci v rámci unijní tripartity a výsledkem je návrh, který 24. května představila Evropská komise.
Uvidíme však jak bude probíhat projednávání v unijních orgánech. Rádi bychom to dotáhli do úspěšného finále ještě před volbami v příštím roce.
Pokud návrh bude schválen, kdy pak vstoupí v platnost?
Vzhledem k tomu, že se jedná o nařízení, tak předpokládám, že by to probíhalo jako u schvalování podobných nařízení. Účinnost je v takovém případě obvykle dvacátý den po zveřejnění, tudíž mohlo by to jít rychle.
Nejsem si však jist, že se to do voleb stihne, protože se obávám, že od zhruba prosince se více než o pracovní aktivity začnou všichni starat o květnové volby. Na druhou stranu musím říci, že v Evropské unii to nefunguje jako u nás, kde když se něco nestihne do voleb, tak to padá pod stůl. V unii se postupuje pragmatičtěji a nový parlament pokračuje v rozdělané práci. (lan)
Zeptali jsme se Zdeňka Radosty,
jednatele společnosti Radosta CZ, s.r.o., a člena Regionální komise České Budějovice ČESMAD Bohemia
Vláda oznámila dřívější zvýšení spotřební daně z nafty, navíc v době zvýšených vstupů. Projeví se podle vás tato změna nějak na postavení českých dopravců vůči zahraniční konkurenci?
Větší problém pro mě v tuto chvíli není ani tak cena nafty, která se snížila a zřejmě se nyní nezvýší, ale náklady spojené s udržováním techniky a náhradními díly a ceny servisních prací. Když se to vše sečte, tak je to horší než zvýšení spotřební daně z nafty.
Jistě, zvýšení o 1,50Kč bude představovat další nárůst. Na shromáždění zástupců Sdružení ČESMAD Bohemia na konci května v Praze si všichni na nárůst vstupů stěžovali a nikdo nyní neví, jestli podnikání v dopravě, zejména u menších dopravců má do budoucna smysl.
Prakticky všichni omezujeme dopravní prostředky, což je zapříčiněno tím, že nejsou řidiči. Dnes místo toho, abych nakupoval techniku, pro kterou bych měl práci, mám odstavená tři vozidla, protože na ně nemám řidiče a těžko je seženu.
Ano, zakázek celkově ubylo, ale v důsledku toho, že chybějí řidiči a omezují se vozové parky, tak se to srovnalo a zakázky stále jsou. Že by nebyla práce, toho se nebojím. Ale obávám se vysokých nákladů, které máme již na vstupu. Silniční doprava je obor, kde jsou marže maximálně 5 procent a stačí jedna špatná zakázka a dopravce je na nule. Dopravní firma tak může mít sice obrovský obrat, ale její ziskovost je minimální.
Vnímáte za této situace větší konkurenční tlak ze strany zahraničních dopravců?
To nedovedu příliš posoudit, protože se orientujeme především na stálé zákazníky u nás v regionu a exportujeme jejich zboží. Náročnější je to při zpátečních přepravách, které jsou hůře placené, ale to se průběžně mění. Jednou jedeme do Itálie a máme třeba dvacet třicet přeprav a pak přijde měsíc, kdy jsou přepravy jen dvě, a ještě za naprosto šílenou cenu.
Když naceňujeme v Čechách, dovedeme se dostat na přijatelnou úroveň, ale když se vracíme, je to horší. A nedovedu říci, zda si velkou část odečte spedice, nebo je tak nízká už od konečného zákazníka, protože tam s ním nejednáme.
A ještě horší je to u sklápěcích vozidel, ale tam jsme si trh zničili jako dopravci sami.
Zmínil jste nedostatek řidičů…
Dnes je velký problém sehnat řidiče pro mezinárodní kamionovou dopravu. Na jinou práci se ještě sehnat dají, ale na MKD, která je nyní nejvíce výdělečná, vůbec. A řešení nevidím ani v zaměstnávání Ukrajinců, kde je stále velká byrokracie. Za dobu od pandemie koronaviru jsem tu měl několik agentů z Ukrajiny, kteří mi slibovali, že seženou pracovníky, ale nic z toho nebylo. Asi je to i tím, že se snaží najít uplatnění spíše ve městech než v menších obcích.
A ani přes úřad práce to k ničemu nevede. Neustále někomu píšu potvrzení, že ke mně nastoupí, udělá si řidičák na kamion, ale pak už se neozve.
V poslední době se sice někteří řidiči vrací z Rakouska, které zřejmě přes nějaké dotační tituly podporuje zaměstnávání Rakušanů, ale naprostá většina z nich je v exekuci.
Ale když se ještě vrátím k nákladům, musím zmínit tzv. tatraktory. Ty se hodně rozmohly na vnitrostátní dopravě a jezdí už i do Rakouska, dokonce i po dálnicích a Rakušané to nějakým způsobem tolerují. To je pro nás taky konkurence, která cenu snižuje. Týká se spíš stavebnictví než plachtových návěsů, ale i tak to problém je, protože na jejich cenu se nemůžeme dostat.
Takže pak člověk uvažuje, jestli si má taky pořídit tatraktor, nebo jít dál poctivou cestou bez vratky daně z nafty a s klasickou silniční daní. I když u té se snad už také něco změní, protože ji platíme prakticky dvakrát, jednou jako paušální daň a jednou jako mýto.
Milan Frydryšek
Foto: ČESMAD Bohemia