4. července 2007
Logistika má pěkně „našlápnuto“ – pro svůj rostoucí význam překračuje hranici podnikatelské sféry a jeví o ni zájem na nejvyšších politických místech, národních i mezinárodních. Letos v září se bude logistikou nákladní dopravy v kontextu Evropské unie dokonce oficiálně zabývat i Evropský parlament. Za tím účelem se v minulých dnech chopil tématu jeho dopravní výbor, aby zářijové plénum řádně připravil. Vyjde z obsáhlého dokumentu Evropské komise Sdělení o logistice v nákladní dopravě z konce loňského roku.
V parlamentním výboru Evropského parlamentu to byla zpravodajka Ayala Senderová ze Španělska, která předložila návrh pohledu parlamentu na logistiku a otevřela k němu diskusi. Z jejího vystoupení se sluší zaznamenat alespoň následující:
l protože logistika má dopad na udržitelnou ekonomiku, měla by být zahrnuta do výroční zprávy členských států o Lisabonské strategii;
l standardizace: zpravodajka se nezdá být zcela přesvědčena o navržené evropské intermodální ložné jednotce a je pro další konzultace se speditéry;
l modulární koncepce: zpravodajka je vůči ní velmi kritická;
l kvalita: zpravodajka podporuje ideu Evropské komise, aby se pracovalo na vytvoření benchmarku kvality v logistice (vysoké nastavení laťky).
Z národních politických aktivit kolem logistiky je žádoucí zmínit zejména ty německé. Spolkové ministerstvo dopravy pracuje na koncepci, která se v nové němčině jmenuje Masterplan Logistik. Po zhlédnutí 300 studií a odborných příspěvků bylo stanoveno sedm hlavních oblastí. Mezi ně patří infrastruktura a sítě, trh a jeho vývoj, informační a komunikační technika, pracovní místa a kvalifikace, financování, ochrana životního prostředí a tržní zhodnocení. Posledním bodem se rozumí zlepšení image logistické branže v zemi a také nábor pro logistická stanoviště SRN v zahraničí.
A ukazují se již první výsledky. Ministerstvo chce kupříkladu zavést diferencované mýtné – na některých dálnicích je zvýšit a na jiných je stanovit podle denních dob. U nás
se zatím stát – prostřednictvím ministerstva dopravy – spokojil s ustavením poradního logistického orgánu pro záležitost logistických center.
V posledních týdnech vešla ve známost i některá zajímavá logistická čísla. V SRN narostly z pohledu klientů v posledních dvou letech náklady na logistiku ze 170 miliard € v roce 2004 na více než 180 miliard € v roce 2006. Roční nárůst o více než tři procenta
je ovšem nad růstem německého HDP. Vysvětlení se hledá v narůstající mezinárodní dělbě práce a globalizaci, jež tlačí logistické náklady nahoru. Ve Francii se zvyšovaly za poslední tři roky logistické náklady ročně o čtyři procenta. Z pohledu logistiků se ovšem některé jejich složky v oblasti skladování pohybovaly i nad sedmi procenty (nemovitosti, energie, voda). Logistický svaz TLF proto zadal externí vypracování indexu růstu logistických nákladů, aby měl pro jednání se zákazníky o cenách v ruce objektivní podklad. V Evropě máme několik týdnů k dispozici dokonce porovnání cen nájemného z logistických nemovitostí ve většině evropských zemí, a sice u ploch nad 5000 čtverečních metrů. Pro orientaci: v průměru se v Evropě platí měsíčně pět € za čtvereční metr.
I Česká logistická asociace (ČLA) se nedávno rozhodla ke změnám směrovaným k oživení její činnosti. Novým generálním sekretářem se stal zkušený Ing. Alois Bartončík, donedávna mimo jiné předseda pracovní skupiny Jakost při Svazu spedice a logistiky. Svaz začíná vydávat svazový bulletin a připravuje zajímavý plán akcí. Jak vidíme, logistika hýbe světem a výrazně ovlivňuje hospodářský globalizační proces. Ale abychom si zase nemysleli, že to jsou logistici, kdo jsou největšími přemísťovateli hmot na zeměkouli! Kdepak, vážení čtenáři Dopravních novin. Jsou jimi mravenci – alespoň podle paleontoložky Carmen Sorianové z barcelonské univerzity. Nikoliv prý lidé, ale hmyz velí planetě a bez něj by nastal neuvěřitelný ekologický chaos.
Přeji pěknou dovolenou – přece jen raději dál od mravenišť.
Jiří Kladiva