2. ledna 2025, čtk
3.1. - Mýtné pro nákladní auta nad 3,5 tuny je od 1. leda dražší. Až o pět procent se pro ně totiž zvýšil poplatek za emise oxidu uhličitého. Stát tím chce motivovat dopravce k používání vozů s nižšími emisemi. Ceny ostatních složek mýta zůstávají stejné. Stát také 1. ledna rozšířil výběr mýtného na 125 kilometrech nových úseků silnic a dálnic. Naposledy mýtné v Česku zdražilo loni v březnu, kdy stouplo zhruba o 15 procent.
Nárůst cen mýta od začátku letošního roku je závislý na třídě CO2, do které je nákladní vozidlo zařazeno. Stejné zůstaly sazby pro kategorie M2 a M3, tedy autobusy. Podle vládního nařízení se ceny mýtného nezvýšily ani pro elektromobily nebo vozidla na vodíkový pohon.
Vyšší mýtné se podle mluvčího Sdružení automobilových dopravců ČESMAD Bohemia Martina Felixe promítne do cen služeb všech českých dopravců. "Na změnu vozového parku nebude mít znatelný vliv," dodal. Snaha o motivaci dopravců k používání vozů s nižšími emisemi CO2 je podle Felixe problematická a zatím pouze symbolická.
"Koupě vozidla lepší emisní kategorie nebo dokonce elektrického je tak finančně náročná, že úspory na mýtu cenový rozdíl nepokryjí," řekl. Jako příklad uvedl také zdražení mýta v Německu, kde poplatek za emise CO2 vzrostl o 80 procent. "Nijak provoz dieselových kamionů neomezilo a není schopno samo o sobě zajistit prodej těch elektrických. Vyšší mýtné tedy pouze zdražuje dopravní služby jako každé jiné daňové navýšení," vyjádřil se k situaci v Německu Felix.
Sazba mýtného na dálnici pro nákladní automobil s pěti a více nápravami a hmotností 12 tun a více v emisní třídě Euro VI a čtvrté emisní třídě CO2 loni podle Felixe činila 5,19 Kč za kilometr, ode dneška se zvýší na 5,45 Kč za kilometr. "To je tedy rozdíl zhruba 25 haléřů na kilometr. To není zcela zanedbatelná částka a při hypotetickém nájezdu 100 000 kilometrů za rok by to znamenalo pro dopravce zaplatit navíc 25 000 korun," řekl Felix.
Stát od ledna rozšířil výběr mýtného o 124,91 kilometru nových silnic a dálnic. Platí se na nových úsecích dálnic D3, D4, D6, D7, D49 a D55 a silnic první třídy I/27, I/33 a I/58. Nově je zpoplatněná také část silnice I/20 u obce Klášter na Plzeňsku, kde vzniklo křížení se silnicí třetí třídy. Naopak zrušené jsou mýtné úseky o celkové délce 8,73 kilometru na silnicích první třídy číslo 22, 27, 33 a 58.
Od 1. ledna je v Česku podle vyhlášky zpoplatněno celkem 1587,5 kilometru dálnic a 1385 kilometrů silnic první třídy. Navýšení mýtného by podle předpokladu ministerstva dopravy mělo do rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury přinést 800 milionů korun navíc. Fond finanční prostředky využije například na výstavbu, opravy, údržbu nebo správu dálnic a silnic.
V roce 2023 stát na mýtném vybral 14,91 miliardy korun. Do konce loňského listopadu dopravci zaplatili 15,996 miliardy korun, což bylo meziročně o 15,3 procenta více.
(čtk)
Ilustrační foto: LAN