22.1. – České dráhy (ČD) nebudou muset státu vracet sedm miliard korun, které dostaly v roce 2008 za převod části svého majetku v hodnotě téměř 12 miliard korun na tehdejší Správu železniční dopravní cesty, nynější Správu železnic (SŽ). V úterý tak rozhodl Městský soud v Praze, proti rozhodnutí se RegioJet může odvolat do 15 dní k Vrchnímu soudu. Případ se k pražskému Městskému soudu vrátil na základě úspěšného dovolání soukromých dopravců RegioJet a Student Agency, podle kterých šlo o nedovolenou státní podporu a nekalou soutěž.
Železniční doprava
22.1. – Správa železnic (SŽ) má hotovou první fázi posouzení vlivu na kulturní dědictví pro projekt nahrazení železničního mostu na pražské Výtoni. Nyní ji vyhodnocuje. Kdy bude celý takzvaný Heritage Impact Assessment (HIA) hotový, zatím není jasné. Uvedla to mluvčí SŽ Nela Eberl Friebová. Správa nedávno vybrala projektanty nového mostu, proti nahrazení historické konstrukce se postavily samosprávy, památkáři či místní spolky.
21.1. – Správa železnic zahájí ještě v tomto měsíci rekonstrukci památkově chráněné nádražní budovy v Bečově nad Teplou. Díky stavebním úpravám získá moderní, bezbariérově přístupné prostory, současným požadavkům bude odpovídat také její rozsah. Celkové náklady stavby přesahují 90 milionů korun, hotovo bude na jaře příštího roku.
20.1. – DT – Výhybkárna a strojírna v lednu zahájila tříletý výzkumný projekt, jehož cílem je výroba prototypu první české autonomní výhybky. Firma navazuje na předchozí fázi zacílenou na diagnostiku pevných částí výhybek. Nyní se výzkumníci a konstruktéři zaměří na ty pohyblivé, tedy na jazyky ve výměně a na srdcovku s pohyblivým hrotem. Konečným cílem je vytvořit systém, který bude průběžně sám sledovat technický stav výhybek v železniční síti a upozorňovat na potřebu údržbového zásahu.
20.1. – Správa železnic vybrala zhotovitele podjezdu ve stanici Studénka. Stavební práce provedou společnosti Firesta-Fišer, rekonstrukce, stavby a IDS – Inženýrské a dopravní stavby Olomouc. Jejich nabídková cena ve výši 598 537 217 korun byla téměř o 270 milionů nižší než maximální přípustná hodnota. Zprovoznění podjezdu se předpokládá na konci roku 2026, využívat jej budou osobní auta, vozidla integrovaného záchranného systému, cyklisté a chodci.
18.1. – Nejvyšší správní soud zamítl kasační stížnost společnosti JHMD (Jindřichohradecké místní dráhy), která se neúspěšně domáhala od Kraje Vysočina doplacení 1,4 milionu korun za provoz objednaných spojů v roce 2020 a v první polovině roku 2021. Vyplývá to z rozhodnutí NSS na webu soudu.
17.1. – Asociace podniků českého železničního průmyslu podporuje postup, který zvolil při vyhlášení tendru na modernizaci klíčové železniční infrastruktury Rail Baltica v úseku Białystok – Ełk polský správce železniční infrastruktury. Společnost PKP PLK (Polskie Koleje Państwowe – Polskie Linie Kolejowe) omezila účast v soutěži výhradně na evropské firmy.
15.1. – Vlaky vybavené železničním zabezpečovačem ETCS mají problém při nízkých teplotách. Pokud se rychloměr lokomotivy obalí sněhem a náledím, chová se jako rozbitý. Systém následně vlak zastaví, a spoje se kvůli tomu zpožďují. Komplikace se objevují zejména v okolí České Třebové, potvrdilo Českému rozhlasu-Radiožurnálu ministerstvo dopravy a České dráhy. Podle ministra dopravy Martina Kupky by náprava měla trvat maximálně tři měsíce.
15.1. – Národní dopravce České dráhy v loňském roce do provozu uvedl 144 nových vlaků a lokomotiv za téměř 19 miliard korun. Z hlediska modernizace vozového parku jde o rekordní rok. Pro dálkové linky dráhy převzaly osm vlaků ComfortJet, víc než stovku nových vlakových souprav začaly dráhy provozovat na regionálních trasách. Letos dráhy do konce roku plánují nasadit do provozu dalších šest z 20 objednaných ComfortJetů pro dálkovou dopravu, s loni přebranými jich tedy budou provozovat celkem 14. Novinářům to řekl ministr dopravy Martin Kupka. České dráhy loni přepravily 168,45 milionu lidí, zhruba o 2,5 procenta víc než o rok dřív, vyplývá z prezentace dopravce.
14.1. – Velká Británie od 2. dubna zavádí pro občany České republiky a dalších zemí světa povinnost elektronické cestovní evidence ETA (Electronic Travel Autoritasion), který s sebou nese i nutný poplatek 10 liber. Cestující, kteří si povolení ETA nevyřídí, nemusí být vpuštěni nejen do Velké Británie, ale ani na palubu dopravce a letenka či jízdenka jim může propadnout. Povinnost se týká i tranzitních cest přes území Velké Británie. Vyplnění formuláře ETA je jednoduché, ale je nutné dbát na správnost údajů. V případě zamítnutí ETA je možné požádat o klasické vízum. K vyplnění ETA slouží portál Gov.UK, který 5. března spustí možnost registrací. S jeho vyplněním nabízí pomoc také například portály Viza.cz a Letuška.cz.