23.12. – Novostavba trati mezi pražským Smíchovem a Berounem získala od ministerstva životního prostředí kladné stanovisko EIA. Ambiciózní projekt výrazně zrychlí cesty z metropole na západ Čech a do Bavorska, zároveň uleví přetížené příměstské trati kolem Berounky.
Železniční doprava
23.12. – Už na přelomu roku zahájí Správa železnic jednu z nejvýznamnějších staveb ve své historii – modernizaci železničního uzlu Česká Třebová. Jeho celkovou přestavbu provedou společnosti Eurovia CZ, Strabag Rail, Chládek a Tintěra, Pardubice a Elektrizace železnic Praha, které předložily nejlepší nabídku ve výši 17 131 539 220 korun. Práce budou probíhat za provozu, potrvají do roku 2031.
22.12. – Dotované stravenky nebo jízdy služebním automobilem pro soukromé účely, to jsou zaměstnanecké benefity, které stát štědře podporuje daňovým zvýhodněním pro firmy i samotné zaměstnance. Příspěvky na energeticky úspornou veřejnou dopravu k nim ale zatím nepatří. To je podle Svazu osobních železničních dopravců (SVOD Bohemia) v rozporu s Dopravní politikou ČR. Proto se snaží prosadit změnu, kterou podporuje i Hospodářská komora ČR.
22.12. – Správa železnic a ČD – Telematika podepsaly 19. prosince smlouvu o převodu části závodu společnosti ČD – Telematika, čímž se završilo čtyřleté jednání mezi oběma subjekty. Tento krok je součástí dlouhodobé strategie, která má za cíl zefektivnit správu a údržbu telekomunikační infrastruktury klíčové pro provoz železniční dopravy v České republice. Celková částka, kterou Správa železnic zaplatí za převáděnou část závodu, činí 280,1 milionu korun.
20.12. – Na téměř šesti stech kilometrech tratí začne od ledna 2025 výhradní provoz evropského zabezpečovacího systému ETCS. Po letech intenzivní práce, která zahrnovala tisíce zkušebních jízd, proškolení stovek zaměstnanců a koordinaci s dopravci, je na tento okamžik infrastruktura Správy železnic plně připravena. ETCS kromě vyšší bezpečnosti dopravy umožní také budoucí zvýšení rychlosti vlaků. V tiskové zprávě to uvedla to Správa železnic.
20.12. – Správa železnic spustila ve spolupráci se společnostmi AFRY a SAGASTA geografický informační systém, takzvaný GIS portál. Zájemcům nabízí komplexní přehled o plánované modernizaci a výstavbě nových železničních úseků v okresech Mladá Boleslav a Nymburk. Veřejnost se díky němu může podrobně seznámit s projekty, které výrazně zkrátí cestování mezi Prahou, Mladou Boleslaví a Libercem, a aktivně se k nim vyjadřovat.
20.12. – Největší český výrobce dieselelektrických lokomotiv CZ LOKO objednal dalších 50 nových generátorů od společnosti Innomotics. Padesátka nových generátorů doplní více než 1300 již provozovaných generátorů Innomotics. Synchronní generátory 1FC2 v osové výšce 560 mm a výkonu 1000 kVA vyrobí odborníci v Drásově na Tišnovsku, kde sídlí jeden ze 4 českých závodů skupiny Innomotics, předního celosvětového dodavatele elektrických strojů a velkých pohonů.
19.12. – Správa železnic vyhlásila veřejnou zakázku, jejímž cílem je najít projektanta pro rychlé železniční spojení, které navazuje na vysokorychlostní trať Moravská Brána, a to od Ostravy ke státní hranicí s Polskem. Zahájení projektových prací se předpokládá v polovině příštího roku.
19.12. – Jubilejní 30. slavnostní ceremoniál soutěže Exportér roku opět ocenil nejlepší české exportéry. Pražská strojírna a.s. se umístila na druhém místě s 52,15% růstem vývozu v roce 2022–2023. Patří tedy mezi nejlepší středně velké exportéry, což je v aktuální globální ekonomické situaci pro firmu velmi cenným uznáním.
18.12. – Stavební společnost GJW Praha využije při modernizaci české železniční infrastruktury vlastní lokomotivy EffiShunter 1000, když u jejich výrobce CZ LOKO koupila hned tři. Do jejich výbavy patří i evropský zabezpečovač ETCS, který bude už od ledna povinný na nejvytíženějším železničním koridoru, postupně pak na všech hlavních tratích v zemi.