Německo

Přístav Hamburk zaznamenal rekordní objem překladu kontejnerů

„Přístav Hamburk se konkurence nemusí obávat. Díky rozšíření kapacit kontejnerových terminálů, zprovoznění nového terminálu CTA (Container Terminal Altenwerder) a připravovanému prohloubení plavebního koryta Labe jsme na další růst kontejnerového provozu dobře připraveni. Strategické přednosti Hamburku jako brány do Baltského moře, východní Evropy i odrazového můstku pro spoje s Čínou si rejdaři uvědomují ve stále větší míře,“ zdůraznil na konci dubna při prezentaci výsledků překladu za první čtvrtletí letošního roku hamburský senátor Gunnar Uldall.
Za první tři měsíce letošního roku bylo v Hamburku přeloženo rekordních 23 miliónů tun námořního zboží, tedy o 5,8 procenta více než ve stejném období loňského roku. V případě kontejnerů zaznamenal nejvýznamnější univerzální německý přístav růst o 11,8 procenta. Zařadil se tak mezi několik málo evropských přístavů, které ohlásily v prvním čtvrtletí výraznější nárůst objemu překladu. Brémské přístavy (Brémy a Bremerhaven) vykázaly pokles překladu kontejnerů o 5,8 procenta, propad zaznamenal rovněž Rotterdam s dvěma procenty. Naproti tomu Antverpy posílily o 11 procent.
Pozitivní vývoj překladu kontejnerizovaného zboží se opíral především o výrazný nárůst asijských spojů (+ 16,1 procenta). Hamburk přitom těží z nových nebo restrukturali­zovaných liniových služeb. Po tříleté pauze přístav od dubna v rámci služby AES1 znovu obsluhují rejdařství „K“ Line a Yang Ming. Kontejnerová plavidla „K“ Line od roku 1998 najížděla při dálnovýchodních službách pouze Bremerhaven. Novinkou je také nová dálnovýchodní a pacifická kyvadlová služba WAE rejdařství Evergreen, která využívá celkem dvanáct lodí třídy Postpanamax o kapacitě 5500 TEU. Služby zahrnují asijské, severoamerické a evropské přístavy.
V prvním čtvrtletí roku vzrostl kontejnerový provoz se severovýchodní Asií o 15,8 procenta, s jihovýchodní Asií dokonce o 21,4 procenta. Nadprůměrného růstu dosahuje oblast východní Evropy (Pobaltí) se 42 procenty a také Skandinávie s 13,5 procenta. Kontejnerový provoz se Severní Amerikou zůstal na úrovni prvních tří měsíců loňského roku (nárůst o 0,6 procenta), zatímco spoje s Latinskou Amerikou vykázaly pokles o sedm procent.
Konvenční zboží: pokles o 13 procent
Na rozdíl od kontejnerů se překlad konvenčního zboží nevyvíjel nijak uspokojivě: ve srovnání s prvním čtvrtletím loňského roku Hamburk v jeho případě zaznamenal meziroční pokles o 13 procent. „Hlavní příčinou je výpadek u spojů do Afriky, menší počet konvenčních spojů na Blízký a Dálný východ a zrušení trajektového provozu rejdařství DFDS Seaways do Anglie,“ uvedl ředitel marketingové společnosti hamburského přístavu HHM Jürgen Sorgenfrei.
Překlad hromadného zboží (především uhlí a oceli) se v prvních třech měsících roku v Hamburku zvýšil o 5,7 procenta. Mírnější zima se negativně odrazila v nižším objemu překladu lehkých topných olejů.

spinner