3. srpna 2014
PRAHA (3.8.) – Otevírání trhu dálkové železniční dopravy cestujícím postupně přinese pohodlnější vlaky. Platit to má alespoň na šestici tratí, které plánuje ministerstvo dopravy do roku 2020 nabídnout do veřejných soutěží. Základním požadavkem pro budoucího dopravce mají být klimatizované vlaky, které budou alespoň částečně bezbariérové. Vyplývá to z návrhu ministerstva dopravy, který úřad poslal k meziresortnímu připomínkování.
Veřejná doprava má mít takové podmínky, aby mohla být vnímána jako kvalitní služba srovnatelně atraktivní s přímou individuální dopravou, zdůvodnilo v materiálu ministerstvo požadavek na kvalitativně vyspělejší vozidla, než která se na řadě méně významných rychlíkových tras objevují v současnosti.
Na tratích z Plzně do Mostu, z Liberce do Pardubic a z Liberce do Ústí nad Labem, kde se má soutěžit nejdříve, jezdí v současnosti dieselové vlaky řady 854 vzniklé modernizací starších vozidel vyráběných v sedmdesátých letech minulého století. Dalším typem jsou o něco mladší vozidla řad 842 a 843 vyráběná v devadesátých letech. Linky do Děčína a Ústí nad Labem pak obsluhují klasické rychlíkové vozy vyráběné v bývalé NDR.
Po roce 2016 se na těchto trasách mají postupně objevovat dieselová vozidla s alespoň pětinou sedadel v nízkopodlažních oddílech. Elektrické jednotky mají mít minimálně jeden nízkopodlažní nástup a bezbariérová WC. Zároveň ministerstvo dopravy požaduje, aby vozidla měla dostatečnou kapacitu a zvládala nápor cestujících i v dopravních špičkách bez toho, aby si pasažéři museli povinně kupovat místenky. Dostatečný prostor má být věnován i pro převážení jízdních kol.
Při nákupu požadovaných vlaků předpokládá ministerstvo dopravy využití evropských dotací z Operačního programu doprava. Ve hře jsou přitom dva modely vlastnictví vozidel. Prvním je model, kdy vozidla vlastní objednatel, tedy stát, a dopravce je na trase pouze provozuje. Druhou cestou je situace, kdy jsou vozidla přímo majetkem dopravní společnosti, která je využívá.
Alespoň v prvních tendrech předpokládá resort dopravy využití druhé možnosti, protože stát dosud nemá kapacity na údržbu vlastních vozidel. Nevýhodou je ale maximální hodnota evropské dotace, kterou je možné v tomto případě na pořízení vlaků čerpat. Pokud vozidla vlastní objednatel dopravy (stát), může dosáhnout až na 85 procent z celkové ceny. V opačném případě je strop 40 procent z celkových nákladů a jen ve výjimečných případech má dopravce nárok na stejnou výši dotace jako objednatel.
(čtk)