„Bodový systém s jistotou přinese významné zklidnění provozu na silnicích“

Doc. PhDr. Kamil Pavlíček, CSc., (Policejní akademie ČR) pro DN

Nad neukázněnými řidiči se od konce tohoto týdne začne na silnicích České republiky vznášet bič. Prvního července nabude účinnost novela zákona č. 411/2005 Sb., O silničním provozu, a také novelizace zákona o přestupcích, které zavádějí přísnější sankce pro každého účastníka silničního provozu, který poruší předpisy. Nová zákonná úprava jistě přispěje ke zklidnění provozu na českých silnicích, profesionální řidiče však může snadno dostat do velmi tíživé situace, domnívá se Doc. PhDr. Kamil Pavlíček, CSc., zástupce ředitele Ústavu policejně-bezpečnostních studií Policejní akademie České republiky. S docentem Kamilem Pavlíčkem jsme hovořili o významu a důsledcích změn, které řidiče na silnicích čekají. „V čem podle vás spočívá největší nebezpečí pro řidiče profesionály?“ „Mnoho řidičů se dosud domnívá, že pokud nepřijdou o všech dvanáct bodů, nemůže se jim nic stát. Jenže to je omyl za poměrně širokou řadu přestupků, které spáchali, aniž by předtím o nějaké body byli přišli, jim totiž může být vysloven zákaz činnosti. Body jim přitom klidně ještě mohou zůstat. Pro všechny řidiče, nejen pro ty profesionální, kteří nebudou respektovat platné předpisy, tak představuje nebezpečí nejen bodový systém, ale také novela zákona o přestupcích. Za řadu spáchaných přestupků je podle ní vedle finančního postihu vyslovován také zákaz činnosti, tedy zákaz řízení vozidla. A to pro profesionální řidiče představuje velké nebezpečí. Je třeba také říci, že pokud řidič z povolání spáchá v dopravním provozu přestupek mimo svou profesi jako řidič nemotorového vozidla, například při jízdě na kole, žádné ,trestné body‘ nezíská. Bodují se pouze řidiči motorových vozidel. U přestupků spáchaných cyklisty se nebere ohled na to, zda je cyklista držitelem oprávnění třeba na nákladní vozidlo či na autobus.“ „Co přesně znamená zákaz činnosti?“ „Je to odebrání řidičského průkazu na dobu určitou, protože zákaz činnosti je v tomto případě zákazem řízení vozidla. Není to však odebrání řidičského oprávnění chtěl bych na tomto místě upozornit na to, že třeba v Německu je to jinak, tam provinilý řidič přichází o oprávnění a po ztrátě 18 bodů musí znovu skládat řidičské zkoušky. U nás je v tomto ohledu právní úprava mírnější než u našich sousedů.“ „Jak se jeví český bodový systém v porovnání s ostatními evropskými státy?“ „Nový bodový systém v České republice má 12 bodů, po jejichž udělení bude řidiči odebrán řidičský průkaz. V Irsku mají například deset bodů, Francie používá tzv. odpočtový systém, v němž má každý řidič přiděleny plusové body a od nich se mu při přestupku odečítá, Německo 18 bodů, Rakousko tři body, Itálie dvacet bodů atd. Počet bodů tedy v EU zatím není sjednocen. Dohled nad dodržováním dopravních předpisů se ve značné míře rozšířil i na obecní či městskou policii. Podle naší úpravy může řidič za jednu událost v silničním provozu obdržet nejvíce sedm bodů. Pokud se při jedné kontrole zjistí více přestupků, udělují se pouze body za přestupek nejzávažnější, ohodnocený nejvyšším počtem bodů. Jestliže například policie zjistí, že řidič překročil povolenou rychlost a současně nepoužil bezpečnostní pás a k tomu ještě nesvítil, udělí mu body pouze za nejvážnější přestupek, tedy za překročení povolené rychlosti. Body se nesčítají. Nejvyšší počet bodů za přestupek nebo trestný čin proti bezpečnosti silničního provozu představuje číslo 7. Sedm bodů se ovšem uděluje pouze za ty nejtěžší přestupky a také trestné činy (protože některé z přestupků byly překvalifikovány na trestné činy). To se týká zejména spáchaných dopravních nehod s nejtěžšími následky řízení pod vlivem alkoholu, kdy je řidič nezpůsobilý k řízení, a dále řízení motorového vozidla bez příslušného řidičského oprávnění (tedy v případě, že ho řidič nezískal na základě složení příslušných řidičských zkoušek, nikoli, že ho nemá během jízdy u sebe). I za takový trestný čin jsou ukládány body. Neukládá je ovšem ani Policie ČR, ani obecní či městská policie, ani soud, ale pouze obec s rozšířenou působností, která o přestupku řidiče obdrží hlášení. Řidič se proti udělení bodů samozřejmě může odvolat na základě příslušného ustanovení novely zákona č. 361/2000 Sb.