31. října 2002
Nové produkty, podpora českých exportérů a e-commerce v oblasti expresní přepravy – to byla hlavní témata, o nichž jsme hovořili s ředitelkou marketingu společnosti DHL v České republice Lucií Jandovou.
„Loni jste zavedli dva nové produkty – sobotní doručení a garantovaný čas doručení pro exportní zásilky směřující do Evropské unie. Připravujete další rozšíření produktů i v příštím roce? Neuvažujete o rozšíření počtu letů do Prahy?“
„Samozřejmě, stále se snažíme co možná nejpružněji reagovat na potřeby našich klientů i celého segmentu expresní přepravy. Příkladem může být naše spolupráce s Českou poštou, a. s. Produkt mezinárodní EMS zaniká a jeho místo nahradí produkt Interexpres, jehož operační část bude zajišťovat DHL. Nebude to samozřejmě jediná změna, právě rozšiřujeme portfolio destinací pro exportní službu s garantovaným doručením, konkrétně o země asijského regionu, a zákazníkům nabídneme také importní službu s volbou času doručení.
O rozšíření počtu letů do Prahy ovšem v tuto chvíli neuvažujeme, protože současné nastavení veškerých našich procesů plně pokrývá potřeby lokálního trhu.“
„Ovlivnily činnost DHL v České republice loňské zářijové útoky na USA a stagnace americké ekonomiky?“
„Loňské útoky na Spojené státy americké měly na objemy zásilek pouze časově omezený dopad, ve své podstatě se jednalo jen o zdržení některých zásilek vinou nulového leteckého provozu nad územím USA. Stagnace americké ekonomiky není jevem krátkodobým, a proto je pochopitelně zahrnut do našeho strategického plánování ve smyslu připravenosti a minimalizace dopadů na naše podnikaní.“
„DHL každoročně ve spolupráci s agenturou CzechTrade vyhlašuje ‚Exportní cenu‘ na podporu malých a středních firem. Co tato soutěž vaší společnosti přináší?“
„Jako největší expresní přepravce na trhu cítíme povinnost pomáhat českým exportérům. Projekt ‚Exportní cena‘ je pouze jedním z nástrojů, které v rámci naší pomoci využíváme. Každoročně pořádáme také ‚Exportní výzkum‘, který monitoruje aktuální stav i trendy vývoje českého exportu a může být jak vhodným podkladem pro rozhodování podnikatelských subjektů, tak i výchozím materiálem pro různé prognózy a predikce analytiků. Pro nadcházející roky připravujeme ještě další formy podpory.“
„Podle testu společnosti Positive vaši telefonní operátoři poskytují profesionální služby (viz DN 22/02). Školíte své zaměstnance speciálně pro kontakt se zákazníky?“
„Uvědomujeme si, že naši zaměstnanci představují naši největší konkurenční výhodu, proto každý z nich prochází interními či externími školeními, která je mají co nejlépe připravit na jejich pozici ve společnosti DHL. Všichni naši operátoři procházejí několikatýdenním speciálním školením.“
„Jak hodnotíte novelu celního zákona, který do značné míry ovlivňuje také činnost expresních dopravců včetně DHL?“
„Novela celního zákona by vyžadovala delší komentář. Nacházíme v ní mnoho pozitivních změn, které zjednoduší práci s celní dokumentací, příkladem je možnost elektronického podání jednotné celní deklarace. Ovšem nacházíme v ní také několik dalších aspektů, které naši práci naopak komplikují.“
„Vaše firma je velmi aktivní v oblasti e-commerce. Jak se tato oblast vyvíjí ve vztahu k expresní přepravě a logistice?“
„E-commerce je dynamicky se rozvíjející odvětví. V segmentu expresní přepravy a logistiky je tato oblast zatím využívána zejména pro snadnější a příjemnější přístup zákazníků ke službám a jejich on-line objednávání, sledování pohybu zá-silek a přípravy dokumentace k zásilkám. Speciální oddělení se snaží pomocí těchto technologií kontakt našich klientů s DHL stále zjednodušovat a nabízet nová řešení.“
„Jak se společnost DHL v České republice připravuje na vstup země do EU?“
„Na společnost DHL byly díky její celosvětové síti kladeny velké nároky již od počátku její existence v České republice. Proto si troufám říci, že připravenost naší společnosti na vstup ČR do Evropské unie je v podstatě stoprocentní.“
(mna)