22.1. – Správa železnic (SŽ) má hotovou první fázi posouzení vlivu na kulturní dědictví pro projekt nahrazení železničního mostu na pražské Výtoni. Nyní ji vyhodnocuje. Kdy bude celý takzvaný Heritage Impact Assessment (HIA) hotový, zatím není jasné. Uvedla to mluvčí SŽ Nela Eberl Friebová. Správa nedávno vybrala projektanty nového mostu, proti nahrazení historické konstrukce se postavily samosprávy, památkáři či místní spolky.
Infrastruktura
21.1. – Stavební společnost Budimex posiluje kapacity pro realizace tunelových staveb. Nově bude mít k dispozici dvojici moderních razicích štítů TBM. Stroje využije pro zhotovení nejdelšího polského železničního tunelu, který bude součástí modernizované trati Limanowa–Klęczany v Malopolském vojvodství na jihu země.
21.1. – Správa železnic zahájí ještě v tomto měsíci rekonstrukci památkově chráněné nádražní budovy v Bečově nad Teplou. Díky stavebním úpravám získá moderní, bezbariérově přístupné prostory, současným požadavkům bude odpovídat také její rozsah. Celkové náklady stavby přesahují 90 milionů korun, hotovo bude na jaře příštího roku.
20.1. – DT – Výhybkárna a strojírna v lednu zahájila tříletý výzkumný projekt, jehož cílem je výroba prototypu první české autonomní výhybky. Firma navazuje na předchozí fázi zacílenou na diagnostiku pevných částí výhybek. Nyní se výzkumníci a konstruktéři zaměří na ty pohyblivé, tedy na jazyky ve výměně a na srdcovku s pohyblivým hrotem. Konečným cílem je vytvořit systém, který bude průběžně sám sledovat technický stav výhybek v železniční síti a upozorňovat na potřebu údržbového zásahu.
20.1. – Správa železnic vybrala zhotovitele podjezdu ve stanici Studénka. Stavební práce provedou společnosti Firesta-Fišer, rekonstrukce, stavby a IDS – Inženýrské a dopravní stavby Olomouc. Jejich nabídková cena ve výši 598 537 217 korun byla téměř o 270 milionů nižší než maximální přípustná hodnota. Zprovoznění podjezdu se předpokládá na konci roku 2026, využívat jej budou osobní auta, vozidla integrovaného záchranného systému, cyklisté a chodci.
17.1. – Kraje zatím nemají od vlády ani od ministerstva dopravy potvrzeno, zda letos od státu obdrží peníze na opravy a rekonstrukce silnic druhých a třetích tříd a mostů. To krajům komplikuje přípravu jednotlivých projektů. Řekl to ředitel kanceláře Asociace krajů ČR (AK ČR) Jan Hodovský. Peníze na silnice nižších tříd už kraje letos nedostanou ze Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) jako dříve. Měly se totiž stát součástí rozpočtového určení daní krajům. Příslušnou novelu ale poslanci dosud neschválili.
16.1. – „V uplynulých dnech jsme uzavřeli smlouvu s vítězem tendru na zhotovitele opravy bezmála devíti kilometrů jízdního pásu dálnice D5 směr Praha mezi Bavoryní a Karlovou Hutí. Rekonstrukce se dočká rovněž odpočívka Králův Dvůr, která se nachází na trase.“ Uvedl to Jiří Veselý ze Samostatného oddělení komunikace Ředitelství silnic a dálnic pro Středočeský kraj a Kraj Vysočina. O veřejnou zakázku s odhadovanou hodnotou 480 mil. Kč bez DPH se podle něj ucházelo celkem sedm subjektů. Nejvýhodnější ekonomickou nabídku podala společnost MI Roads, a. s., která se nyní podpisem smlouvy zavázala k provedení prací za 339,22 mil. Kč bez DPH.
15.1. – Za poslední dva roky se kvůli inflaci zvýšil odhad nákladů na dokončení pražského vnitřního okruhu o zhruba 20 miliard na 113 miliard korun bez DPH. Vyplývá to z dokumentu, který schválili pražští radní a podle něhož město plánuje zadat dosavadním projektantům zpracování společné dokumentace pro územní a stavební řízení stavby. Ještě o tom budou hlasovat zastupitelé. Město v září 2022 požádalo o územní rozhodnutí, nyní však plánuje zažádat o společné povolení, protože v říjnu 2027 vyprší nutný posudek EIA a už ho nepůjde prodloužit.
14.1. – Pardubický kraj letos získá z rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) přibližně 450 milionů korun na silniční projekty. Souvisejí hlavně s výstavbou dálnice D35 v regionu, uvedl v tiskové zprávě mluvčí hejtmanství Dominik Barták. Na běžné opravy silnic druhé a třetí třídy, které kraj vlastní, zatím fond na rozdíl od předchozích let v rozpočtu peníze nemá.
13.1. – Osm německých železničních sdružení předložilo tři společné základní požadavky, které mají zajistit, že železniční doprava se v Německu stane nosným pilířem transformace dopravy. Asociace vyzývají příští federální vládu, aby systematicky posílila železniční dopravu s cílem zajistit příspěvek odvětí k ochraně klimatu, ekonomice a mobilitě.