“ „A co když řidiče po jedné kontrole vzápětí zastaví o kilometr dál další hlídka a shledá, že předpisy opět porušil?“ „Pokud se koná například rozsáh-lá dopravně bezpečnostní akce a řidič opakovaně porušuje předpisy, může se mu stát, že svých dvanáct trestných bodů nasbírá v průběhu jediného dne. Stačí tři čtyři kontroly s bodovaným přestupkem… To pro neukázněného řidiče představuje veliké nebezpečí.“ „Lze tedy s trochou nadsázky očekávat, že ve městech zřejmě přijdou řidiči rozvážkových služeb kvůli nesprávnému parkování o řidičský průkaz během jednoho či dvou dnů?“ „Nikoliv, mají štěstí, neboť nesprávné parkování není předmětem bodového systému, ovšem s výjimkou přestupků v zónách, kde se parkování boduje. Nesprávné parkování je však samozřejmě ohodnoceno finanční sankcí, a to až do dvou tisíc Kč. Ale když hovoříme o nesprávném parkování, chtěl bych upozornit na jednu opravdu nebezpečnou věc, o které řidiči ne vždy vědí. Jedná se o neoprávněné zastavení nebo stání na parkovišti vyhrazeném pro vozidlo označené znakem O 1 (vozidlo osoby těžce postižené nebo těžce pohybově postižené). V takovém případě se jedná nejen o bodovaný přestupek s finanční sankcí od pěti do deseti tisíc Kč, ale současně je řidiči vysloven zákaz činnosti na dobu od šesti měsíců do jednoho roku. Je to nesmírně nebezpečný přestupek, řidiči by si na to měli dávat velký pozor a této značce se zdaleka vyhýbat a takto vyznačené místo ponechat těm, pro které je určeno.“ „Nové pravomoci získali také městští strážníci…“ „Dohled nad dodržováním dopravních předpisů se ve značné míře rozšířil i na obecní či městskou policii, která získala rozsáhlé pravomoci. Mezi nejdůležitější z nich patří zjišťování alkoholu – v případě podezření ze spáchání přestupku může obecní policie kontrolovat, zda řidič nepožil alkoholický nápoj. Dále bude normálně měřit rychlost a při tomto měření řidiče také zastaví. Všechny přestupky obecní policie nahlásí na příslušný úřad obce s rozšířenou působností, který o věci dále rozhodne. Vysoké sankce musí řidič očekávat v případě požití alkoholu před jízdou A co obecní policie nemůže? Nesmí šetřit dopravní nehody, nebude provádět vážení či měření vozidel a nebude zjišťovat ani dodržování pracovní doby a bezpečnostních přestávek řidičů.“ „Na co by si řidiči z povolání měli zejména dávat pozor?“ „Vysoké sankce musí očekávat v případě požití alkoholu před jízdou. Rovněž při překročení nejvyšší povolené rychlosti při prvním překročení rychlosti do 20 km/h v obci a do 30 km/h mimo obec se uděluje bloková pokuta a trestné body, ale není vysloven zákaz činnosti. Jestliže však rychlost překročí v obci o 20 km/h a mimo obec o 30 km/h, sankce je výrazně přísnější. Tohoto přestupku se může řidič dopustit jenom jedenkrát během jednoho roku. Již při druhém překročení následuje zákaz činnosti. Po-kud překročí nejvyšší povolenou rychlost o 40 km/h v obci a o 50 km/h mimo obec, následuje zákaz činnosti okamžitě. Ovšem ani v takových případech není možné, aby policie zadržela řidičský průkaz na místě, to může jen ve vyjmenovaných případech, ale ne při překročení povolené rychlosti. Citelněji budou nyní postihovány všechny kategorie účastníků silničního provozu. Jinou věcí, které by se však profesionální řidiči mohli snadno dopustit, je porušení omezení jízdy některých vozidel v pátek, sobotu a neděli, které je v zákoně nově upraveno. Tento přestupek lze řešit v blokovém řízení s pokutou do 2500 Kč, dopustí-li se ho však řidič dvakrát či vícekrát během dvanácti měsíců, řeší se takový případ ve správním řízení a bude mu vysloven zákaz činnosti od jednoho do šesti měsíců (zákaz činnosti musí být ve správním řízení uložen). Dalšími vážnými přestupky jsou couvání, otáčení se a jízda v protisměru v dálničním provozu, za ně mohou řidiči očekávat pokuty od pěti do deseti tisíc a zákaz činnosti od šesti měsíců do jednoho roku. Dalším možným přestupkem je, že řidič nepředloží záznam o době řízení. V takovém případě je mu možné uložit zákaz činnosti od šesti měsíců do jednoho roku, avšak nutně být zákaz činnosti uložen nemusí. Zákaz činnosti se neukládá při porušení předpisů pro přepravu nebezpečných věcí podle dohody ADR, například pokud řidič nemá řádné osvědčení o školení, vozidlo není správně označeno či postrádá povinnou výbavu pro přepravu některých látek nebo poruší předepsanou trasu. Pokutou se postihuje, pokud řidič při řízení vozidla drží v ruce nebo jiným způsobem telefonní přístroj nebo jiné hovorové či záznamové zařízení, tedy třeba i vysílačku.