5. dubna 2007
Předseda představenstva Německé dráhy (DB) Hartmut Mehdorn platí nejen za velmi dobrého manažera (v Bavorsku se tomu říká tvrdý pes), ale také za nadaného vizionáře. Kdyby mu tato vlastnost chyběla, nemohl by prý z kdysi zaprášeného úřadu udělat to, co je DB dnes: podnik s budoucností. Před několika dny přišel na Brémských podnikatelských dnech s vizí opravdu velkolepou – naskicoval totiž změnu logistického světa. Vyvolal tím značný zájem i poblednutí mnohých. Podle Hartmuta Mehdorna se na logistickou branži valí mocná vlna koncentrace s výkupy podnikù. Za několik málo let se údajně světový trh kompletně změní. „Konkurenty zítřka ještě příliš neznáme,“ řekl Hartmut Mehdorn. Potenciální kupce však vidí na Blízkém a Středním východě. Tam je k dispozici dost peněz, „aby se koupilo všechno, co je k mání“. Trh v Evropì je díky svému objemu 500 miliard € a silnému rùstu pro investory zajímavý. Pøitom je zde stupeò koncentrace ve srovnání s jinými odvìtvími velmi nízký. „Osm nejvìtších podnikù si pøijde na osm až devìt procent tržního podílu. Musíme obsadit židle, dokud jsou volné, jinak na nás pozdìji žádné nezbudou,“ øekl Hartmut Mehdorn. Konsolidaèní vlna nezachvátí podle šéfa Nìmecké dráhy jen samotnou logistiku; z dùvodu lepšího využití existující infrastruktury bude docházet i k vertikální integraci podél dopravních øetìzcù. DB se do toho hodlá poøádnì zamíchat. „Chceme celý ten proces ovládnout,“ øekl Hartmut Mehdorn. Rozšíøení vlastních aktivit na pøístavy oznaèil za „ústøední úkol“. A známe apetyt DB na východní dráhy i na velké mìstské dopravy… Kamínkem v botì operátorù kombi, drah i øady dopravních politikù jsou souèasné snahy dostat na silnice gigasoupravy o parametrech 25 m / 60 t. Zatím se èekalo na objektivní studie. První z nich – ze SRN – pøichází s pøekvapujícím zjištìním. Spolkový úøad pro silnice (BASt) shledal, že s ohledem na nižší nápravové tlaky tìchto souprav by byla životnost silnièního povrchu o pìt procent delší, takže interval oprav by se prodloužil o 1,5 roku. Prùmìrný denní provoz tìžkých nákladních vozidel na dálnicích by se mohl zmenšit o 13 procent, pokud by se rùst dopravního výkonu, pøedvídaný pro rok 2015 na více než 45 procent, realizoval gigasoupravami. Avšak na silnici není dùvod k pøehnanému nadšení: ochrana svìtového klimatu se dostává do nové fáze a je jen otázkou èasu, kdy bude opìt podle nìkterých expertù silnièní doprava sloužit jako první otloukánek – zejména pøi kreacích ekologických populistù. Dopravcùm a svazùm však radí, aby nezùstávali v pasivitì. Tam, kde to je možné, by mìli formulovat vlastní strategie ochrany životního prostøedí a veøejnost o nich informovat. Na poèátku bøezna se po delší dobì setkaly podnikatelské svazy v èeské dopravì a logistice. Zastupují øadu tisíce firem, zamìstnávají kolem 400 tisíc osob. Zdá se, že setkáním se pro jejich spolupráci zakládá pravidelnost. Pro zaèátek se úèastníci dohodli na dvou prioritách: vzájemné informovanosti a na zahájení pravidelné spolupráce se státem. Jedná se pøedevším o Ministerstvo dopravy ÈR a snahu podnikatelské sféry dostat do hry také zájmy malých a støedních firem. Je nadìje, že nové vedení ministerstva bude mít pro tuto vìc vìtší pochopení. Stalo se totiž zvykem, že jeho skoro výluèným partnerem v podnikové sféøe je mohutný Svaz dopravy, reprezentující velké podniky, ty nejznámìjší z nich i výraznì ztrátové (ÈD, ÈSA). Svazy, zastupující støední stav soukromých firem, poukazují na to, že jejich èlenové musí pracovat se ziskem, platit daò z pøíjmu a další danì. Hlavnì v Evropské unii se pøijímají rozhodnutí, jež mají pøímý vliv na jejich existenci, a chtìly by proto znát, s jakými zámìry se èeská strana takových jednání úèastní. V souèasnosti se v EU harmonizuje (pøedevším zvyšuje) daò z motorové nafty, na jaøe se má novelizovat pìt zásadních smìrnic o podnikání v silnièní dopravì, v pøíštím roce mají být k dispozici sazby pro zápoèet externích nákladù (nehody, ekologie, kongesce) do nákladù dopravní cesty atd. Není proto divu, že tuto skupinu daòových poplatníkù zajímá, jak se o její zájem èeský stát stará… Nedávno jsme na tomto místì uvedli, že republikánský ministr dopravy USA má ve struktuøe svého úøadu útvar pro drobné podnikání v dopravì. Možná by nezaškodilo, kdyby jedno ze skoro sedmdesátky oddìlení souèasného ministerstva dopravy bylo alespoò èásteènì zamìøeno na problémy malých a støedních podnikù. Jiøí Kladiva