31. října 2002
Vývoj českého i evropského trhu expresních, kurýrních a balíkových služeb monitoruje a také ovlivňuje Česká asociace mezinárodních expresních přepravců (ČAMEP). Zakládajícími členy sdružení jsou české pobočky mezinárodních expresních společností DHL, FedEx, TNT a UPS. O činnosti asociace a specifikách českého expresního trhu jsme hovořili s prezidentem ČAMEP dr. Karlem Bimkou.
„Přibližně před rokem jste ofi-ciálně oznámili založení ČAMEP. Jak hodnotíte dosavadní činnost sdružení?“
„ČAMEP jsme založili již o rok dříve, na začátku října roku 2000, ale činnost asociace byla slavnostně zahájena až loni v září, mimo jiné i za účasti zástupců Evropské expresní asociace. Všichni členové považují sdružení za velmi prospěšné, protože umožňuje a zjednodušuje komunikaci mezi nimi na velmi demokratických základech a dále podporuje a napomáhá rozvoji expresních a kurýrních služeb v České republice. Na půdě asociace řešíme problémy, které se dotýkají jednotlivých členů, ale i obecné otázky celého oboru.“
„Spolupracovali jste na novele celního zákona. Považujete přijatý zákon za dostatečně kvalitní pro činnost expresních dopravců?“
„Nový celní zákon je určitě pokrokem, je lepší než předchozí úprava, nicméně již nyní můžeme konstatovat, že bude nutné jej dále dolaďovat na základě praktických provozních zkušeností.“
„ČAMEP protestoval proti postupu, který při výběru pracovních sil v České republice uplatňovala společnost DPD/Geopost (viz DN 06/02). Jak se celá situace vyvinula?“
„Společnost, o níž mluvíte, cíleně oslovila některé pracovníky jiných expresních přepravních společností a nabídla jim pracovní pozice. Takový postup pokládá ČAMEP za ne-etický. Tento způsob náboru pracovníků pokračoval a ještě ani v současné době situace není uspokojivě vyřešena.“
„Jaké další aktuální úkoly a problémy v asociaci v současné době řešíte?“
„Vedle již zmiňovaného celního zákona se zabýváme také novým zákonem o obalech. Některá jeho konkrétní ustanovení bude nutné vyjasňovat, a to především v zájmu jednotnosti výkladu; dále bude zřejmě potřebné vytvořit také prováděcí předpisy. Snažíme se také navázat těsnější spolupráci s orgány státní správy. K některým přijímaným zákonům jsme se při jejich přípravě neměli vůbec možnost z praktického hlediska vyjádřit. Jmenoval bych například poštovní zákon, který zastřešuje posílání některých zásilek, ale oblast expresní dopravy nijak neupravuje. Tuto oblast přitom v ČR neupravuje ani žádný samostatný zákon. Na část zásilek se sice vztahují ustanovení poštovního zákona, ale jejich identifikovatelnost je složitá. Proto například v Evropské unii platí pro kurýrní a expresní služby (CEP – Courier, Express, Parcel) samostatná část v poštovním zákoně.“
„Uvažujete tedy o tom, že byste iniciovali jednání, týkající se právě vztahu expresních služeb a legislativy?“
„Iniciativu vyvíjíme, budeme kontaktovat nové ministry dopravy a financí, a to jak za ČAMEP, tak i za jednotlivé dopravce. Dále jsme společně se Svazem spedice a logistiky ČR, Svazem dopravy ČR, Sdružením ČESMAD Bohemia a dalšími asociacemi z oblasti logistiky, železniční dopravy i celních služeb oslovili nového ministra dopravy a navrhli mu pořádání pravidelných schůzek a jednání mezi představiteli ministerstva a zástupci jednotlivých podnikatelských svazů v dopravě, spedici a logistice. Tato pravidelná setkání (navrhujeme třikrát ročně) by měla sloužit k řešení aktuální otázek a výměně informací mezi svazy a ministerstvem.“
„Rozšířila se od jejího založení členská základna ČAMEP?“
„Zatím ještě ne. V současné době totiž přepracováváme hlavní principy sdružení a tedy i podmínky pro přijímání nových členů tak, aby byly řešeny standardně. Předpokládám, že tento krok bychom mohli uzavřít do konce letošního roku.“
„Máte signály o tom, že by nějaká další firma měla zájem stát se členem asociace?“
„Ano, máme konkrétní zájemce, kteří by se mohli stát členy ČAMEP v průběhu příštího roku.“
„Jak se vyvíjí vaše spolupráce s Evropskou expresní asociací?“
„Zástupci této asociace nás průběžně informují o vývoji v Evropě. V současné době například řeší otázku proclívání zásilek, jedná se také o zavedení elektronické podoby dokumentů a s tím související legislativu a výběr systémů. Je to však proces velmi složitý a tedy dlouhodobější. Obecně mohu konstatovat, že spolupráce funguje na velmi dobré úrovni.“
„Jaká specifika podle vás vykazuje český trh ve srovnání s vývojem v Evropě, případně zámořím?“
„Český trh se od evropského liší v požadavcích na jednotlivé produkty. Je to dáno i českým prostředím, které se do jisté míry stále ještě od evropského odlišuje. Například česká ekonomika poskytuje určité investiční výhody, i když jsou pouze dočasné. Dále zde také existuje návaznost na okolní státy, především Německo.“
„Ovlivnily vývoj v České republice v oblasti expresních a kurýrních služeb v loňském a letošním roce teroristické útoky na USA a celosvětový pokles ekonomiky?“
„Teroristické útoky bezesporu vývoj ovlivnily, ovšem nijak podstatně. Ač-koli jsme těsně po 11. září silný pokles objemu dopravy a další potíže zaznamenali, nebyly nijak dlouhodobé nebo trvalé. Určité oživení trhu se již projevilo, po něm však následovalo další oslabení, především v souvislosti se srpnovými povodněmi. Současný stav tak rozhodně ještě není na stejné úrovni jako v pololetí loňského roku.
Celosvětovým poklesem ekonomiky jsou expresní služby v České republice ovlivňovány sekundárně, nemá na ně přímý dopad.“
„Museli jste zpřísnit kontrolní opatření v souvislosti s 11. zářím?“
„Kontroly zásilek byly výrazně zpřísněny – musíme zásilky sami kontrolovat, což je poněkud kontroverzní krok, protože přepravované zboží není naším majetkem. Provádíme tedy kontroly za účasti odesilatelů. Další kontroly se provádějí v depech a překladištích.“
Poštovní zákon zastřešuje posílání některých zásilek, ale oblast expresní dopravy nijak neupravuje
„Myslíte si, že český expresní trh je připraven na vstup země do Evropské unie?“
„Expresní přepravci – jednotlivé společnosti – připraveni jsou, není však připravena příslušná legislativa. V této oblasti zbývá ještě mnoho úkolů.“
„Mají čeští zákazníci zájem také o přepravu zásilek do východní Evropy a dále na Balkán?“
„Množství zásilek směřujících do východní Evropy není nijak výrazné. V této části světa totiž expresní doprava zatím není příliš běžným produktem a zákazníci na ni nejsou zvyk-lí. Podobná situace panovala na počátku devadesátých let i v České republice. To se však výrazně změnilo a očekávám, že podobný bude i vývoj ve východní Evropě.“
Martina Novická