13. června 2002
Francouzská vnitrozemská plavba po několika letech nárůstu loni poprvé
zaznamenala přechodný pokles. Zatímco v období let 1997 až
2000 vykazovala roční tempo nárůstu kolem 30 procent, loni se objem
přepraveného zboží snížil o čtyři procenta na 60,5 miliónu tun.
Přepravní výkony vyjádřené v tunokilometrech poklesly dokonce
o 6,6 procenta.
Prezident svazu vnitrozemské plavby VNF François Bordry v květnu uvedl, že
hlavní příčinou neuspokojivého vývoje byly těžké záplavy na Sommě a
Mosele na jaře loňského roku. Kvůli mírné zimě se snížila poptávka po
přepravě uhlí do elektráren, nižší vytížení lodí měla na svědomí
i slabší úroda obilí. Naproti tomu uspokojivých výsledků bylo dosaženo
v kombinované vnitrozemské a příbřežní dopravě, která zaznamenala
nárůst o 16,5 procenta (o dva milióny tun).
Prezident VNF je přesvědčen o tom, že pokles nebude dále pokračovat.
Svůj odhad opírá o předběžné výsledky za první dva měsíce
letošního roku. Ozdravění odvětví lze očekávat také v návaznosti na
ambiciózní program modernizace francouzských vodních dopravních cest.
V loňském roce se na tento účel investovalo 122 miliónů €, tedy
dvakrát více než v předchozím roce; v letošním roce plán počítá
s investicemi ve výši 137 miliónů €. „Vzhledem k našim
personálním, technickým i jiným kapacitám již více udělat
nemůžeme,“ řekl François Bordry. Program zahrnuje například zdvižení
mostů kvůli zvýšení plavebního profilu a prohloubení plavební dráhy pro
lodě s větším ponorem.
Problémem francouzské vnitrozemské plavby nadále zůstává aplikace
zákonem stanoveného 35hodinového pracovního týdne. Na mnoha propustích
plavebních kanálů je nedostatek personálu, což kapacitu vodních cest
výrazně snižuje. V letošním roce bude vytvořeno 25 nových pracovních
míst v obsluze propustí, trvalejším řešením bude ovšem až úplná
automatizace provozu, která umožní centrální řízení menších
propustí.
Bývalý francouzský ministr dopravy Jean-Claude Gayssot na konci svého
funkčního období potvrdil trasu budoucího Seinsko-severního kanálu. Tato
vodní dopravní tepna, jejíž výstavbu požaduje odvětví již řadu let,
spojí Seinu se sítí kanálů v zemích Beneluxu a v Německu.
„Rozhodnutí kabinetu o trase je ovšem pouze prvním krokem na dlouhé
cestě k realizaci,“ upozornil François Bordry. Získání souhlasu měst a
obcí a výkup pozemků zaberou ještě mnoho času a nervů, dodal.
S uvedením kanálu do provozu lze podle něj počítat v letech 2010 až
2020. „Není zatím jasné, jakým způsobem se budou dělit náklady na
výstavbu mezi stát a jednotlivé regiony, případně zda se na projektu bude
nějakým způsobem podílet i Evropská unie. Kritikové pochybují i o tom,
zda bude stavba vzhledem k vysokým nákladům dokončena včas a zda bude
rentabilní,“ řekl François Bordry s tím, že VFN je o užitečnosti
projektu přesvědčen, a proto i nové vládě poskytne pádné argumenty pro
realizaci stavby. A