13. června 2002
Správa polského přístavu Gdaňsk ukončila jednání s britskou
společností DCT Gdansk o výstavbě a provozování nového kontejnerového
terminálu na hluboké vodě v severní zóně gdaňského přístavu.
V polovině května to oznámil prezident gdaňské přístavní správy Marian
Switek. Britskou společnost vede konsorcium firem s rozsáhlými zkušenostmi
s provozováním přístavů a terminálů (mj. Felixstowe, Thamesport, Malta,
Dubaj, Singapur, Šanghaj).
Podle předsedy představenstva DCT a prezidenta Sutcliff Group Jamese Sutcliffa
bude v první fázi vybudován hlubokovodní kontejnerový terminál se dvěma
přístavišti s maximální kapacitou 500 tisíc TEU ročně. Náklady na
tuto fázi odhadl James Sutcliff na 170 miliónů USD. V druhé fázi bude
dobudováno ještě třetí kotviště, které kapacitu překladu zvýší na
jeden milión TEU. Terminál bude mít vynikající napojení na silniční
i železniční síť, což umožní kvalitní distribuci nejen do Polska, ale
i do sousedních zemí. Mostem vedoucím přes rameno Mrtvé Visly se bude
najíždět na novou dálnici A1, jejíž výstavba bude zahájena letos.
Gdaňsk je nejvýchodnější z baltských přístavů, který nezamrzá a
umožňuje celoroční provoz. „Příznivá poloha byla jedním z důvodů,
proč se společnost DCT rozhodla vybudovat kontejnerový přístav v tomto
regionu,“ uvedli zástupci investora.
Konsorcium vede intenzivní jednání s polským ministerstvem financí a
ministerstvem pro infrastrukturu. Pokud při těchto rozhovorech nevzniknou
vážnější komplikace, mohl by být terminál dokončen již do 28 měsíců
od zahájení stavby. V další fázi vzniknou také čtyři stání pro Ro/Ro
plavidla pro podporu trajektového a feederového provozu. Správa přístavu
očekává, že tyto aktivity pomohou vytvořit řadu nových pracovních
míst.
Až dva tisíce nových pracovních míst
Stavba a rozvoj terminálu poskytnou podle vedení přístavní správy mnoho
nových pracovních příležitostí, po dokončení v roce 2009 by centrum
mělo zaměstnávat na 370 stálých pracovníků. Jejich počet vzroste po
rozšíření o logistický park, trajektový terminál a další návazné
služby. Představitelé DCT jsou přesvědčeni o tom, že na jedno pracovní
místo terminálu se podaří vytvořit pět až sedm dalších míst ve
službách. Celkem by mohlo vzniknout až dva tisíce nových míst.
Budoucí začlenění Polska do EU význam přístavu dále zvýší. Marian
Switek zdůraznil, že projekt DCT Gdansk je přímou odpovědí na požadavek
Evropské komise na odbourávání monopolů v sektoru přístavních služeb,
který předpokládá „přístavní balíček“ EK a směrnice
o přístavních službách.
A