21. února 2008
Nové vedení Českých drah v čele s generálním ředitelem Petrem Žaludou hodlá z veřejných rozpočtů získávat každoročně miliardy Kč navíc na obnovu vozového parku tohoto dopravce. V ideálním případě chce ročně až 20 miliard Kč, tedy zhruba o 17 miliard Kč více než nyní. Podle ministra dopravy Aleše Řebíčka není plán drah zcela bez šance na úspěch.
České dráhy mají momentálně přibližně tisíc lokomotiv a čtyři tisíce osobních vagonů, jejichž průměrně stáří se pohybuje kolem 20 let. Minimálně pro udržení současného stavu je údajně nutné ročně vynakládat 20 miliard Kč. „Pokud chceme lidi přesvědčit, aby jezdili vlakem, musíme jim nabídnout potřebnou kvalitu. Chceme přesvědčit stát, že je výhodné investovat do železnice,“ řekl na počátku února Petr Žaluda.
Připlatí si stát i kraje
„Popravdě řečeno nás o tom nemusí nijak zvlášť přesvědčovat, potřeba vozidel je evidentní a je to jedna z mých priorit,“ reagoval na požadavek Českých drah ministr Aleš Řebíček. Petr Žaluda se podle něj chová jako dobrý manažer, který vede vlastníka k tomu, aby firma nebyla podinvestována. „Otázka ale nezní dát či ne, ale kde vzít,“ poznamenal ministr.
Nejpravděpodobnější možností, jak dostat od státu peníze, by bylo navýšení plateb od státu za rychlíky. Připlatit by si však měly i jednotlivé kraje, které platí za provoz regionálních spojů. Nový náměstek generálního ředitele Českých drah pro osobní dopravu Petr Moravec je si vědom omezených finančních možností krajů, a proto s nimi chce jednat o rušení neefektivních spojů. Zrušené spoje by měli nahradit autobusoví dopravci, kteří jsou pro kraj levnější. Dráhy by snížily počet spojů, ale údajně by vozily stejně cestujících a jezdily efektivněji. Autobusy by pak v rámci integrovaného dopravního systému cestující rozvezly do malých obcí. Právě spolupráce s autobusovými dopravci je pro vedení drah jednou z priorit.
ČD chtějí na koleje pustit konkurenci
Státní dráhy by také do budoucna rády více využívaly externí dopravce. Podle Petra Moravce uvažuje vedení ČD o vypsání tendrů na provozování některých spojů. Pokud by se tak skutečně stalo, šlo by o novinku na českém trhu; dosud si vlaky objednává pouze ministerstvo dopravy, kraje a některé obce. „Nechceme se bránit tomu vzít si v budoucnu subdodavatele. Podmínkou ovšem bude, aby externí dopravce provozoval linku efektivněji než České dráhy,“ uvedl Petr Moravec. Tomáš Johánek
Veolia Transport má nového ředitele
Petr Moravec přišel do vedení Českých drah z pozice generálního ředitele společnosti Veolia Transport, která minimálně dočasně zastavila své další plány na provozování dotovaných vlaků v režimu základní dopravní obslužnosti. V čele soukromého dopravce, který se specializuje zejména na autobusovou dopravu, Petra Moravce nahradil Nizozemec Dick ten Voorde. Nový ředitel před příchodem do České republiky působil jako generální ředitel středomořské oblasti, pod kterou spadá Slovinsko, Chorvatsko a Srbsko. Předtím pracoval v centrále Veolia Transport pro střední a východní Evropu. „Mým cílem je navázat na úspěšný rozvoj společnosti a i nadále přispívat ke kultivaci veřejné hromadné dopravy v České republice,“ uvedl po nástupu do funkce.