10. srpna 2006
Česká podnikatelská reprezentace při Evropské unii v Bruselu (CEBRE) českým firmám od roku 2002 poskytuje mimo jiné nejnovější informace o připravovaných rozhodnutích a předpisech Evropské unie v jejich oboru. Přímo v Bruselu také školí jejich manažery v evropské problematice a zprostředkovává jim přímý kontakt s orgány Evropské unie. O další informace o činnosti styčné kanceláře českých podnikatelů v „hlavním městě Evropy“ jsme požádali ředitelku CEBRE Ing. Blanku Jakubcovou. „Můžete CEBRE představit? Kdy byla reprezentace v Bruselu zřízena a kdo její vznik inicioval?“ „CEBRE je společný projekt tří nejvýznamnějších českých podnikatelských a zaměstnavatelských organizací – Hospodářské komory České republiky, Svazu průmyslu a dopravy ČR a Konfederace zaměstnavatelských a podnikatelských svazů ČR. Jeho cíl je zřejmý – poskytovat českým firmám a podnikatelům relevantní a praktické informace o Evropské unii, jejích politikách a podpůrných programech a současně také lobbovat za jejich zájmy v Bruselu. Kancelář CEBRE byla v Bruselu založena v roce 2002.“ „Kolik pracovníků zaměstnává a kdo hradí její provoz?“ „CEBRE tvoří tříčlenný tým v Bruselu, jeho součástí je však i ,administrativní základna‘ na Svazu průmyslu a dopravy. S Hospodářskou komorou a KZPS udržujeme čilé styky prostřednictvím příslušných kontaktních osob. Finanční podporu na provoz CEBRE poskytuje agentura CzechTrade, druhou polovinu nákladů nesou zakladatelské podnikatelské organizace.“ „Jak může CEBRE konkrétně pomáhat českým podnikatelům a jak byste v tomto smyslu téměř čtyři roky činnosti CEBRE zhodnotila?“ „Do okamžiku vstupu České republiky do Evropské unie jsme působili zejména jako informační zdroj pro podnikatele. Připravovali jsme je na to, co se pro firmy po vstupu do Evropské unie změní. Vysvětlovali jsme například, jak funguje vnitřní trh EU, jak se pro ČR změní obchodní politika vůči třetím zemím, ale také jak je možné se k tomu, co se v Bruselu připravuje, vyjadřovat. Od 1. května 2004 se více zaměřujeme na práci pro odvětvové asociace. Podle potřeby je zastupujeme na jednáních v jejich celoevropských sdruženích, předáváme jejich stanoviska k nově vznikající legislativě orgánům EU a tak dále. Změnil se i obsah dotazů, s nimiž se na nás firmy obracejí – dnes jsou mnohem konkrétnější a většina z nich se týká dotačních titulů Evropské unie. Důležitou součástí naší práce je také oslovování českých podnikatelů v rámci anket na aktuální témata: v roce 2005 jsme se ptali na znalosti a zkušenosti s programy a fondy EU, rok předtím na veřejné zakázky v Evropské unii. Na ankety navazovaly konference a další informační akce, které reagovaly na požadavky firem o informace. Každý rok také připravujeme informační brožuru, ve které přinášíme zprávy o novinkách v EU. Loňská se věnovala financování výzkumu a vývoje z prostředků EU. V polovině června jsme spustili pod názvem Na stopě nový portál, jehož prostřednictvím mohou firmy sledovat aktuální vývoj ve vybraných oblastech evropské legislativy včetně jejího konkrétního dopadu na českou podnikatelskou realitu. Portál mohou zájemci najít na adrese www.cebre.cz/nastope.“ „České subjekty mohou také využívat pravidelných informací z Bruselu, které jim zdarma – a v češtině – posíláte elektronickou poštou. Budete rozsah této služby rozšiřovat?“ „Infolinka obsahuje výběr nejdůležitějších zpráv z ,evropské kuchyně‘ ve zhuštěné podobě. Jejím prostřednictvím informujeme mimo jiné i o vyhlašování veřejných konzultací Evropské komise k nejrůznějším tématům. Teď je třeba otevřena konzultace k přepravě nebezpečných látek, další se bude týkat chystané evropské námořní politiky. Obsah infolinky zatím měnit nehodláme. Nebo myslíte, že bychom měli?