16. června 2014
PRAHA (16.6.) – Vládě premiéra Bohuslava Sobotky se nelíbí návrh Karlovarského kraje na zavedení levnějších, krajských dálničních známek. Vyplývá to z výsledků jednání vlády zveřejněných na internetu. Krajské známky by umožnily jízdu po zpoplatněných úsecích dálnic a rychlostních silnic, ale jen v konkrétním kraji. Vládní stanovisko je však v tomto případě pouze doporučením, konečné slovo budou mít poslanci, případně senátoři.
Kabinet označil návrh za „nekoncepční, nesystémový, věcně nepromyšlený a nedostatečně odůvodněný". Podle stanoviska k dnešnímu jednání vlády by návrh vedl ke snížení výnosů z dálničních známek a tím i snížení objemu prostředků na rozvoj a údržbu pozemních komunikací. Vláda argumentuje také tím, že trasy zpoplatněných komunikací nemají žádnou vazbu na hranice krajů, a řidič tedy nemusí přejetí hranice kraje ani zaregistrovat.
Podle hejtmana Karlovarského kraje Josefa Novotného (ČSSD) by si levnější známku kupovali lidé, kteří si ji zatím nekupují a dálnice objíždějí. Novotný si myslí, že norma nebude mít dopad na příjmy státu. Navrhovaná novela zákona o pozemních komunikacích by zavedla možnost koupit si nově dálniční známku s platností pro jeden nebo více krajů. Za každý kraj by řidič zaplatil 300 korun. Nešlo by o odlišné dálniční známky pro každý kraj, ale jednu společnou, na které by se jen vyznačilo, pro které kraje platí. Dál by bylo možné si zakoupit plošnou známku pro celou republiku za 1500 korun. Podobný návrh kraje už jednou přes Sněmovnu neprošel.
Krajská dálniční známka by podle autorů novely pomohla řidičům, kteří se obvykle pohybují jen ve svém kraji a placené úseky nyní raději objíždějí. Zatěžují tak silnice nižších tříd, které na větší zátěž nejsou stavěny. Například v Karlovarském kraji musí řidiči platit 1500 korun za dálniční známku, ačkoli krajem vede jen asi čtyřicetikilometrový úsek z Chebu do Karlových Varů. K nejbližší dálnici je to 85 kilometrů. Hodně řidičů tak raději volí objízdné trasy, aby se silnici R6, na které musí mít známku, vyhnuli.
(čtk)