29. března 2012
Vláda minulý týden odložila rozhodnutí o prodeji jedenácti regionálních železničních tratí. Zároveň uložila ministru dopravy Pavlu Dobešovi, aby vypracoval alternativní řešení, například možnost jejich převodu na obce. Po jednání vlády to řekl premiér Petr Nečas.
„Chceme znovu prodiskutovat otázku možnosti převodu těchto nepotřebných a nepoužívaných železničních tratí například na svazky měst a obcí, obce nebo na kraje,“ uvedl Petr Nečas. Pro takový převod by podle něj měly být nastaveny přísné podmínky. Jednou z nich by bylo mimo jiné to, že by budoucím majitelům nevznikaly žádné nároky na státní rozpočet nebo na rozpočty institucí ve vlastnictví státu, jako je Správa železniční dopravní cesty (SŽDC). Provozovatel by si tedy musel vše hradit sám bez nároku na peníze státu. Materiál by podle premiéra mělo ministerstvo dopravy předložit do měsíce.
Úkolem ministerstva dopravy bude rovněž zajistit, aby bezúplatné převedení tratí nebylo v rozporu se soutěžním právem Evropské unie. Podle premiéra existuje možnost nalézt cesty počínaje holandskou dražbou až po specifické podmínky, kdy by tato drážní tělesa nebyla provozována v konkurenčním prostředí, ale jako věc, která podporuje regionální rozvoj a místní turistiku.
Pravidla prodeje zbytných tratí navržených ministerstvem dopravy kritizovalo Sdružení železničních společností a stínový ministr dopravy a hejtman Plzeňského kraje Milan Chovanec. Vadila jim zejména snaha ministerstva prodat tratě za odhadní hodnotu.
„Akceptovat se bude nabídková cena, přičemž minimální hodnota bude nastavena podle oceňovacích právních předpisů (tedy zákonem o oceňování majetku),“ řekl k podmínkám prodeje mluvčí ministerstva dopravy Martin Novák.
Hrozí tratím likvidace?
Podle Sdružení železničních společností však byla cena stanovena špatně. „V současné době se cena za jeden kilometr regionální dráhy pohybuje kolem 1,5 milionu Kč,“ uvedlo sdružení. Považuje proto za nereálné, že by si dráhu za takovou cenu někdo koupil. Podle Milana Chovance je návrh ministerstva dopravy pouhým zastíracím manévrem, který míří k faktickému zruše ní vybraných tratí.
(čtk)