12. dubna 2010

Největší český železniční dopravce, České dráhy, letos vypíše výběrová řízení na dodávku nových či zmodernizovaných vlaků v rekordní hodnotě 16 miliard Kč. Platit za ně bude postupně do roku 2014 tak, jak budou nové vozy uváděny do provozu. Vedení Českých drah o tom informovalo minulý týden. Podle generálního ředitele podniku Petra Žaludy byla v minulosti hodnota tendrů výrazně nižší, loni to například byly necelé čtyři miliardy Kč.
Letos dráhy uvedou do provozu nové vlaky za více než 4,5 miliardy Kč. Dalších více než půl miliardy Kč dá dopravce jako zálohu na vlaky, které převezme v roce 2011. Cestující se letos dočkají například jedenácti nových pantografů City Elefant, 78 opravených rychlíkových vagonů nebo 46 krajských motoráků Regionova. V dalších letech by se měly na českých kolejích objevit například nízkopodlažní motorové vozy pro rychlost až 120 kilometrů v hodině, nízkopodlažní soupravy pro regionální dopravu nebo pantografy pro rychlost až 160 km/h.
Financování z několika zdrojů
Zrychlenou obnovu vozového parku hodlá dopravce financovat z vlastních zdrojů, bankovních úvěrů, emisí dluhopisů, za pomoci leasingu nebo evropských fondů. Zastaralé vlaky patří k největším problémům Českých drah, jejich průměrné stáří překročilo 26 let a některým soupravám už táhne na padesát. Podle Petra Žaludy by bylo třeba investovat ročně osm miliard Kč, aby se průměrné stáří snížilo a udrželo na polovině. „Klíčovou věcí a nezbytnou podmínkou pro dlouhodobý investiční program jsou dlouhodobé smlouvy s kraji a ministerstvem dopravy,“ připomněl Petr Žaluda loňské uzavření desetiletých kontraktů s objednateli drážní dopravy. Dodal, že banky se drahám samy nabízejí, což je zásadní rozdíl oproti minulosti, kdy prosebníkem byl dopravce.
Rovnoměrné rozdělení obnovy
Dráhy rozdělily obnovu do tří okruhů – mezinárodní vlaky,
vnitro-státní rychlíky a lokálky. Řadu velkých tendrů chce podnik vypsat
i v dalších letech. Velká část peněz přitom půjde na obnovu
klasických vagonů, kterých nyní jezdí pod značkou ČD zhruba dva tisíce.
Prioritu má 400 vagonů využívaných v mezinárodní dopravě
s požadavkem hranice maximální rychlosti 200 km/h. „Aby nás evropské
vlaky neobjížděly,“ vysvětlil náměstek ředitele Antonín Blažek.
Dalších 600 vagonů České dráhy kompletně zrekonstruují, 800 vozů
projde takzvanou humanizací, tedy obnovou interiérů. Zbylých 200 vozů se
zřejmě sešrotuje.
(čtk)