“ „Řidiči také musí pamatovat na doklady, které jsou povinni mít ve vozidle…“ „Velmi důležitým dokladem, který profesionální řidič musí mít kromě řidičského průkazu při řízení vždy u sebe, je jeho profesní osvědčení. Pro řidiče vozidel vyjmenovaných v paragrafu 48 zákona 247 dnes osvědčení v podstatě představuje součást řidičského průkazu. Na to musí řidiči dávat veliký pozor, protože jim hrozí vysoká pokuta od pěti do deseti tisíc Kč. I tento přestupek je navíc spojen se zákazem činnosti. Zákon říká, že řidič musí být držitelem platného osvědčení – to znamená, že stačí, aby tento doklad měl o den prošlou platnost a je neplatný a následuje sankce. Ze zákona také platí povinnost lékařských prohlídek a nově také povinnost psychologického a neurologického vyšetření řidičů, kteří dovrší padesát let. Originál zdravotního osvědčení u sebe musí mít řidiči, kterým je 60 let a více.“ „Domníváte se, že zavedení bodového systému přispěje ke zlepšení situace na našich silnicích?“ „Zatím v každé zemi, která tento institut zavedla, se motoristé začali snažit, aby na ně sankce v podobě trestných bodů a hrozícího zákazu činnosti nedopadly. Proto lze předpokládat, že po určité době dojde i u nás k umravnění významné části řidičů, kteří začnou na silnici respektovat platné zákony, a tím také ke zlepšení dopravního chování, které je u nás dosud na velmi nízké úrovni. Můžeme proto s jistotou očekávat, že bodový systém přinese významné zklidnění provozu na silnicích. Citelněji budou nyní postihovány všechny kategorie účastníků silničního provozu, to znamená chodci i řidiči nemotorových vozidel. Například pro cyklisty představují změny velmi citelný zásah do jejich chování. Až dosud se totiž na to, aby i oni dodržovali předpisy, příliš nehledělo. To je další pozitivní moment nového systému.“ „Nelíbí se vám v nové právní úpravě některé věci?“ „Nelíbí se mi, že změny dopadnou ve větší míře na profesionální řidiče, kteří oproti příležitostným řidičům najedou obrovské množství kilometrů, a proto se u nich více projeví přirozená chybovost. Pro řidiče profesionály to bude představovat obrovský tlak a jednoznačné ohrožení pracovních míst, kdežto u řidičů ostatních tomu tak není. Proto si myslím, že by se měl brát větší ohled na řidiče z povolání, kterým hrozí nebezpečí vyřazení z pracovní činnosti. Myslím si, že na tom by se mělo do budoucna něco změnit.“ Chybí postih řidičů začátečníků, to znamená osob do dvou let držení řidičského průkazu. „Co například?“ „Třeba to, že by bodové hodnocení přestupků řidičů profesionálů mohlo být o něco nižší, zatímco délka doby pro odmazávání bodů by zůstala stejná. Naopak v některých případech by bodové ohodnocení mohlo být naopak vyšší, a to třeba u řidičů vozidel přepravujících nebezpečné věci, kde existuje vysoké ohrožení, či u řidičů hromadné dopravy osob. Velmi opatrně bych však zacházel s institutem zákazu činnosti. Ten by mohl být vyslovován u těchto řidičů podmíněně nebo při opakovaném spáchání přestupku a rozhodnutí by mělo zůstat na správním orgánu obce nebo kraje.“ „Co podle vašeho názoru v nové úpravě chybí?“ „Evidentně chybí postih řidičů začátečníků, to znamená osob do dvou let držení řidičského průkazu. Pro ně by měly být vyšší sankce v násobcích bodů a násobky finančního postihu, jako je tomu třeba v jiných státech, kde také vydávají řidičské průkazy na zkušební dobu. Zvýšilo by to bezpečnost začátečníků a jejich okolí, protože právě začínající řidiči jsou mnohdy vysoce nebezpeční.“ Každý policista by měl být do zahájení účinnosti zákona odpovídajícím způsobem proškolen. „Jak se na změny připravili policisté?“ „Policisté procházejí systémem školení, která provádí Policejní akademie ČR, okresní ředitelství Policie ČR ve spolupráci s ministerstvem dopravy, vnitra a s policejním prezídiem. Probíhá intenzivní příprava a každý policista by měl být do zahájení účinnosti zákona odpovídajícím způsobem proškolen. Jiná otázka ovšem je, jak jsou na novou situaci připraveny pověřené obce. Je třeba, aby docházelo k dobré koordinaci obou složek – těch, které jsou na silnici, i těch, které budou body udělovat. Aby mezi nimi existovala harmonie, zejména v jednotném výkladu a naplnění zákona.“ Pavel Toman

spinner