Mercedes-Benz

Citaro G BlueTec Hybrid součástí programu elektromobility

Společnost Daimler Buses získala od německého spolkového ministerstva dopravy, stavebnictví a bydlení příslib podpory pro vývoj, testování a zkušební provoz první malé flotily dieselhybridních městských autobusů schopných jízdy na elektrický pohon. Na konci srpna již úřad podepsal prohlášení o záměru. Na začátku září to oznámil Luděk Bína ze společnosti EvoBus Bohemia. Pilotní projekty podpůrného programu Modelové regiony elektromobility budou probíhat v osmi regionech. Úřad je vybral z celkem 130 regionů, které o účast v programu projevily zájem. Podpůrný program disponuje 115 miliony € z druhého konjunkturního balíčku. Prostředky jsou určeny na testování a urychlenou přípravu trhu vozidel s elektrickým pohonem do roku 2011. Aby je však mohly čerpat, musí být projekty zahájeny již do konce příštího roku. S pomocí podpůrného programu elektromobility bude moci Mercedes-Benz dále vyvíjet a testovat kloubový autobus Citaro G BlueTec Hyb-rid. Podle výrobce je technologie jeho pohonu zatím jediným veřejnosti představeným konceptem autobusu pro delší provoz výhradně na elektrický pohon. „Mercedes-Benz Citaro G BlueTec Hybrid představuje důležitý příspěvek k realizaci elektromobility v Německu. S touto iniciativou chceme dále budovat technologické prvenství v oblasti autobusů,“ uvedl ředitel Daimler Buses Hartmut Schick. Třicet testovacích autobusů V příštím roce bude Daimler Buses testovat v každodenním provozu ve vybraných regionech zhruba třicet autobusů Citaro G BlueTec Hyb-rid. Po ověření v provozu v různých topografických a rychlostních profilech by měly hybridní autobusy prokázat svou způsobilost pro praxi. Již letos v březnu si jízdu s novým autobusem mohlo vyzkoušet přímo v provozu 250 expertů z evropských dopravních podniků. U osmnáctimetrového hybridního autobusu ocenili především jízdu bez jakýchkoli výfukových plynů na dílčích tratích, tichý a prakticky plynulý pohon, jedinečný koncept vozidla se čtyřmi elektromotory v nábojích kol a ve vozidle zabudovanou největší lithium-iontovou baterii na světě. Baterie ukládá jak energii získanou z dieselového generátoru, tak i energii uvolňující se při brzdění (tzv. rekuperace). Citaro G BlueTec Hybrid snižuje již tak nízkou spotřebu nafty v autobusech Mercedes-Benz o 20 až 30 procent a ve stejné míře i emise CO2. V uplynulých měsících výrobce nový hybridní autobus důkladně prověřil v testovacím provozu. Mimo jiné úspěšně absolvoval i několikatýdenní zimní testování za nejtěžších podmínek u polárního kruhu. Formování dopravy budoucnosti Vývoj hybridních autobusů je součástí globální iniciativy Shaping Future Transportation (Utváření dopravy pro budoucnost), v jejímž rámci se německý výrobce snaží nastolit trend pro bezemisní užitková vozidla zítřka. Shaping Future Transportation zahrnuje ochranu zdrojů, snižování emisí všeho druhu a zároveň dosažení maximální možné bezpečnosti provozu. Mercedes-Benz Citaro G BlueTec Hybrid je součástí iniciativy stejně jako model Mercedes-Benz Citaro FuelCELL Hybrid, který výrobce představil v červnu na světovém kongresu veřejné dopravy UITP ve Vídni. V Severní Americe již Daimler uvedl do provozu na dva tisíce hybridních autobusů další koncernové značky Orion. Díky tomu se považuje za světovou jedničku v oblasti hybridní technologie v segmentu užitkových vozidel.
(lan) www.evobus.cz

spinner