13. června 2002
„Přístav Hamburk se konkurence nemusí obávat. Díky rozšíření
kapacit kontejnerových terminálů, zprovoznění nového terminálu CTA
(Container Terminal Altenwerder) a připravovanému prohloubení plavebního
koryta Labe jsme na další růst kontejnerového provozu dobře připraveni.
Strategické přednosti Hamburku jako brány do Baltského moře, východní
Evropy i odrazového můstku pro spoje s Čínou si rejdaři uvědomují ve
stále větší míře,“ zdůraznil na konci dubna při prezentaci výsledků
překladu za první čtvrtletí letošního roku hamburský senátor Gunnar
Uldall.
Za první tři měsíce letošního roku bylo v Hamburku přeloženo
rekordních 23 miliónů tun námořního zboží, tedy o 5,8 procenta více
než ve stejném období loňského roku. V případě kontejnerů zaznamenal
nejvýznamnější univerzální německý přístav růst o 11,8 procenta.
Zařadil se tak mezi několik málo evropských přístavů, které ohlásily
v prvním čtvrtletí výraznější nárůst objemu překladu. Brémské
přístavy (Brémy a Bremerhaven) vykázaly pokles překladu kontejnerů
o 5,8 procenta, propad zaznamenal rovněž Rotterdam s dvěma procenty.
Naproti tomu Antverpy posílily o 11 procent.
Pozitivní vývoj překladu kontejnerizovaného zboží se opíral především
o výrazný nárůst asijských spojů (+ 16,1 procenta). Hamburk přitom
těží z nových nebo restrukturalizovaných liniových služeb. Po
tříleté pauze přístav od dubna v rámci služby AES1 znovu obsluhují
rejdařství „K“ Line a Yang Ming. Kontejnerová plavidla „K“ Line od
roku 1998 najížděla při dálnovýchodních službách pouze Bremerhaven.
Novinkou je také nová dálnovýchodní a pacifická kyvadlová služba WAE
rejdařství Evergreen, která využívá celkem dvanáct lodí třídy
Postpanamax o kapacitě 5500 TEU. Služby zahrnují asijské, severoamerické
a evropské přístavy.
V prvním čtvrtletí roku vzrostl kontejnerový provoz se severovýchodní
Asií o 15,8 procenta, s jihovýchodní Asií dokonce o 21,4 procenta.
Nadprůměrného růstu dosahuje oblast východní Evropy (Pobaltí) se
42 procenty a také Skandinávie s 13,5 procenta. Kontejnerový provoz se
Severní Amerikou zůstal na úrovni prvních tří měsíců loňského roku
(nárůst o 0,6 procenta), zatímco spoje s Latinskou Amerikou vykázaly
pokles o sedm procent.
Konvenční zboží: pokles o 13 procent
Na rozdíl od kontejnerů se překlad konvenčního zboží nevyvíjel nijak
uspokojivě: ve srovnání s prvním čtvrtletím loňského roku Hamburk
v jeho případě zaznamenal meziroční pokles o 13 procent. „Hlavní
příčinou je výpadek u spojů do Afriky, menší počet konvenčních spojů
na Blízký a Dálný východ a zrušení trajektového provozu rejdařství
DFDS Seaways do Anglie,“ uvedl ředitel marketingové společnosti
hamburského přístavu HHM Jürgen Sorgenfrei.
Překlad hromadného zboží (především uhlí a oceli) se v prvních třech
měsících roku v Hamburku zvýšil o 5,7 procenta. Mírnější zima se
negativně odrazila v nižším objemu překladu lehkých topných olejů.
A