6. června 2002
Na konci loňského roku získala rozhodující podíl ve společnosti Tatra
Kopřivnice americká společnost SDC International. O změnách, ke kterým od
té doby nový majoritní vlastník kopřivnické automobilky přistoupil, a
o dalších perspektivách podniku jsme hovořili s předsedou představenstva
a výkonným ředitelem Tatry, a. s., ing. Milotou K. Srkalem.
„Začal bych zřejmě základní otázkou – bude Tatra nadále vyrábět
nákladní vozidla nebo počítáte s útlumem výroby?“
„S útlumem v žádném případě nepočítáme – Tatra bude nadále
vyrábět nákladní vozidla. Pokud jde o výrobu osobních vozidel, ta byla
zastavena již před lety a zatím na tom nehodláme nic měnit. Ale nákladní
vozidla ponesou značku Tatra i v budoucnu, chceme je však zdokonalit,
unifikovat, zlepšit jejich kvalitu a samozřejmě také zvýšit jejich
odbyt.“
„Takže lze počítat s propojením obchodní sítě firem Tatra a
Terex?“
„Ano, pracujeme na tom. A to nejen pokud jde o výrobu a prodej vozidel, ale
také ve vztahu k jednotlivým dceřiným společnostem Tatry – Kovárně
Tatra, a. s., Slévárně, a. s., a Nářaďovně Tatra, a. s. Počítáme
s tím, že všechny tyto firmy by měly se společností Terex úzce
spolupracovat.“
„Lze z toho vyvozovat, že Tatra bude vlastně dodavatelským závodem pro
Terex?“
„V případě dceřiných společností tomu tak s velkou pravděpodobností
bude – pro Terex budou dodávat komponenty. V případě automobilové
skupiny však bude propojenost vzájemná. Předpokládáme, že síť Terexu
využijeme k prodeji vozidel Tatra a naopak – prostřednictvím sítě Tatry
budeme nabízet výrobky firmy Terex.“
„Tatra tedy bude nadále zaměřena především na produkci na
export…“
„Ano, to je dáno trhem. Odbytiště v České republice a na Slovensku jsou
relativně malá a proto se musíme soustřeďovat hlavně na export.
V současné době je pro export ur-čeno 90 procent produkce Tatry a
v budoucnu to bude pravděpodobně ještě více – zhruba 95 procent.“
„Počítáte v budoucnu například i se vstupem na západoevropský
trh?“
„Západoevropský trh pro nás není rozhodující. Tatra je unikátní
vozidlo, které je určeno především do náročnějšího terénu. V Evropě
je v současnosti ve stavebnictví trend takový, že se ke každé stavbě
nejdříve vytvoří příjezdová cesta; proto není potřeba používat
specifická vozidla. Z tohoto důvodu pro nás západní Evropa představuje
jen velmi omezený trh. Samozřejmě i na něj se budeme snažit v určitých
segmentech proniknout, ale bude se jednat skutečně jen o menší objemy
dodávek.“
„Tatra založila v USA s firmou Terex společný podnik American Truck
Company…“
„Je tomu tak, loni jsme založili společný podnik, v němž jsou sdruženy
společnosti Tatra, STV a Terex. Úmyslně říkám my, protože na jednání
byla velmi zainteresována i společnost SDC International, přestože v té
době ještě Tatru nevlastnila. Nová společnost se zabývá výrobou
nákladních vozidel velmi podobných Tatře – jejich podvozek a kabina jsou
z produkce Tatry, motor a převodovky jsou americké. Důvodem pro takovou
synergii jsou americké požadavky – většina použitých prvků musí být
americké výroby. V tomto případě pak zákazník může koupit naše
vozidlo jako americké a využít výhod financování americkou vládou.
