6. června 2002
Výstavbu dvoukilometrového úseku dálnice D47 minulý týden slavnostním
poklepáním základního kamene zahájil premiér Miloš Zeman a ministr
dopravy Jaromír Schling. Stavbu dálnice, která spojí Lipník nad Bečvou
s polskou hranicí, provede izraelská firma Housing & Construction
(H&C). Zhruba dvoukilometrový úsek dálnice v hodnotě téměř
700 miliónů Kč pro H&C postaví společnost ODS-Dopravní stavby
Ostrava.
Firma H&C získala zakázku na výstavbu dálnice od vlády loni na jaře
bez výběrového řízení, ale dosud se jí nepodařilo se státem uzavřít
realizační dohodu na výstavbu celé dálnice. „Vláda se definitivní
verzí smlouvy s H&C bude zabývat na svém výjezdním zasedání v
Olomouci a pravděpodobně ji schválí,“ řekl minulý týden Jaromír
Schling s tím, že poté bude ještě určitou dobu trvat, než se smlouva
podepíše.
Podle původního usnesení vlády mělo být investorem stavby Ředitelství
silnic a dálnic, vláda však nakonec musela rozhodnutí změnit. H&C
v případě podpisu realizační dohody zahrne zahajovaný úsek do pilotního
projektu. Pokud smlouvu nepodepíše, zaplatí jí investici Státní fond
dopravní infrastruktury.
S dokončením stavby úseku se počítá v roce 2005. „Tento úsek se
staví na základě již před týdnem uzavřené smlouvy mezi ministerstvem
dopravy a spojů a investorem a další smlouvy mezi investorem a
zhotovitelem,“ uvedl Jaromír
Schling. Výstavba dalších úseků D47 podle něj bude následovat po
získání příslušných územních rozhodnutí a stavebních povolení. Se
zahájením výstavby dalšího několikakilometrového úseku ministr
počítá již na podzim.Celá dálnice v délce více než 80 kilometrů by
podle Jaromíra Schlinga měla být dokončena až k polským hranicím v roce
2008. „Polská strana slibuje v roce 2008 zprovoznit úsek od
česko-polských hranic až ke Katovicím,“ uvedl dále ministr. Polsko začne
padesátikilometrovou navazující A1 budovat v letech 2003 až 2005.
Podle stínového ministra dopravy za ODS Martina Římana vzbuzuje účast
H&C na stavbě před podpisem realizační dohody pochybnosti a obavy.
Pochybnosti podle něj rovněž vyvolává snaha vlády uzavřít miliardový
kontrakt několik dnů před volbami.
Bývalý poradce: Stavba bude příliš drahá
Průměrná cena za kilometr českých dálnic činí 183 miliónů Kč,
izraelská firma Housing & Construction hodlá dálnici D47 postavit za
průměrnou cenu 620 miliónů Kč za kilometr. Těmito čísly varovala
v českém denním tisku společnost Mott MacDonald, poradce ministerstva
dopravy a spojů pro dálnici D47, před rozhodnutím postavit dálnici doslova
„za každou cenu“.
„Náš názor na cenu byl ministerstvu dokumentován písemně, ke změně
názoru nemáme žádný důvod,“ citoval tisk slova představitele Mott
MacDonald Jiřího Petráka.
„Každá cena je pro mne příliš vysoká. Dálnice D47 je však jednak
projektem revitalizace regionu, jednak pilotním projektem soukromého
financování dopravní infrastruktury. Učíme se této metodě a velice nám
přitom pomáhá jak Mott MacDonald, tak Housing & Construction,“ řekl
k tomu ministr dopravy Jaromír
Schling. Poukázal současně na to, že na trase dálnice bude mnoho
mimoúrovňových křížení a mostů, 13 procent trasy vede po
estakádách.
Podle mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Martiny Vápeníkové je první
úsek D47 rozdělen na několik částí kvůli složitosti, jež vyplývá
z jeho umístění v ostravském regionu. Začátek stavby je stanoven
v místě pravobřežní opěry dálničního mostu přes Odru a konec je
umístěn pod mostem přes dálnici na přeložce ulice Hlučínská. V rámci
výstavby budou kromě vlastní dálnice vybudovány části zemního tělesa
ramp mimoúrovňové křižovatky Místecká a dva mostní objekty související
s překládanou ulicí Na náspu. Cenu stavby bez DPH ředitelství vyčíslilo
na 685 miliónů Kč. (čtk)