1. srpna 2015
Systém výběru elektronického mýta by se mohl od roku 2019 rozdělit na dvě části. Jednou má být centrální mýtný systém a druhou sběr dat o provozu jednotlivých vozidel. V pořadu České televize Otázky Václava Moravce to před dvěma týdny řekl ministr dopravy Dan Ťok.
Centrální mýtný systém by měl v dalších letech převzít stát, pravděpodobně prostřednictvím dceřiné společnosti Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), o provoz mýtné technologie by měli potenciální dodavatelé soutěžit. Ministerstvo si od toho slibuje snížení provozních nákladů, které v současnosti dosahují pětiny výběru mýta. Podle vedoucího Ústavu bezpečnostních technologií a inženýrství Fakulty dopravní ČVUT Václava Jirovského je proces rozdělení mýtného systému na centrální systém provozovaný státem a výběrčího mýta složitý proces, který zabere zhruba čtyři roky. „Nastoupená cesta je velmi racionální. Ministerstvo dopravy tím směřuje k liberalizaci trhu,“ uvedl.
Ministerstvo dopravy má do konce července předložit vládě základní parametry výběrového řízení na nového výběrčího mýta po vypršení smlouvy s firmou Kapsch koncem roku 2016. Nový provozovatel systému by nejméně pět let využíval mýtné brány, které postavil Kapsch. V dalším tendru by pak dodavatel mohl přijít i s vlastním technologickým řešením, a mohl by tak v případě rozšíření výběru na silnice I. třídy nasadit satelitní technologii. Podle Dana Ťoka by měl stát co nejefektivněji využít svou dosavadní investici do výběru mýta. Vypsání pouze jednoho technologicky otevřeného tendru také komplikuje dodatek ke smlouvě s Kapschem, podle kterého bude firma stavět nové mýtné brány i na všech dálnicích rozestavěných do roku 2017. Ministerstvo si kvůli uzavření dodatku nechalo zpracovat právní analýzu a pravděpodobně kvůli tomu vyvodí trestněprávní důsledky u zodpovědných úředníků.
„Ty trestněprávní důsledky ukáže právní analýza, která je na stole. Trestněprávní důsledky po nás požadovala koaliční rada. Já jsem se snažil především celou záležitost racionálně vyřešit, nikoliv trestněprávně. Jestli z toho vyplynou, a vypadá to podle indikací, že vyplynou, tak se tomu nebudeme bránit,“ uvedl Dan Ťok. Podle mluvčího Sdružení ČESMAD Bohemia Martina Felixe je rozdělení soutěže na dvě části logický krok. „Bylo by nesmyslné rušit systém, který funguje a za léta provozu se stal uživatelsky mnohem přátelštějším, než byl na začátku. Navíc mýtný systém nejsou jen brány, jak se mnozí domnívají, ale i další, složitá a finančně nákladná infrastruktura,“ upozornil Martin Felix.
Se záměrem vypsat tendr na provozovatele stávajících mýtných bran souhlasí například i majitel dopravní firmy Student Agency Radim Jančura. Podle něj tak stát lépe využije již vybudovaný systém, a mýtné by tak mohlo zlevnit. „Do výběrového řízení bez podmínky budování satelitního výběru mýta se může přihlásit řada běžných IT firem. Ty musí doložit pouze dostatečné bankovní záruky a bez problémů technologicky zvládnou stávající systém výběru mýta pro stát provozovat,“ dodal. Elektronické mýtné, které platí kamiony a další vozidla nad 3,5 tuny, se v Česku vybírá od roku 2007 na více než 1400 kilometrech dálnic, rychlostních silnic a vybraných částech silnic první třídy. Za celý loňský rok se na mýtném vybralo 8,7 miliardy Kč, což meziročně představovalo růst o 160 milionů Kč. Za celou dobu fungování systém vybral přes 60 miliard Kč.
Hlavní slovo by měli mít ti, kteří mýtné zaplatí
Již v červnu Sdružení ČESMAD Bohemia upozornilo (viz DN 26/15), že politici by měli více naslouchat těm, kdo jej zaplatí, než těm, kdo na něm budou vydělávat. „Ve hře je zhruba 100 miliard Kč. Například Rakousko jako dobrý hospodář má v úmyslu vyhlásit soutěž na provoz již vybudované mýtné infrastruktury. A vůbec nemá obavy, že by výběrové řízení nebylo technologicky neutrální. Prostě nechce vyhodit oknem technologické zařízení, které stálo desítky milionů € a které je zcela funkční. A také německá vláda prodlužuje kontrakt se stávajícím provozovatelem a nemění systém. Dopravci takové rozhodnutí vítají, protože nemusí měnit palubní jednotky, uzavírat nové smlouvy, přeregistrovávat vozidla, učit řidiče i sebe zacházení s novým systémem atd. A také není nutné pracně vychytávat mouchy nového systému,“ upozornili v červnu dopravci. Mýtné podle nich generuje peníze pouze tam, kde se dostatečně jezdí. „Debata o jeho regulační funkci je proto zbytečná. Regulovat lze snadno a levně i pouhým zákazem vjezdu kamionů,“ upozornili dopravci.
Jako iluzorní se ukázala již v případě vyšších sazeb v pátek odpoledne. Zabránění objíždění zpoplatněné infrastruktury je navíc řešeno novelou zákona č. 13/1997 Sb., která umožňuje zakázat tranzit v místech, kde objíždění hrozí. Jednoduché a levné řešení. Smyslem mýta také podle dopravců nesmí být co největší zisk provozovatele mýta a výběr mýtného musí mít co nejnižší náklady. Provozní náklady se podle nich mají pohybovat kolem desíti procent a v žádném případě nemají překročit dvacet procent.
V průběhu let řada zlepšení
Stávající systém doznal během let řady vylepšení. K těm posledním došlo v červnu. Na základě požadavku Sdružení ČESMAD Bohemia na zobrazení zaregistrovaných emisních tříd vozidel na webovém portálu a na fakturách je tak pro uživatele v provozu nová funkcionalita o údajích o vozidlech. Kromě nově zobrazovaných údajů byly vzhled a ovládání příslušné tabulky sjednoceny s tabulkami mýtných transakcí a propadlých kaucí za OBU jednotky. Dopravci postupně dosáhli například i toho, že v systému Celní správy se začaly objevovat informace o zaplacení případných nedoplatků, což předtím působilo řidičům i dopravcům značné komplikace.
(čtk/lan)