ČD Cargo

ČD Cargo expanduje do Polska

ČD Cargo expanduje do Polska

I přesto, že si ČD Cargo stále udržuje pozici leadera na tuzemském dopravním trhu, je jedním ze strategických cílů společnosti expanze na dopravní trhy v sousedních zemích. Současné dění na česko-polské hranici je důkazem, že tento cíl se začíná postupně naplňovat.

Společnost Koleje Czeskie, Sp. z o. o., byla do obchodního rejstříku ve Varšavě zapsána 18. prosince 2006 a navázala tak na tradici generálního zastoupení Českých drah, respektive ČSD, které v Polsku fungovalo více než 40 let. Základní kapitál společnosti činí 41 986 000 PLN. Spediční činnost byla později rozšířena o další aktivity a dnes se jedná o plnohodnotného dopravce, jehož prostřednictvím realizuje ČD Cargo expanzní záměry na tomto trhu. Od svého založení je společnost trvale v černých číslech, za rok 2014 vykázala zisk před zdaněním ve výši přibližně 28 milionů Kč.

Od 27. srpna 2009 jsou Koleje Czeskie držitelem licence pro provozování drážní dopravy v Polsku, včetně příslušných certifikátů. Tato skutečnost mimo jiné umožnila ČD Cargo pružně zareagovat na fakt, že 2. dubna 2010 vstoupil na síť SŽDC první vlak vedený na licenci dopravce PKP Cargo. A již 14. dubna téhož roku se ze stanice Gdańsk Olszynka vydal na cestu do Čech první vlak s leteckým palivem vedený lokomotivou 181.018 ČD Cargo pronajatou dopravci STK. Další přepravy rychle následovaly. Většina těchto obchodních případů byla obchodně zaštítěna společností Koleje Czeskie, provozně však byly zajišťovány některým ze spřátelených dopravců – STK, Lotos Kolej atd. Velmi zajímavým projektem, na kterém se Koleje Czeskie podílely, byla akce „Strela“ neboli přeprava černého uhlí z baltského přístavu Svinoústí do hutí společnosti US Steel v Košicích. Ta byla zahájena v březnu 2012 ve spolupráci dopravců ZSSK Cargo, ČD Cargo a Koleje Czeskie, a to v celé trase jednou lokomotivou, konkrétně některým z polonizovaných dvojčat řady 131. Díky nabídce komplexních služeb se v této době podařilo spedičně získat i velkoobjemové přepravy z Polska do Rumunska a další. Nyní má společnost ve svém majetku 57 elektrických lokomotiv, z nichž nosné jsou lokomotivy řad 181 a 182. V roce 2013 odkoupila od mateřské firmy celkem 767 nákladních vozů řad Falls a Eas, které nechala opravit a nyní je využívá na realizaci dalších nových obchodních případů.

Přelomové rozhodnutí

Již v závěru loňského roku vedení ČD Cargo rozhodlo o dalším rozvoji dceřiné firmy a o zintenzivnění spolupráce při expanzi na polský trh. V souladu s tímto záměrem byla uskutečněna i polonizace sedmi lokomotiv řady 753.7 primárně určených na přepravy černouhelných kalů z Wałbrzycha do elektrárny Poříčí. Tato přeprava se v letošním roce z obchodních důvodů pravděpodobně neuskuteční, avšak polonizovaní catři našli brzy své uplatnění na jiných přepravách. Například 31. března 2015 v časných ranních hodinách překročil státní hranice v Petrovicích u Karviné ucelený vlak se šrotem mířící do hutě v polském městě Częstochowa, kam dorazil ve stejný den ve 14.30 hodin. Již z Ostravy- hlavního nádraží byl veden dvojicí lokomotiv 130.013 + 019 dopravce ČD Cargo, tedy bez přepřahu na státní hranici, na licenci dceřiné společnosti Koleje Czeskie. O dva dny dříve dojela do Ostravy lokomotiva 753.780, tedy jeden ze sedmi dualizovaných catrů určených pro provoz na česko-polském pomezí.

Dne 31. března odpoledne se pak se soupravou 20 prázdných Ea vozů vydala do Polska, respektive do překladiště Euroterminal ve Sławkowě. Dne 1. dubna byla souprava přistavena k nakládce a v týž den se po převážení 1526 tun těžký vlak vydal na zpáteční cestu. Jeho cílovou stanicí bylo Osoppo v Itálii. K přepřahu na elektrickou trakci došlo v Petrovicích u Karviné. Vše se opět odehrálo plně v režii Kolejí Czeskich a jednalo se o historicky první nasazení dualizované lokomotivy na traťový výkon na síti PKP PLK (nepočítáme-li zajíždění do stanice Zawidów). Další přepravy následovaly a do konce května bylo na vlastní licenci společnosti Koleje Czeskie přepraveno již téměř 40 tisíc tun železného šrotu, černého uhlí a koksu. Pro dopravu vlaků jsou využívány rovněž polonizované lokomotivy řady 130 ČD Cargo. Objem realizovaný s dalšími dopravci pak dosáhl dalších téměř 400 tisíc tun zboží.

V blízké budoucnosti plánují obě společnosti maximalizaci objemů přeprav realizovaných na vlastní licenci Koleji Czeskich, zapojení „dceřinky“ do kombinovaných přeprav stejně jako napojení na síť širokorozchodných železnic v Bělorusku.

Michal Roh

spinner