21.2. – Ředitel Drážního úřadu Jiří Kolář na výroční tiskové konferenci řekl: „Drážní úřad zakončil symbolicky rok velkých změn i změnou svého sídla. Předání kompletních stavebních agend na nově vzniklý Dopravní a energetický stavební úřad jsme využili k interní restrukturalizaci činností jednotlivých oddělení i náboru nových pracovníků. I když máme stále deficit zaměstnanců v některých oblastech, které se věnují agendě schvalovacích procesů plynoucích z požadavků Evropy na dopravce i provozovatele dráhy, prohlubujeme a zefektivňujeme činnosti nově vzniklých i původních oddělení. Připravujeme novou strategii dohledu nad sektorem, která bude více odpovídat evropskému chápání dohledu nad bezpečnostní. V návaznosti na předkládané akční plány a zjištěné nedostatky jednotlivých subjektů drážního sektoru vytvoříme systematický plán kontrol a budeme sledovat jejich nápravu. Počítáme i se vznikem speciálního oddělení, které bude řešit výhradně dozor a přestupky.“
Železniční doprava
20.2. – Primátor hlavního města Prahy Bohuslav Svoboda včera v Pražské strojírně slavnostním stiskem tlačítka spustil nové obráběcí centrum AXA VHC 50 9000 XTS. S váhou více než 80 tun se jedná o největší obráběcí stroj v Praze v současnosti. Ten má firmě v příštích letech umožnit další nárůst tržeb až o 200 miliónů korun, což představuje třetinu loňského obratu, a vstup na nové trhy po celém světě.
20.2. – Už v polovině letošního roku zahájí Správa železnic rekonstrukci traťového úseku mezi Chomutovem a Kadaní. Nyní hledá zhotovitele prací. Stavba přinese zvýšení traťové rychlosti až na 160 km/h, cestující na nádražích získají pohodlný přístup na nástupiště i nástup do vlaků. Hotovo bude na konci příštího roku.
19.2. – Evropští generální ředitelé železnic se sešli na zasedání řídícího výboru a 75. valném shromáždění Společenství evropských železničních a infrastrukturních společností (CER), aby projednali ambiciózní pracovní program pro rok 2025 a další období. Álvaro Fernández Heredia, předseda představenstva a generální ředitel společnosti Renfe, byl jednomyslně jmenován členem řídícího výboru CER na zbývající část funkčního období 2024–2025.
18.2. – Zavedení palubního a traťového systému ERTMS/ETCS v celé EU zlepší interoperabilitu, zvýší kapacitu a posílí bezpečnost železnic, čímž umožní vytvoření podmínek pro jednotný evropský železniční prostor. Řada obtíží, včetně rostoucích rozdílů při uplatňování technologie ERTMS na vnitrostátní úrovni a absence obchodního odůvodnění pro železniční podniky, však staví ERTMS na pokraj ztráty jeho původního účelu. Zabránění vykolejení ERTMS naléhavě vyžaduje nový společný přístup. Uvedlo to Evropské sdružení pro železniční nákladní dopravu (ERFA).
17.2. – Modernizace frekventované trati z Brna do Přerova se letos naplno rozběhne. Správa železnic nyní hledá zhotovitele, který provede celkovou přestavbu a zdvoukolejnění 17 kilometrů dlouhého úseku mezi Kojetínem a Přerovem. Vlaky zrychlí na 200 km/h, cestující budou využívat nové nádražní budovy v Kojetíně a Chropyni. Zahájení prací se plánuje letos, hotovo bude v závěru roku 2028.
16.2. – Společenství evropských železničních a infrastrukturních společností (CER) a Evropská federace pracovníků v dopravě (ETF) vydaly v rámci sociálního odvětvového dialogu o železnici společné prohlášení, v němž zdůrazňují klíčovou roli železniční nákladní dopravy při přechodu Evropy na udržitelný a efektivní dopravní systém. Toto prohlášení účinně zdůrazňuje význam zaměření na klíčové oblasti pro zajištění budoucího úspěchu a konkurenceschopnosti železniční nákladní dopravy v EU. Zdůrazňuje také potřebu, aby rozhodovací orgány posílily celkový rámec konkurenceschopnosti zavedením konkrétních opatření.
14.2. – Zlepšení podmínek, jako je obnovení provozu v Gotthardském základním tunelu a obnova povodněmi poškozených železničních tratí ve Valencii, jakož i absence odborových akcí, umožnily normalizaci intermodální nákladní železniční dopravy, která ve čtvrtém čtvrtletí roku 2024 přinesla nárůst přepravních výkonů kombinované dopravy o 2,85 %. Uvedl to Ralf-Charley Schultze – generální ředitel Mezinárodní unie kombinované dopravy železnice/silnice (UIRR).
13.2. – Postup elektrizace je zcela zásadní věc při rozhodování o smysluplném nákupu nových vozidel pořizovaných na dalších 30 let. Česká republika navíc v míře elektrizace železnice výrazně zaostává za průměrem EU, a to je třeba změnit. Zrychlit elektrizaci tratí cestou tzv. prosté elektrizace a do té doby využít akutrolejová vozidla. Co nejrychleji zajistit elektrický provoz na všech dálkových tratích a současně se vyhnout slepým uličkám, jako jsou hybridní diesel-elektrická vozidla nebo dnes prozatím ne příliš využitelný vodíkový pohon. Takový je závěr odborné studie, kterou před časem vypracovala Fakulta dopravní ČVUT v Praze ve spolupráci s Asociací podniků českého železničního průmyslu ACRI („dále Studie“).
12.2. – Rakouské spolkové dráhy (ÖBB) objednaly dalších 30 vozidel Mireo pro příměstskou a regionální dopravu od společnosti Siemens Mobility. Objednávka, která je součástí stávající rámcové smlouvy až na 540 vozidel, doplní 70 jednotek z předchozího roku a flotila vozidel Mireo u rakouského dopravce tímto dosáhne počtu už 100 jednotek. S postupným nasazením nových vozidel se počítá od roku 2029.