25. září 2009
Společnost Daimler Buses získala od německého spolkového ministerstva
dopravy, stavebnictví a bydlení příslib podpory pro vývoj, testování a
zkušební provoz první malé flotily dieselhybridních městských autobusů
schopných jízdy na elektrický pohon. Na konci srpna již úřad podepsal
prohlášení o záměru. Na začátku září to oznámil Luděk Bína ze
společnosti EvoBus Bohemia. Pilotní projekty podpůrného programu Modelové
regiony elektromobility budou probíhat v osmi regionech. Úřad je vybral
z celkem 130 regionů, které o účast v programu projevily zájem.
Podpůrný program disponuje 115 miliony € z druhého konjunkturního
balíčku. Prostředky jsou určeny na testování a urychlenou přípravu trhu
vozidel s elektrickým pohonem do roku 2011. Aby je však mohly čerpat, musí
být projekty zahájeny již do konce příštího roku. S pomocí podpůrného
programu elektromobility bude moci Mercedes-Benz dále vyvíjet a testovat
kloubový autobus Citaro G BlueTec Hyb-rid. Podle výrobce je technologie jeho
pohonu zatím jediným veřejnosti představeným konceptem autobusu pro delší
provoz výhradně na elektrický pohon. „Mercedes-Benz Citaro G BlueTec Hybrid
představuje důležitý příspěvek k realizaci elektromobility v Německu.
S touto iniciativou chceme dále budovat technologické prvenství v oblasti
autobusů,“ uvedl ředitel Daimler Buses Hartmut Schick. Třicet testovacích
autobusů V příštím roce bude Daimler Buses testovat v každodenním
provozu ve vybraných regionech zhruba třicet autobusů Citaro G BlueTec
Hyb-rid. Po ověření v provozu v různých topografických a rychlostních
profilech by měly hybridní autobusy prokázat svou způsobilost pro praxi.
Již letos v březnu si jízdu s novým autobusem mohlo vyzkoušet přímo
v provozu 250 expertů z evropských dopravních podniků.
U osmnáctimetrového hybridního autobusu ocenili především jízdu bez
jakýchkoli výfukových plynů na dílčích tratích, tichý a prakticky
plynulý pohon, jedinečný koncept vozidla se čtyřmi elektromotory
v nábojích kol a ve vozidle zabudovanou největší lithium-iontovou baterii
na světě. Baterie ukládá jak energii získanou z dieselového generátoru,
tak i energii uvolňující se při brzdění (tzv. rekuperace). Citaro G
BlueTec Hybrid snižuje již tak nízkou spotřebu nafty v autobusech
Mercedes-Benz o 20 až 30 procent a ve stejné míře i emise CO2.
V uplynulých měsících výrobce nový hybridní autobus důkladně
prověřil v testovacím provozu. Mimo jiné úspěšně absolvoval
i několikatýdenní zimní testování za nejtěžších podmínek
u polárního kruhu. Formování dopravy budoucnosti Vývoj hybridních
autobusů je součástí globální iniciativy Shaping Future Transportation
(Utváření dopravy pro budoucnost), v jejímž rámci se německý výrobce
snaží nastolit trend pro bezemisní užitková vozidla zítřka. Shaping
Future Transportation zahrnuje ochranu zdrojů, snižování emisí všeho druhu
a zároveň dosažení maximální možné bezpečnosti provozu. Mercedes-Benz
Citaro G BlueTec Hybrid je součástí iniciativy stejně jako model
Mercedes-Benz Citaro FuelCELL Hybrid, který výrobce představil v červnu na
světovém kongresu veřejné dopravy UITP ve Vídni. V Severní Americe již
Daimler uvedl do provozu na dva tisíce hybridních autobusů další
koncernové značky Orion. Díky tomu se považuje za světovou jedničku
v oblasti hybridní technologie v segmentu užitkových vozidel.
(lan) www.evobus.cz