Ministerstvo dopravy

Novela zákona o silničním provozu má zvýšit bezpečnost provozu

Novela zákona o silničním provozu má zvýšit bezpečnost provozu

PRAHA (16.10.) – Pravidla silničního provozu doznají pravděpodobně v příštím roce několika změn. Ministerstvo dopravy odeslalo do meziresortního připomínkového řízení novelu zákona o silničním provozu. Mezi nejvýraznější změny patří plošný zákaz pohybu vozítek segway na chodnících a nařízení nošení reflexních prvků za snížené viditelnosti při absenci veřejného osvětlení a chodníků.

Ministerstvo dopravy rozeslalo příslušným úřadům k připomínkování svůj návrh novely zákona o silničním provozu. Je v něm navrženo několik změn týkajících se bezpečnosti provozu na pozemních komunikacích. Jedná se především o provoz samohybných osobních vozítek (například zařízení typu segway) či zadržení osvědčení o registraci vozidla při špatném technickém stavu. Neopomíjí se také bezpečnost chodců za tmy. Tam, kde chybí chodníky či veřejné osvětlení, budou muset nově chodci používat reflexní prvky.

„Předkládaná novela je zaměřená především na bezpečnost pohybu na pozemních komunikacích. Proto mimo jiné navrhuji, aby tolik diskutovaná vozítka segway, která už dnes nesmí na silnice, byla vyloučena z provozu i na chodnících. S tím souvisí i nová definice těchto zařízení v zákoně,“ podotýká k rozsáhlé novele zákona ministr Antonín Prachař a dodává, že návrh novely rovněž konzultoval s odbornými partnery. „Nyní novelu zákona posuzují v rámci meziresortního připomínkového řízení ostatní úřady. Na základě zaslaných připomínek pak může dojít k úpravám našeho návrhu,“ dodává Prachař.

Novela dále počítá s možností zadržení osvědčení o registraci vozidla v případě, pokud policista při silniční kontrole zjistí, že vozidlo má špatný technický stav. Díky zadržení tohoto dokumentu může dojít k zabránění dopravní nehody způsobené vozidlem, které má špatný technický stav. Řidič požádá o vrácení dokumentu na místně a věcně příslušném úřadu. Ten mu jej bez odkladu vydá, jakmile řidič prokáže odstranění závad protokolem o provedení technické kontroly.

Další úprava se týká dopravně psychologického vyšetření, které je dnes v určitých případech povinné. Pro vybodované řidiče a těm, co byl udělen zákaz řízení, bylo zavedeno v srpnu 2011. Nově je v návrhu definováno, že žadatel, který neuspěje u dopravně psychologického vyšetření, může se do deseti pracovních dnů odvolat na ministerstvo dopravy k přezkumu vyšetření. To následně zřídí do 15 pracovních dnů komisi složenou ze tří dopravních psychologů, která přezkum provede. Výsledek komise pak nahradí původní posudek provedený akreditovaným dopravním psychologem.

Policista, který provádí dohled nad bezpečností a plynulostí provozu na pozemních komunikacích bude oprávněn od řidiče vybrat kauci v rozmezí od pěti do 50 tisíc korun, a to v případech, pokud by zde existovalo podezření, že se dotyčný řidič při spáchání přestupku bude vyhýbat správnímu řízení. Výše kauce nesmí překročit nejvyšší sazbu pokuty, kterou lze daným přestupek uložit. V případě, že správní orgán neshledá důvody pro zahájení řízení o přestupku nebo bude takové řízení pravomocně zastaveno, kauce se dotyčnému řidiči vrátí v plné výši.

(tj)

spinner