Asociace Ecommerce Europe a EuroCommerce opět spojily své síly při přípravě Zprávy o evropském elektronickém obchodování v roce 2024. V roce 2023 zaznamenal evropský sektor B2C e-commerce mírný růst o 3 procenta oproti 2 procentům v roce 2022, nominální obrat se zvýšil z 864 miliard eur na 887 miliard eur a inflace klesla z 8,5 na 6,1 procenta. Navzdory celkovému nominálnímu růstu však prostředí elektronického obchodování vykazuje značné regionální rozdíly.
Balíkové služby
Mezinárodní přepravní a logistická společnost Gebrüder Weiss rozšířila svůj logistický terminál v gruzínském Tbilisi o přibližně 13 000 metrů čtverečních, čímž dále rozšíří své kapacity v kavkazském regionu. Jedná se již o třetí expanzi v Gruzii za deset let.
15.11. - Hrubá hodnota zboží (GMV) skupiny, včetně mezinárodních operací, vzrostla o téměř 10 %, což je na horní hranici očekávání, zatímco konsolidovaný upravený zisk EBITDA mírně překonal výhled na 3. čtvrtletí a meziročně vzrostl o 8,4 %. Počet aktivních kupujících dosáhl 20,5 milionu napříč regionálním působením společnosti Allegro,včetně více než 5,5 milionů zákazníků mimo Polsko.
12.11. - Česká pošta a DPD, součást největší evropské sítě balíkové přepravy Geopost, začaly spolupracovat na vydávání zásilek. Od 11. listopadu si mohou zákazníci DPD, typicky objednávající na e-shopech, nechat svůj balík poslat nově i na pobočky České pošty. Ty tedy budou nově sloužit i jako výdejní místa DPD Pickup. K 11. listopadu bude tato možnost zavedena na 56 poštách, do konce roku pak na více než 850 pobočkách. Testování spolupráce potrvá zhruba do poloviny příštího roku, v případě úspěšné spolupráce se rozšíří do celé sítě České pošty, tedy na téměř 3000 poboček. Česká pošta tímto krokem pokračuje v rozšiřování své otevřené infrastruktury. Po vyřizování digitálních agend Úřadu práce nyní začíná pilotní projekt s logistickou společností DPD.
30.10. – společnost DPD bude letos doručovat vánoční balíčky až do 23. prosince. Aby naprostá většina dárků dorazila pod vánoční stromeček včas, je potřeba, aby je odesílatelé (před Vánoci typicky e-shopy) předaly DPD k přepravě nejpozději v pátek 20. prosince. V samoobslužných boxech, kam si podle výzkumu Geopost E-shopper Barometer nechává balíčky posílat 35 % Čechů běžně nakupujících na internetu, si je pak bude možné vyzvednout i kdykoliv na Štědrý den, tedy 24. prosince.
Zatímco v roce 2023 česká e-commerce vykázala pokles o šest procent a k růstu došlo až v posledním čtvrtletí, vývoj v letošním roce vypadá optimističtěji. Vyplývá to z pravidelných průzkumů Asociace pro elektronickou komerci (APEK).
25.10. - Společnost UPS oznámila konsolidované tržby za třetí čtvrtletí roku 2024 ve výši 22,2 miliardy dolarů, což představuje 5,6% nárůst oproti třetímu čtvrtletí roku 2023. Konsolidovaný provozní zisk činil 2,0 miliardy USD, což je o 47,8 více než v třetím čtvrtletí roku 2023 a o 22,8 více na upraveném základě. Zředěný zisk na akcii činil v tomto čtvrtletí 1,80 USD; upravený zředěný zisk na akcii ve výši 1,76 USD byl o 12,1 % vyšší než ve stejném období roku 2023.
24.10. - Společnost PPL ve své mobilní aplikaci mojePPL spustila věrnostní program. Učinila tak jako úplně první napříč logistickými společnostmi v Česku. Zákazníci mohou postupovat až deseti úrovněmi věrnostního programu, přičemž s každou vyšší úrovní získávají větší výhody pro odesílání a objednávání zásilek. Body získají za stažení aplikace, odeslání i přijetí zásilky, hodnocení doručení nebo za plnění speciálních výzev.
18.10. - Technologicko-logistická společnost DODO, která se zabývá precizní městskou logistikou, vyvinula univerzální řešení zohledňující rostoucí poptávku zákazníků po doručovaní zásilek v předem zvolený den a čas. Dodání zboží v konkrétním časovém okně, které je již standardem v oblasti potravin, začíná DODO rozšiřovat i do dalších segmentů a klade si za cíl ze slotového doručování postupně vytvořit tržní standard. Fakt, že je o takový posun standardu služeb zájem, potvrzuje i průzkum agentury STEM/MARK. Ten mimo jiné ukazuje, že by 80 % zákazníků dalo přednost e-shopu, který jim zásilku doručí v jimi zvolený čas. DODO ve snaze posunout zaběhlé standardy zakládá i vlastní tržní iniciativu NEČEKEJ s dedikovaným webem necekej online. Ten jako první svého druhu mapuje reálné zákaznické preference v oblasti doručení, vyobrazuje frustraci z aktuálního nastavení doručovacích služeb a vyzývá e-commerce k pozitivní změně.
15.10. – Společnost DHL Express byla jmenována nejlepším zaměstnavatelem v Evropě podle žebříčku Great Place to Work a Fortune – 100 Best Companies to Work for in Europe pro rok 2024. Toto ocenění je uznáním trvalého závazku společnosti DHL Express zajišťovat svým zaměstnancům co nejlepší pracovní prostředí.