IV. železniční koridor

Modernizace koridoru si vyžádá 38,6 miliardy Kč

Náklady na modernizaci čtvrtého železničního koridoru z Prahy
přes České Budějovice do Horního Dvořiště činí v cenové
úrovni roku výstavby 38,6 miliardy Kč. Na začátku října to
v Českých Budějovicích prohlásil generální ředitel Českých
drah Dalibor Zelený s tím, že v cenové úrovni roku 2000
náklady činí pouze 30,5 miliardy Kč. Modernizace čtvrtého
koridoru bude zahájena v roce 2003 a skončí v roce 2008.
Ministr dopravy Jaromír Schling dodal, že upřednostnění
modernizace čtvrtého tranzitního železničního koridoru před
třetím koridorem bylo správným rozhodnutím. Modernizace
čtvrtého koridoru dostala přednost, protože umožní zlepšit
tranzitní dopravu mezi severní a jižní Evropou a přinese také
podstatné zkvalitnění podmínek pro osobní dopravu, řekl
Jaromír Schling.
V oblasti nákladní dopravy přinese modernizace podle Dalibora
Zeleného zvýšení efektivity a v osobní dopravě výrazné
zkrácení jízdní doby. Zatímco dnes jezdí nejrychlejší vlak
z Prahy do Českých Budějovic dvě hodiny a 17 minut, po
modernizaci budou vlaky s klasickou soupravou jezdit
o půl hodiny rychleji a vlaky s naklápěcí skříní zvládnou
trasu za hodinu a 25 minut.
Jihočeský hejtman Jan Zahradník připomněl, že čtvrtý
tranzitní železniční koridor patří spolu s dálnicí D3
a rychlostní komunikací R4 mezi stavby, které kraj podporuje
a pokládá za prioritní. Jaromír Schling zatím nechce
předvídat, jakým způsobem bude modernizace koridoru
financována. „Nevylučuji financování soukromým kapitálem, ale
zatím počítáme s tím, že to bude z veřejných prostředků,“
uvedl.
 (čtk)

spinner