2. února 2010
Estonec Siim Kallas, kterého předseda Evropské komise José Manuel Barroso navrhl na funkci komisaře pro dopravu Evropské komise, v polovině ledna absolvoval slyšení před Výborem pro dopravu Evropského parlamentu. Kladné stanovisko poslanců je nutné pro jeho potvrzení ve funkci. Během tříhodinového jednání nastínil své plány na udržitelnou evropskou dopravní politiku, která „by měla být skutečně v zájmu občanů i hospodářství“. Většinu poslanců uspokojil; nejlépe je hodnotili liberálové.
Při „grilování“ se poslanci zajímali zejména o názory budoucího komisaře na emise skleníkových plynů v odvětví dopravy, práva cestujících, liberalizaci železniční dopravy a použí-vání tělesných skenerů v zájmu zvýšení bezpečnosti letecké dopravy.
„Volný pohyb je jednou z největších evropských svobod občanů. A moderní doprava je základním příspěvkem k této svobodě,“ zdůraznil Siim Kallas ve svém úvodním vystoupení. V anglickém projevu se snažil vyjádřit své názory na změny klimatu, hledání rovnováhy mezi dodržováním environmentálních a sociálních standardů a zajištění konkurenceschopnosti podniků, harmonizaci železničního systému, bezpečnost silničního provozu a potřebu „silných a koherentních finančních systémů“ na podporu evropské dopravní politiky. Současně odsoudil členské státy, které na letištích zavedly tělesné skenery, aniž by počkaly na společnou normu Evropské unie.
Příspěvek k boji proti změně klimatu
Doprava je jediný sektor, kterému se v průběhu posledních deseti let nepodařilo snížit emise skleníkových plynů, připomenuli na slyšení belgičtí poslanci Mathieu Grosch a Sa d El Khadraoui. Doprava má na svědomí plnou jednu třetinu evropských emisí CO2 a „znehodnocuje tak pokrok dosažený v zájmu snížení emisí v jiných odvětvích,“ dodal německý poslanec Michael Cramer.
„O nutnosti dekarbonizace nelze debatovat,“ odpověděl na to Siim Kallas. „Máme závazné cíle pro snížení emisí do roku 2020 a provedeme potřebné legislativní návrhy,“ řekl.
Na adresu internalizace externích nákladů spojených s emisemi z dopravy Siim Kallas uvedl, že program opatření Evropské unie proti změnám klimatu jasně nastoluje požadavek dosažení pokroku při využívání „odpovídajících mechanismů zpoplatnění“ všech dopravních oborů.
Evropská komise bude prosazovat plány na zavedení zpoplatnění nákladních vozidel pomocí Eurovignette, řekl dále Siim Kallas, pokrok v jednání je však pravděpodobný nejdříve během belgického předsednictví v druhé polovině letošního roku.
Siim Kallas jasně vyjádřil pochopení pro obchodní zájmy podniků dopravního sektoru a zdůraznil, že bude třeba nalézt správnou rovnováhu mezi „zelenou“ regulací a jejich hospodářskými výsledky. „Musíme být opatrní, abychom nedosáhli kompromisu, který nakonec neuspokojí nikoho,“ řekl.
Emise z letecké dopravy a obchodování s emisemi
Na otázku poslanců Michaela Cramera (Německo) a Christine De Veyracové (Francie), jak hodlá zajistit, aby letecký průmysl nesl část nákladů vyplývajících ze změny klimatu, se Siim Kallas vyslovil pro pokračování v úsilí Evropské unie o zavádění Systému obchodování s emisemi (ETS) v odvětví letecké dopravy. Na dotaz, zda by souhlasil s využitím příjmů z tohoto systému na společnou evropskou ekologickou politiku, poznamenal, že to není možné, protože příjmy z ETS směřují do jednotlivých členských států, nikoli do unie. Dal nicméně najevo, že je ochoten o této otázce dále jednat.
Harmonizace a liberalizace železniční dopravy
Gesine Meissnerová (Německo) požádala Siima Kallase o jeho názor na liberalizaci a harmonizaci železniční dopravy. „Jsem příznivcem volné soutěže. Konkurence přináší výhody ve všech odvětvích,“ odpověděl. Za svůj cíl označil „odstraňovat překážky“ pro řádné fungování dopravy, včetně politických, administrativních a také technických, jako například neslučitelných signalizačních systémů v železniční dopravě.
V této souvislosti Siim Kallas obhajoval vyšší zapojení prostředků evropských regionálních a strukturálních fondů v zájmu zlepšení železniční sítě. Navrhl vytvořit „Evropský fond pro investice do infrastruktury“ a ujistil poslance, že bude věnovat pozornost jejich požadavku, aby bylo 40 procent rozpočtu Evropské unie v oblasti dopravy vyhrazeno pro železniční dopravu.
(spa)