20. dubna 2018, čtk

20.4. - Pardubický kraj zvažuje, že by na regionálních tratích mohly jezdit vlaky více dopravců. Hejtmanství už delší dobu jedná s Českými drahami a společností Leo Express o zajištění železniční dopravy v regionu na deset let. Původně měl provoz na všech tratích získat jediný dopravce, nyní kraj prověřuje i možnost rozdělit je mezi více subjektů.
„Jednotlivé funkční celky by pak mohli zajišťovat různí dopravci. Celý systém by nadále fungoval v rámci našeho dopravního systému Iredo, avšak s různými vozy,“ uvedl krajský radní pro oblast dopravy Michal Kortyš.
Vlaky ročně na regionálních tratích v Pardubickém kraji najedou asi 4,8 milionu kilometrů. Hejtmanství Českým drahám přispívá v současnosti 105 Kč na kilometr, což ho ročně stojí asi 350 milionů Kč, téměř třetinu z toho poskytuje kraji stát.
Pardubický kraj loni zveřejnil ve Věstníku EU záměr uzavřít smlouvu s dopravcem formou přímého zadání. Pouštět se do výběrového řízení na nového regionálního železničního dopravce hejtmanství považovalo za příliš riskantní. Kvůli možným odvoláním a napadáním tendru u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže by mohl být ohrožen termín účinnosti smlouvy.
Hejtmanství uvádí, že chce pro kraj především co nejvyšší efektivitu a pro cestující maximální komfort. Kraj požaduje, aby dopravci pořídli nové soupravy, měly by mít například klimatizaci, wi-fi a zásuvky na připojení. Firma na ně bude mocí díky desetileté smlouvě asi získat dotaci.
Podle Jiřího Pálky, jednatele společnosti Oredo, která v Pardubickém a Královéhradeckém kraji organizuje veřejnou dopravu, jezdí na regionálních tratích staré, i když renovované soupravy ČD. „Nejmladší dvounápravové vozy 810 jsou z roku 1978, pak jezdí ještě několik souprav Regionova a Shark. Někde ale není ani možné využít maximální rychlost trati a vlaky nejsou komfortní. Rozdělení mezi víc dopravců nebude ani znamenat konkurenci, ale další dopravce přivede nová vozidla,“ řekl Jiří Pálka.
Pardubický kraj oslovil i společnost RegioJet, ta však konkrétní cenovou nabídku nepodala. „To, že je soutěž v Pardubickém kraji koncipována unitárně, tedy na všechny tratě a všechny spoje, bohužel velmi omezuje možnost účasti nových dopravců, jako je RegioJet,“ řekl před časem mluvčí společnosti Aleš Ondrůj. Podle něj se Pardubický kraj stane závislým na jednom železničním dopravci, a pokud by nastal jakýkoli problém, nebude mít alternativu.
Jiří Pálka uvedl, že dopravce bude zajišťovat drážní dopravu od prosince 2019, kdy začne platit nový jízdní řád. Hejtmanství proto musí smlouvu uzavřít do konce letošního roku.
(čtk)