Dálnice D47

Miloš Zeman zahájil výstavbu prvního úseku dálnice

Výstavbu dvoukilometrového úseku dálnice D47 minulý týden slavnostním poklepáním základního kamene zahájil premiér Miloš Zeman a ministr dopravy Jaromír Schling. Stavbu dálnice, která spojí Lipník nad Bečvou s polskou hranicí, provede izraelská firma Housing & Construction (H&C). Zhruba dvoukilometrový úsek dálnice v hodnotě téměř 700 miliónů Kč pro H&C postaví společnost ODS-Dopravní stavby Ostrava.
Firma H&C získala zakázku na výstavbu dálnice od vlády loni na jaře bez výběrového řízení, ale dosud se jí nepodařilo se státem uzavřít realizační dohodu na výstavbu celé dálnice. „Vláda se definitivní verzí smlouvy s H&C bude zabývat na svém výjezdním zasedání v
Olomouci a pravděpodobně ji schválí,“ řekl minulý týden Jaromír Schling s tím, že poté bude ještě určitou dobu trvat, než se smlouva podepíše.
Podle původního usnesení vlády mělo být investorem stavby Ředitelství silnic a dálnic, vláda však nakonec musela rozhodnutí změnit. H&C v případě podpisu realizační dohody zahrne zahajovaný úsek do pilotního projektu. Pokud smlouvu nepodepíše, zaplatí jí investici Státní fond dopravní infrastruktury.
S dokončením stavby úseku se počítá v roce 2005. „Tento úsek se staví na základě již před týdnem uzavřené smlouvy mezi ministerstvem dopravy a spojů a investorem a další smlouvy mezi investorem a zhotovitelem,“ uvedl Jaromír
Schling. Výstavba dalších úseků D47 podle něj bude následovat po získání příslušných územních rozhodnutí a stavebních povolení. Se zahájením výstavby dalšího několikakilome­trového úseku ministr počítá již na podzim.Celá dálnice v délce více než 80 kilometrů by podle Jaromíra Schlinga měla být dokončena až k polským hranicím v roce 2008. „Polská strana slibuje v roce 2008 zprovoznit úsek od česko-polských hranic až ke Katovicím,“ uvedl dále ministr. Polsko začne padesátikilome­trovou navazující A1 budovat v letech 2003 až 2005.
Podle stínového ministra dopravy za ODS Martina Římana vzbuzuje účast H&C na stavbě před podpisem realizační dohody pochybnosti a obavy. Pochybnosti podle něj rovněž vyvolává snaha vlády uzavřít miliardový kontrakt několik dnů před volbami.
Bývalý poradce: Stavba bude příliš drahá
Průměrná cena za kilometr českých dálnic činí 183 miliónů Kč, izraelská firma Housing & Construction hodlá dálnici D47 postavit za průměrnou cenu 620 miliónů Kč za kilometr. Těmito čísly varovala v českém denním tisku společnost Mott MacDonald, poradce ministerstva dopravy a spojů pro dálnici D47, před rozhodnutím postavit dálnici doslova „za každou cenu“.
„Náš názor na cenu byl ministerstvu dokumentován písemně, ke změně názoru nemáme žádný důvod,“ citoval tisk slova představitele Mott MacDonald Jiřího Petráka.

„Každá cena je pro mne příliš vysoká. Dálnice D47 je však jednak projektem revitalizace regionu, jednak pilotním projektem soukromého financování dopravní infrastruktury. Učíme se této metodě a velice nám přitom pomáhá jak Mott MacDonald, tak Housing & Construction,“ řekl k tomu ministr dopravy Jaromír
Schling. Poukázal současně na to, že na trase dálnice bude mnoho mimoúrovňových křížení a mostů, 13 procent trasy vede po estakádách.
Podle mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Martiny Vápeníkové je první úsek D47 rozdělen na několik částí kvůli složitosti, jež vyplývá z jeho umístění v ostravském regionu. Začátek stavby je stanoven v místě pravobřežní opěry dálničního mostu přes Odru a konec je umístěn pod mostem přes dálnici na přeložce ulice Hlučínská. V rámci výstavby budou kromě vlastní dálnice vybudovány části zemního tělesa ramp mimoúrovňové křižovatky Místecká a dva mostní objekty související s překládanou ulicí Na náspu. Cenu stavby bez DPH ředitelství vyčíslilo na 685 miliónů Kč. (čtk) 

spinner