26. srpna 2010
Nová koaliční vláda zveřejnila na začátku srpna své programové prohlášení. Za hlavní úkoly si v něm vytyčila mimo jiné reformu veřejných financí a přijetí opatření vedoucích k větší transparentnosti v oblasti veřejných zakázek a snižujících prostor pro korupci ve veřejném sektoru. Priority se projevují i v kapitole věnované dopravní politice vlády.
Vedle prostředků státního rozpo-čtu vláda do financování rozvoje dopravní infrastruktury zapojí také PPP projekty, a zejména zefektivní činnost Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) a investorských organizací ministerstva dopravy, uvádí se v kapitole Doprava programového prohlášení nové vlády.
Vláda bude podle dokumentu také pracovat na omezení legislativních limitů pro urychlení výstavby dopravní infrastruktury, a zejména zpružní pravidla v procesu schvalování staveb (za účelem omezení vynucování staveb nesouvisejících s budovanou infrastrukturní stavbou). „Pokud to bude legislativně možné a nebude to znamenat nárůst administrativní zátěže, vláda podpoří při zadávání zakázek využívání principu pronájmu staveniště, a to za účelem zrychlení stavby,“ píše se ve vládním prohlášení.
Vláda podle prohlášení rovněž zajistí zlevnění staveb dopravní infrastruktury, a to především průhlednými veřejnými výběrovými řízeními, úpravou norem a případnými změnami v zadávacím řízení a důslednou kontrolou procesu výstavby. Nastaví i transparentní postupy zadávání veřejných zakázek úpravou svých vnitřních norem a případnými dalšími změnami v zadávací praxi.
Vytvoření živé dopravní cesty na železnici
Na základě hloubkové analýzy bude vláda prosazovat majetkové vyrovnání mezi Českými drahami a SŽDC s cílem vytvoření celistvé živé dopravní cesty otevřené konkurenci. Veškeré služby železniční hromadné osobní dopravy budou podléhat transparentním výběrovým řízením. Za tímto účelem vláda připraví podmínky pro otevření trhu v železniční dopravě.
Vláda hodlá také zajistit provedení personálního auditu a auditu hospodaření u Českých drah, a. s., jejich dceřiných společností a SŽDC, s. o., s cílem zefektivnit provoz a odstranit nevyvážené odměňování pracovníků.
Odklad vinět a analýza mýtného systému
Vláda minulý týden již naplnila část svého prohlášení týkající se zavedení elektronických vinět místo dálničních známek pro osobní automobily – vyslovila souhlas se senátním návrhem na změnu zákona o pozemních komunikacích, podle kterého se zavedení elektronických vinět pro osobní vozidla odloží o pět let na leden 2016. Dále vláda hodlá pokračovat ve spolupráci s kraji a obcemi při analýze možností rozšíření mýtného na silnice nižších tříd pro nákladní dopravu. Stanoví jasná kritéria, aby byly dálnice skutečně využívány jako obchvaty obcí.
Vláda bude rovněž rozvíjet aktivity ke zvýšení bezpečnosti silničního provozu, zvyšovat informovanost účastníků silničního provozu a zkvalitňovat budování infrastruktury. Důraz bude klást i na další komunikační aktivity, a zejména výchovu dětí a mládeže.
Pečlivě vláda podle programového prohlášení vyhodnotí účinnost bodového systému ve vztahu k provozu na pozemních komunikacích, odstraní neúměrné tvrdosti zákona, zvýší postih za delikty spojené s agresivitou řidičů a přímo ohrožující bezpečnost silničního provozu a zpřesní pravidla, kde dochází k dvojímu možnému výkladu. Minulý týden již podpořila senátní návrh na úpravu systému trestání řidičů. Senátoři v něm chtějí zrušit bodový trest za malé překročení rychlosti, za naměření alkoholu do 0,3 promile nebo nezapnutí světel vozidla. Naopak požadují přísnější tresty za nepřipoutání se bezpečnostními pásy a ohrožení jiných účastníků provozu.
Vodní a letecká doprava
V oblasti vodní dopravy vláda v kontextu mezinárodních souvislostí a přeshraniční spolupráce zváží možnost financování klíčových staveb pro zlepšení splavnosti Labe, zejména plavebních stupňů Děčín a Přelouč (prodloužení splavnosti do Pardubic), a to především s využitím mimorozpočtových zdrojů.
V oblasti letecké dopravy bude vláda podporovat rozvoj letiště Praha jako středoevropské letecké křižovatky.
Důraz na ekologii a multimodální centra
Vláda bude usilovat o rozvoj ekologických druhů dopravy s cílem snížení emisí CO2. Zváží i možnost podpory multimodálních logistických center umožňujících přenesení dálkové nákladní přepravy na železnici.
Podpoří rovněž rozvoj cyklistické dopravy včetně legislativních opatření ve prospěch cyklistů.
Sídlo GSA a inovační technologie
Nová koaliční vláda bude pokračovat i v úsilí o umístění sídla agentury GSA do České republiky. Je si vědoma významu kosmických aktivit a spolupráce s Evropskou kosmickou agenturou pro zvýšení technologické úrovně českého průmyslu a jeho konkurenceschopnosti.
Bude rovněž podporovat a rozvíjet inovační technologie, zejména návazné systémy družicové navigace pro řízení dopravního provozu a pro organizaci a zajištění mobility vedoucí ke zvýšení efektivity a bezpečnosti dopravy a lepší informovanosti jednotlivých skupin uživatelů dopravy, píše se ve vládním prohlášení.
Dopad opatření i z jiných kapitol
Na oblast dopravy však budou mít dopad i některá opatření z jiných ka-pitol vládního prohlášení. Vedle opatření vedoucích k větší transparentnosti zadávání veřejných zakázek a boje proti korupci se jedná zejména o opatření uvedená v kapitole Podnikání a jeho podpora, rozvoj infrastruktury. Například DPH odváděná za zboží nebo služby, které nejsou dlouhodobě zaplaceny, má být plátcům DPH vracena.
Vláda také chce jít příkladem soukromému sektoru a hodlá prosadit legislativní úpravu, podle níž doba splatnosti veřejného sektoru (státu, krajů a obcí) nemá přesáhnout 30 dnů. Kromě toho bude také například dále zjednodušovat vstup do podnikání a jeho ukončení.
(lan/čtk) www.vlada.cz