Polsko

Gdaňsk získá nový kontejnerový terminál

Správa polského přístavu Gdaňsk ukončila jednání s britskou společností DCT Gdansk o výstavbě a provozování nového kontejnerového terminálu na hluboké vodě v severní zóně gdaňského přístavu. V polovině května to oznámil prezident gdaňské přístavní správy Marian Switek. Britskou společnost vede konsorcium firem s rozsáhlými zkušenostmi s provozováním přístavů a terminálů (mj. Felixstowe, Thamesport, Malta, Dubaj, Singapur, Šanghaj).
Podle předsedy představenstva DCT a prezidenta Sutcliff Group Jamese Sutcliffa bude v první fázi vybudován hlubokovodní kontejnerový terminál se dvěma přístavišti s maximální kapacitou 500 tisíc TEU ročně. Náklady na tuto fázi odhadl James Sutcliff na 170 miliónů USD. V druhé fázi bude dobudováno ještě třetí kotviště, které kapacitu překladu zvýší na jeden milión TEU. Terminál bude mít vynikající napojení na silniční i železniční síť, což umožní kvalitní distribuci nejen do Polska, ale i do sousedních zemí. Mostem vedoucím přes rameno Mrtvé Visly se bude najíždět na novou dálnici A1, jejíž výstavba bude zahájena letos.
Gdaňsk je nejvýchodnější z baltských přístavů, který nezamrzá a umožňuje celoroční provoz. „Příznivá poloha byla jedním z důvodů, proč se společnost DCT rozhodla vybudovat kontejnerový přístav v tomto regionu,“ uvedli zástupci investora.
Konsorcium vede intenzivní jednání s polským ministerstvem financí a ministerstvem pro infrastrukturu. Pokud při těchto rozhovorech nevzniknou vážnější komplikace, mohl by být terminál dokončen již do 28 měsíců od zahájení stavby. V další fázi vzniknou také čtyři stání pro Ro/Ro plavidla pro podporu trajektového a feederového provozu. Správa přístavu očekává, že tyto aktivity pomohou vytvořit řadu nových pracovních míst.
Až dva tisíce nových pracovních míst
Stavba a rozvoj terminálu poskytnou podle vedení přístavní správy mnoho nových pracovních příležitostí, po dokončení v roce 2009 by centrum mělo zaměstnávat na 370 stálých pracovníků. Jejich počet vzroste po rozšíření o logistický park, trajektový terminál a další návazné služby. Představitelé DCT jsou přesvědčeni o tom, že na jedno pracovní místo terminálu se podaří vytvořit pět až sedm dalších míst ve službách. Celkem by mohlo vzniknout až dva tisíce nových míst.
Budoucí začlenění Polska do EU význam přístavu dále zvýší. Marian Switek zdůraznil, že projekt DCT Gdansk je přímou odpovědí na požadavek Evropské komise na odbourávání monopolů v sektoru přístavních služeb, který předpokládá „přístavní balíček“ EK a směrnice o přístavních službách.

spinner