16. září 2011
Přesně 1. září skončila další část transformace bývalého státního podniku České dráhy. V ten den se totiž přibližně 9500 zaměstnanců Českých drah obrazně řečeno převléklo do jiného kabátu – barvy ČD nahradily barvy Správy železniční dopravní cesty (SŽDC). Řízení provozu se tak definitivně přesunulo z rukou dopravce na správce železniční infrastruktury.
„Oddělení tak zvané živé dopravní cesty je velmi důležitým mezníkem, pokračuje proces, který byl zahájen již v roce 2002,“ uvedl k tomu ministr dopravy Pavel Dobeš. Podle Pavla Habarty, který je pověřen řízením SŽDC, znamenal celý proces revizi desítek smluv, přesun tisíců zaměstnanců a nastavení nových administrativních i řídicích procesů. „Završujeme přibližně půlroční úsilí, dochází ke sjednocení péče o železniční infrastrukturu s řízením provozu na ní,“ zdůraznil. Přesun podle něj velmi pomůže i z hlediska kontroly nad všemi náklady spojenými s údržbou a provozem železniční dopravní cesty.
Protesty odborů přesun odložily
Úmysl přesunout „živou dopravní cestu“ do SŽDC oznámil bývalý ministr dopravy Vít Bárta v říjnu loňského roku. Podle předkládací zprávy ministerstva dopravy je cílemtěchto změn posílení rovného konkurenčního prostředí na železnici. Rozhodnutí se týká například výpravčích, signalistů, hláskařů, hradlářů nebo závorářů, naopak pokladní zřejmě zůstanou pod křídly Českých drah.
Mrtvá dopravní cesta, tedy samotné koleje a údržba, přešla pod SŽDC už v létě roku 2008. Správa za to Českým drahám zaplatila 12 miliard Kč. K dlouho připravovanému přechodu mělo dojít již v červenci, ale kvůli protestům odborů vláda krok o dva měsíce odložila.
„Řízení drážního provozu musí vykonávat nezávislá státní organizace tak, aby nemohlo docházet k upřednostňování konkrétního přepravce,“ uvedl mluvčí ministerstva Jakub Ptačinský. Správa železniční dopravní cesty se od drah oddělila již před několika lety. Součástí převodu provozních zaměstnanců je i vyrovnání pro ČD v rozsahu 369 milionů Kč.
Dohoda s odbory zajistila sociální smír
Jedním z nejtěžších kroků celého procesu bylo hledání dohody s odbory. Celkem devět odborových centrál na železnici podepsalo s ministrem dopravy Pavlem Dobešem a vedením ČD a SŽDC memorandum o převodu 9500 zaměstnanců drah na správu dopravní cesty až na počátku srpna.
„Prioritním cílem dohody je zachování sociálního smíru na železnici. Jsem velmi rád, že memorandum podepsalo 99 procent ze všech železničních odborových svazů. Pevně doufám ve zdokonalení komunikace mezi jednotlivými subjekty, což povede k rapidnímu zlepšení současného stavu na české železnici,“ uvedl ministr dopravy Pavel Dobeš.
Memorandum zajistilo přesunutým zaměstnancům i na příští rok stejné sociální jistoty, jako měli u ČD. Jde například o kondiční ozdravné pobyty nebo systém odměňování. Odbory dosud s převodem pracovníků nesouhlasily právě kvůli rozdílným kolektivním smlouvám.
Výrazný dopad na hospodaření ČD i SŽDC
Celá akce také zásadně změní miliardové penězovody mezi oběma podniky, což může významně ovlivnit jejich hospodaření. ČD řadu let posílají správě železnic faktury za služby takzvané živé dopravní cesty. Jen loni takto dráhy inkasovaly 5,2 miliardy Kč. Dráhy tvrdí, že pro ně je převod provozních zaměstnanců hospodářsky neutrální a fakturovaná částka odpovídá přesně nákladům, správa železnic si od něj slibuje úsporu až několika stovek milionů Kč. Nižší mají být hlavně režijní náklady, snadnější bude i propouštění kvůli automatizaci provozu.
„Hlavně ale nad tím vším bude mít SŽDC konečně skutečnou kontrolu. Dozvíme se, kolik stojí jednotlivé činnosti, dráhy nám to vždy účtovaly pouze jako celek,“ uvedl mluvčí SŽDC Pavel Halla.
Spekuluje se také o možných personálních změnách v čele SŽDC. Dlouholetý náměstek generálního ředitele ČD pro provoz Jiří Kolář je hlavní postavou celé personální transakce, za dráhy o převodu vyjednával a od 1. září přestoupil do SŽDC. Pavel Habarta je pouze pověřený řízením SŽDC a ministr dopravy se nechal slyšet, že to se musí brzy změnit. Pavel Habarta navíc podle dostupných zpráv nesplňuje kvalifikační předpoklady pro funkci generálního ředitele SŽDC, Jiří Kolář ano. „Budu to řešit během září nebo října,“ reagoval na tyto spekulace ministr dopravy.
Tomáš Johánek
Postup transformace české železnice
1. ledna 1993 – rozdělením bývalých Československých státních drah vznikla nástupnická státní organizace České dráhy.
1. ledna 2003 – vznik akciové společnosti České dráhy, státní organizace Správa železniční dopravní cesty a nezávislé Drážní inspekce.
1. prosince 2007 – oddělením od akciové společnosti České dráhy vznikla samostatná dceřiná firma pro nákladní dopravu ČD Cargo.
1. července 2008 – Správa železniční dopravní cesty přebrala od Českých drah péči o koleje.
1. září 2011 – Správa železniční dopravní cesty se začala starat o provoz na kolejích.