Zkušební centrum Velim

VUZ zahájil provoz nové haly pro přípravu zkoušek

VUZ zahájil provoz nové haly pro přípravu zkoušek

Výzkumný ústav železniční, a. s. (VUZ), otevřel v polovině listopadu ve Zkušebním centru VUZ Velim novou halu pro přípravu zkoušek. Technologicky unikátní hala s označením HPZ II splňuje nejnáročnější požadavky klientů a Zkušební centrum VUZ Velim by díky ní mělo dále posílit své přední místo mezi obdobnými zkušebními centry v Evropě.

Výstavba více než 144 metrů dlouhé a přes 17 metrů široké haly byla zcela ojedinělá i rychlostí; celkem trvala pouhé čtyři měsíce.

Generální ředitel VUZ Jaroslav Grim před slavnostním pokřtěním nové haly připomněl, že dokončená stavba je součástí dlouhodobější koncepce. „Jedná se o jednu z významných etap celkové modernizace Zkušebního centra VUZ Velim. V letošním roce je to již třetí podobně významný krok,“ řekl.

Na začátku července skončila rekonstrukce železničního svršku na velkém zkušebním okruhu a v říjnu se náročným zátěžovým testem ověřila způsobilost okruhu pro rychlost 230 km/hod. Kvalitativně nových parametrů zkušební tratě bylo dosaženo i díky předchozí modernizaci napájecí stanice a rekonstrukci trakčního vedení. „Věříme, že také nová hala pro přípravu zkoušek uspokojí potřeby našich klientů, jejichž poptávka a požadavky na takto technologicky vybavenou halu s moderním zázemím byly ostatně rozhodujícím impulzem pro její výstavbu,“ dodal Jaroslav Grim.

Urychlí se příprava vozidel na zkoušky

Konkrétními přínosy nové haly jsou především rozšířené technologické možnosti usnadňující a urychlující přípravu vozidel pro jednotlivé zkoušky, a to i v případě zimního období a nepříznivých klimatických podmínek. K těmto účelům slouží špičkové vybavení dvoukolejné haly, z nichž jedna je také vybavena prohlížecím kanálem, který spolu se speciálními technologiemi umožňuje demontáž komponent umístěných v podvozcích či pod podlahou kolejových vozidel. VUZ pamatoval také na manipulaci a opravy na střechách vozidel. Pro tyto účely má k dispozici portálový jeřáb o nosnosti pěti tun. Podél koleje vybavené prohlížecím kanálem je z jedné strany umístěna speciální lávka umožňující přístup a práci na střechách kolejových vozidel. Obě koleje jsou postaveny jako průběžné; pokračují za halu tak, aby v budoucnu bylo podle potřeby možné halu prodloužit až na 210 metrů.

Přibyly i další odstavné koleje

Jako zázemí pro zkušební týmy klientů slouží administrativní část haly, kterou tvoří ocelový skelet připojený k západní fasádě. Prostory zahrnují jedenáct kanceláří, konferenční místnost, sociální zázemí, skladové a technické prostory, trafostanici a kompresorovnu.

Podél haly jsou navíc postaveny další odstavné koleje rozšiřující parkovací kapacitu. Nezbytnou součástí je také zpevněná plocha podél haly umožňující přístup silničních vozidel včetně jejich parkování.

Tomáš Johánek

spinner