Výsledný produkt je určen především na export ze Spojených států.“
„Jaká je perspektiva společného podniku Tatry v Indii?“
„Samozřejmě, o Indii máme opravdu velký zájem, protože tato země dnes
pro Tatru představuje jedno z největších odbytišť. Hodláme proto náš
společný podnik Udyog Ltd. zachovat. Na druhé straně budeme muset začít
využívat co největší podíl domácích indických komponent, protože při
dovozu celých vozidel z České republiky jsou naše vozy zatíženy velkými
daněmi. Základ auta, to znamená podvozek, budeme nicméně i v budoucnu do
Indie dovážet.“
„K jakým organizačním změnám v Tatře došlo poté, co jste ji
převzali? Bude se ještě nějak měnit počet pracovníků?“
„Organizační změny představují základní otázku, kterou je třeba po
převedení státních podniků do privátní sféry v České republice
řešit. Také my jsme byli nuceni stav pracovníků snížit asi o deset
procent, což je podstatně méně, než jsme původně zamýšleli. Po
provedení všech změn už budeme nyní počet zaměstnanců snižovat pouze
selektivně, respektive budeme pracovníky vyměňovat. Pokud by se snad měl
stav dále snižovat, pak jen ve sféře THP, v dělnických profesích budeme
naopak v důsledku zvyšování produkce a prodeje časem potřebovat i nové
pracovníky.“
„Byla smlouva, kterou jste při koupi Tatry uzavřeli, nějakým způsobem
vázána na udržení konkrétního druhu výroby nebo vynaložení určitých
investic?“
„Od prvního okamžiku, co jsme se začali zajímat o koupi Tatry, jsme –
aby posléze nedošlo k nějakému nedorozumění – prohlašovali, že
upustíme od jakýchkoli aktivit, které přímo nesouvisejí s výrobou
nákladních vozidel. Umíme vyrábět a prodávat nákladní vozidla a dobře
zvládáme přidruženou výrobu, ale nejsme odborníci na dopravu, energetiku,
ubytování atd. O to se mají starat jiné specializované firmy. Proto jsme
se od samého počátku netajili s tím, že společnosti, které jsou na tyto
činnosti zaměřeny, prodáme. A právě to nyní činíme – snažíme se
co nejrychleji odprodat naše dceřiné společnosti Galvanovna Tatra, spol.
s r. o., Energetika Tatra, a. s., Doprava Tatra, spol. s r. o., a hotely a
ubytovny. Ve smlouvě o koupi Tatry jsme se zavázali, že letos do firmy
Tatra, a. s., investujeme 12 miliónů USD. Prvních pět miliónů z této
částky jsme již do Tatry investovali, většinou na zlepšení finanční
pozice firmy. Nyní musíme Tatru připravit na to, aby byla schopna zbytek
prostředků přijmout, což není jednoduchý úkol. Doufáme, že někdy
začátkem druhé poloviny roku budeme investovat do Tatry i těch
zbývajících sedm miliónů USD.“
„Co si pod pojmem ‚musíme připravit‘ představujete?“
„Musíme Tatru zreorganizovat tak, aby peníze, které se do ní vloží, byly
použity na to, co chceme dále rozvíjet, a ne na to, co už mělo být dávno
odstraněno. Jak jsem se již zmínil – prodej pro nás neperspektivních
skupin se ještě neuskutečnil a není také dokončena ani restrukturalizace
samotné Tatry, a. s. Proto pokud bychom tyto peníze do Tatry investovali již
nyní, snadno by se mohlo stát, že budou utraceny naprosto zbytečně.“
„Nové vedení Tatry nebylo donedávna při poskytování informací příliš
sdílné…“
„Někdy nám novináři vyčítali, že nekomunikujeme s médii. Skutečně
jsme jim příliš informací neposkytovali, to však neznamenalo, že bychom
komunikovat nechtěli. Jen jsme neměli co říci. V době před námi všichni
hovořili až příliš a pořád něco slibovali. Když jsme měli první
schůzku se zaměstnanci, bylo na ní asi pět set osob, ozvalo se: ‚Hlavně
nám zase neříkejte jako předtím, co všechno budete dělat, jak budete
prodávat, když nakonec stejně k ničemu nedojde.‘ Na to jsme odpověděli:
‚Nebudeme slibovat nic, dokud nebudeme vědět, že to také můžeme
splnit.‘ A na této zásadě nechceme nic měnit.
Tatra není malá fabrička na boty, je to kolos se šesti tisíci zaměstnanci
a my jsme potřebovali určitý čas na to, abychom se rozhodli, co, jak a kdy
chceme dělat. Nyní jsme si to již v základě ujasnili‚ a proto o tom
začínáme hovořit. Současně se snažíme zlepšit také komunikaci se
zaměstnanci, protože i ve vztahu k nim dochází k určitým
nedorozuměním. Je to způsobeno pravděpodobně tím, že jsme zvyklí na
jiné prostředí a zdejším podmínkám se teprve snažíme přizpůsobit,
což asi ještě nějaký čas potrvá.“ Milan Frydryšek