7. listopadu 2002
V říjnu se v Praze uskutečnilo pravidelné zasedání česko-italské Smíšené komise o mezinárodní
silniční dopravě. Jediným úspěchem, kterého se českým zástupcům na jednání podařilo dosáhnout, bylo navýšení letošního kontingentu povolení pro české dopravce o 1500 kusů. Italská strana však zdůraznila, že toto navýšení považuje za jednorázovou výjimečnou výpomoc v kritické situaci; povolení tak budou určena pouze pro „Euro 3 bezpečná“ vozidla a navýšení nebude možné automaticky promítnout do kontingentu pro příští rok.
V úvodu jednání si obě delegace vyměnily statistické údaje o vývoji vzájemné výměny zboží. Shodly se na tom, že obchodní výměna mezi oběma zeměmi vykazuje výrazný nárůst a silniční doprava se na její realizaci podílí zásadní měrou. Členové italské delegace k tomu poznamenali, že většinu přeprav po silnici uskutečňují čeští dopravci a na italské zbývá jen jejich nepatrná část.
Právě touto skutečností bylo jednání o navýšení vstupních povolení na letošní rok a stanovení kontingentu povolení pro rok příští zásadně poznamenáno – italská strana zpočátku rezolutně odmítala jakoukoli změnu, která by vedla ke zvýšení počtu povolení. Naopak dala najevo, že by velice uvítala celkové snížení kontingentu. Česká delegace nicméně s ohledem na potřeby a požadavky českých dopravců žádala o navýšení letošního kontingentu povolení o 9500 kusů a pro příští rok o dalších deset tisíc nad rámec konečného kontingentu pro letošní rok. Následná rozprava k této problematice byla obtížná a italská delegace při ní neslevila ze svého naprosto odmítavého postoje. Jediným úspěchem, kterého se podařilo dosáhnout, bylo mimořádné navýšení letošního kontingentu povolení o 1500 kusů pro vozidla Euro 3.
Zákaz jízd smíšených souprav trvá
Italská strana opět odmítla žádost české delegace, aby bylo při přepravách mezi ČR a Itálií, které se uskutečňují na základě bilaterálních povolení, možné používat smíšené jízdní soupravy – tedy aby přípojné vozidlo mohlo mít státní poznávací značku jakéhokoli evropského státu. I nadále tak platí, že česká jízdní souprava musí mít na tažném i přípojném vozidle pouze českou značku; vedle toho je přípustná jen kombinace českých a italských vozidel.
Italská delegace nepřistoupila ani na další český návrh, aby byly v zájmu podpory kombinované dopravy osvobozeny od vstupních povolení přepravy do a z terminálů Ro-La, které končí nebo začínají na území Itálie, popřípadě aby se na ně nevztahovaly ani zákazy jízd o sobotách, nedělích a státních svátcích.
V případě autobusové dopravy se obě strany shodly na tom, že v této oblasti nejsou známy žádné problémy a počty vyměňovaných povolení pro příležitostnou i kyvadlovou dopravu osob jsou dostačující.
Na závěr jednání česká delegace informovala své partnery o stavu přístupových jednání České republiky s Evropskou unií v rámci Kapitoly 9 – Dopravní politika a o otevřeném problému kabotáže. Zároveň požádala italskou delegaci o stanovisko k této problematice, ale ani v tomto případě
se nedočkala žádného jasného vyjádření – jedinou odpovědí bylo vyhýbavé konstatování, že tato problematika se projednává na jiné úrovni.
Vedoucím italské delegace byl
Camillo Lobina, vedoucí oddělení mezinárodní nákladní silniční dopravy italského ministerstva infrastruktury a dopravy, českou delegaci vedl Ivan Dvořáček, zástupce ředitele odboru silniční dopravy Ministerstva dopravy a spojů ČR. Za Sdružení ČESMAD Bohemia se jednání zúčastnili jeho prezident Vladimír Starosta, vedoucí odboru legislativy a mezinárodních vztahů Jan Medveď a vedoucí odboru povolení Jaroslava Černá.
Příští jednání smíšené komise by se mělo konat v prvním pololetí příštího roku v Itálii.
Jaroslava Černá,
vedoucí odboru povolení
Sdružení ČESMAD Bohemia