12. dubna 2010
Prosazení právní úpravy, která by stanovila úhradu faktur do třiceti dnů a právní vymahatelnost takového práva, je jedním z hlavních aktuálních úkolů výkonného výboru Společenství autodopravců Čech a Moravy (SAČM) pro nadcházející období. Postavila jej před něj březnová valná hromada společenství, uvedl minulý týden první místopředseda organizace Lubomír Ondroušek.
Splatnost faktur v silniční dopravě se podle Lubomíra Ondrouška běžně pohybuje od 60 do 120 dnů, což dopravcům přináší nemalé problémy. Vedle splatnosti faktur do třiceti dnů hodlá sdružení prosadit také to, aby se povinnost platit DPH vztahovala jen na uhrazené faktury.
Dalším důležitým úkolem pro vedení SAČM bude prosadit při jednáních s kompetentními orgány stanovení minimálních cen v nákladní a osobní silniční dopravě, a to podle předem vymezených kategorií vozidel a druhu přepravní práce.
Vedení SAČM dále dostalo za úkol pokračovat v zajišťování realizace Operačního programu Lidské zdroje a zaměstnanost (viz DN 11/2010) a nadále úzce spolupracovat s orgány státní správy při úpravě legislativy, zejména na půdě dopravní komise tripartity. Právě to, že se SAČM začalo zúčastňovat jednání této komise a získalo grant z evropských fondů na školení, považuje předseda společenství Bedřich Danda za největší úspěch loňského roku. SAČM se loni kromě toho stalo také členem Unie zaměstnavatelských svazů a dlouhodobě je členem Hospodářské komory ČR a Sdružení podnikatelů a živnostníků ČR. Sdružení loni spolupracovalo i s novou stranou Soukromníků.
Členské podniky SAČM považují dále za nutné, aby se opět snížila spotřební daň z motorové nafty minimálně o jednu Kč na litr a řešila se problematika odpovědnosti odesílatelů za uložení a hmotnost nákladu.
Vnímají také určité problémy ohledně odpočinku řidičů v návaznosti na evropskou směrnici 561/2006 a zákoník práce. Kromě toho je rovněž třeba řešit problematiku mýtného pro autobusy, uvedl Lubomír Ondroušek.
Výkonný výbor SAČM se loni i letos zabýval také dopadem krize na dopravce. „Podle našich informací zhruba 40 procent malých a středních dopravců ukončilo svoji činnost nebo stojí před jejím ukončením,“ dodal Lubomír Ondroušek.
(lan) www.sacm.cz