“ „Na to by vám asi měli odpovědět její uživatelé. Jak se s vámi mohou spojit?“ „Určitě nové podněty uvítáme. Kontakt na CEBRE a další informace jsou uvedeny na našich webových stránkách, na nichž se zájemci mohou jednoduše zaregistrovat k odběru infolinky. Na adrese www.cebre.cz najdou již nové webové stránky, které jsme spustili na začátku sprna. Jsou hezčí na pohled a také přehlednější.“ „Zmínila jste se o veřejných konzultacích k dokumentům Evropské unie, v závěru loňského roku to bylo například střednědobé zhodnocení Bílé knihy ,Evropská dopravní politika do roku 2010 – čas rozhodnout‘. Jak jich české firmy využívají?“ „Je potěšitelné, že českých názorů v těchto veřejných rozpravách přibývá. Většinou se k problému vyjadřují odvětvové svazy, které prezentují stanovisko ne jedné firmy, ale společný zájem celého sektoru.“ „Jaké placené služby CEBRE poskytuje?“ „CEBRE nabízí pravidelný monitoring odvětvových aktualit, monitoring programů a fondů EU, stáže pro manažery v Bruselu, vyhledání informací týkajících se problematiky Evropské unie nebo kontaktů v institucích EU. Podrobný výčet a informace o jednotlivých službách jsou k dispozici na našem webu.“ „Jaký je zájem o manažerské stáže nebo pravidelný monitoring?“ „Manažerské stáže jsou velmi populární, trvají většinou týden a jsou nabity pracovními schůzkami s úředníky Evropské komise, diplomaty Stálého zastoupení ČR při EU nebo pracovníky evropských asociací. Na základě tematického zadání firmy, tedy stanovení okruhů témat, která jsou pro ni zásadní, jsme schopni rozklíčovat, které instituce a osoby by bylo dobré oslovit, a následně s nimi dojednat schůzky. Stážisté s námi strávili dohromady už asi jeden a půl roku. Monitoring oborových aktualit nyní zajímá více sektorové svazy, které jej následně poskytují svým členům. Velký zájem je o informace v oblasti výzkumu a vývoje, životního prostředí a také dopravy.“ „Máte tedy zákazníky i z řad českých dopravních či logistických firem? Podáváte někomu informace o připravovaných rozhodnutích a předpisech Evropské unie speciálně v tomto oboru?“ „Ano, měli jsme několik zákazníků z dopravního sektoru. Často se jednalo o dotazy na podmínky podnikání v jiných členských státech Evropské unie, daňové povinnosti, možnosti získání prostředků na spolufinancování připravených projektů. Pro Svaz dopravy připravujeme každý měsíc monitoring oborových zpráv, pro delegaci Svazu dopravy jsme také připravili odborný program návštěvy bruselských institucí.“ „Jak se mohou zájemci na CEBRE obracet?“ „Nejjednodušší je kontaktovat nás prostřednictvím našich zakladatelských organizací všechny údaje jsou dostupné na našem webu.“ „Co je nyní aktuálního v oblasti dopravy a logistiky na evropské úrovni?“ „Těch věcí je celá řada, protože sektor dopravy prochází dynamickým vývojem. Koncem června zveřejnila Evropská komise střednědobé zhodnocení Bílé knihy o dopravě z roku 2001, což je klíčový dokument pro evropskou dopravní politiku pro několik dalších let. Předložila také první dokument, který by se měl stát zárodkem budoucího akčního plánu pro logistiku a přepravu zboží v Evropské unii. V oblasti letecké dopravy vyvolal rozruch rozsudek Evropského soudního dvora, který zrušil dohodu mezi EU a USA o předávání informací o pasažérech leteckých společností americkým úřadům. Komise tak musí do konce září nastalou situaci vyřešit. Stále více se také mluví o zapojení sektoru letecké dopravy do systému obchodování s emisemi CO2. Na začátku července tento krok podpořil i Evropský parlament.“ Luboš Spálovský www.cebre.cz