24. března 2010
Poslanecká sněmovna minulý týden v prvním čtení podpořila návrh zákona, který upravuje tendry na dopravní obslužnost a stanovuje standardy kvality autobusů i vlaků. Zákon se týká pouze dopravy, kterou si objednává stát nebo samospráva a která je hrazena z veřejných zdrojů. Páteří veřejné dopravy má být podle navrhovatelů železnice, z čehož musí vycházet plánování ostatních druhů dopravy. Návrhem se nyní bude zabývat sněmovní hospodářský výbor.
Ministr dopravy Gustav Slamečka poslancům řekl, že k návrhu zákona se sešlo víc než tisíc připomínek. Z toho se jich podle něj podařilo naprostou většinu zapracovat tak, aby vznikl přijatelný kompromis, který má silnou podporu odborné veřejnosti, dopravců i odborů.
Nově zákon o veřejné dopravě upravuje také vztahy mezi firmami, které po sobě vzájemně převezmou veřejnou zakázku na přepravu cestujících.
Nástupnická firma bude muset na žádost končící společnosti převzít její smlouvy se zaměstnanci. Zákon upravuje rovněž funkci takzvaného organizátora dopravy, což je například v Praze a okolí ROPID.
Zákon zavádí také standardy kvality v dopravě. To se týká například přepravy dětských kočárků, míst pro cestující se zdravotním postižením, míst pro vodicí psy, stanoveného poměru bezbariérových vozidel nebo stáří vozů. Objednavatelé, tedy kraje nebo stát, budou mít například právo vyhláškou omezit nejvyšší průměrné stáří vozového parku.
Autobusy budou muset mít označení cílové zastávky, a to takové, aby bylo vidět i v noci. Zmizí naopak povinnost označovat je názvem výchozí zastávky. Vlaky i autobusy budou muset mít hlasové zařízení pro informování cestujících.
Ze zákona o silniční dopravě se vypouští právo příslušného dopravního úřadu udělit licenci za podmínky, že dopravce bude současně provozovat i jinou linku. Podle ministerstva dopravy se toto ustanovení v praxi neužívalo.
(čtk)