Komentář

Co přinesl srpen 2014 v dopravě

Co přinesl srpen 2014 v dopravě

Událostí letošního léta, významnou pro naši a evropskou dopravu, byla akce následující po nedávných volbách do Evropského parlamentu – nové ustavení jeho výboru pro dopravu a turistiku. Tento orgán má velký význam při formulování evropské dopravní politiky a evropské dopravní legislativy. „Uprímne povedané“ však o něm víme velmi málo a tento stav se pokusíme při pohledu na poslední situaci zlepšit.

Výbor pro dopravu a turistiku (TRAN) je jedním z dvaceti výborů EP. V současnosti má 49 členů. Jako každý výbor má předsedu a čtyři místopředsedy, obvykle také mluvčího a náhradníky za členy. Není bez zajímavosti, že mezi členy výboru je nyní 18 žen – číslo na naše poměry dosti neslýchané.Tento výbor je příslušný pro záležitosti, které se týkají rozvoje společné politiky v oblasti železniční, silniční a vnitrozemské vodní dopravy i dopravy námořní a letecké. Dále pak pro záležitosti poštovních služeb a cestovního ruchu. Na úseku dopravy jde především o společná pravidla na území Evropské unie, vytváření a rozvoj transevropských sítí v oblasti dopravní infrastruktury a poskytování dopravních služeb a vztahů se třetími zeměmi v oblasti dopravy. Neméně významné jsou bezpečnost dopravy, vztahy s mezinárodními organizacemi a evropskými agenturami pro námořní bezpečnost, železnice a bezpečnost letectví.

Ve věcech dopravněpolitického zákonodárství EU má výbor plné právo spolurozhodovat. Návrh zákona, respektive směrnice předložené Evropskou komisí jakožto exekutivním orgánem unie se podle stanoveného postupu předá jedné poslanecké frakci ve výboru, která určí mluvčího. Ten má návrh podle představ parlamentu podle potřeby změnit. Ostatní frakce jmenují stínové mluvčí, kteří se pokoušejí zapracovat své připomínky do zprávy mluvčího. Předseda výboru, mluvčí a také oni stínoví se účastní jednání s Evropskou komisí a zástupci ministrů dopravy zemí EU, při kterých by mělo být nalezeno konečné znění navržené právní normy.

Největší frakci výboru tvoří 15 členů konzervativní Evropské lidové strany (EVP). Druhou největší skupinou jsou sociální demokraté s 13 členy. Z českých europoslanců je členem výboru Pavel Telička, člen skupiny Aliance liberálů a demokratů pro Evropu, jinak člen ANO. Náhradnicemi jsou Martina Dlabačová ze stejné skupiny a strany a dále Kateřina Konečná z KSČM. A nyní k vedení výboru: Jeho novým předsedou se stal Michael Cramer, německý Zelený patřící do europarlamentní skupiny Zelených – Evropské svobodné aliance. Čtyřmi místopředsedy jsou Francouz Dominique Riquet ze stejné skupiny jako Pavel Telička, Němec Dieter-Lebrecht Koch z nejsilnější frakce lidovců, Polák Tomasz P. Poręba ze skupiny konzervativců a reformistů a Maďar Istvan Ujhelyi od sociálních demokratů. Řekl bych, že členství Pavla Teličky zde je přínosné – s evropskými institucemi má značné zkušenosti a až do letošního jara byl oficiálním koordinátorem Evropské komise na jednom z významných dopravních koridorů Transevropských sítí (TEN). Skutečnost, že dva místopředsedové jsou z nových členských zemí EU, ukazuje jejich zájem o významné role ve výboru. Tradičně bývá Polsko a Maďarsko v dopravě na evropském fóru ambicióznější než naše vlast.

Předseda výboru Michael Cramer (65), z učitelské rodiny, který bude hrát v evropské dopravní politice důležitou roli, se považuje za ekologického dopravního politika; je přesvědčen, že „beze změny v mobilitě nelze změnu v klimatu zastavit“. Europoslancem byl zvolen již potřetí a říká: „Jsem rozený demokrat a budu zastávat stanoviska grémia, i když s vlastním rukopisem.“ Není pochyb, že účast sedmi různých frakcí v plénu výboru povede k zajímavým a možná překvapivým debatám. Rozmanitost v politických názorech zřejmě také ztíží formulování jednotné linie.

Jiří Kladiva

spinner