Francie

Vnitrozemská plavba loni zaznamenala pokles

Francouzská vnitrozemská plavba po několika letech nárůstu loni poprvé zaznamenala přechodný pokles. Zatímco v období let 1997 až 2000 vykazovala roční tempo nárůstu kolem 30 procent, loni se objem přepraveného zboží snížil o čtyři procenta na 60,5 miliónu tun. Přepravní výkony vyjádřené v tunokilometrech poklesly dokonce o 6,6 procenta.
Prezident svazu vnitrozemské plavby VNF François Bordry v květnu uvedl, že hlavní příčinou neuspokojivého vývoje byly těžké záplavy na Sommě a Mosele na jaře loňského roku. Kvůli mírné zimě se snížila poptávka po přepravě uhlí do elektráren, nižší vytížení lodí měla na svědomí i slabší úroda obilí. Naproti tomu uspokojivých výsledků bylo dosaženo v kombinované vnitrozemské a příbřežní dopravě, která zaznamenala nárůst o 16,5 procenta (o dva milióny tun).
Prezident VNF je přesvědčen o tom, že pokles nebude dále pokračovat. Svůj odhad opírá o předběžné výsledky za první dva měsíce letošního roku. Ozdravění odvětví lze očekávat také v návaznosti na ambiciózní program modernizace francouzských vodních dopravních cest. V loňském roce se na tento účel investovalo 122 miliónů €, tedy dvakrát více než v předchozím roce; v letošním roce plán počítá s investicemi ve výši 137 miliónů €. „Vzhledem k našim personálním, technickým i jiným kapacitám již více udělat nemůžeme,“ řekl François Bordry. Program zahrnuje například zdvižení mostů kvůli zvýšení plavebního profilu a prohloubení plavební dráhy pro lodě s větším ponorem.
Problémem francouzské vnitrozemské plavby nadále zůstává aplikace zákonem stanoveného 35hodinového pracovního týdne. Na mnoha propustích plavebních kanálů je nedostatek personálu, což kapacitu vodních cest výrazně snižuje. V letošním roce bude vytvořeno 25 nových pracovních míst v obsluze propustí, trvalejším řešením bude ovšem až úplná automatizace provozu, která umožní centrální řízení menších propustí.
Bývalý francouzský ministr dopravy Jean-Claude Gayssot na konci svého funkčního období potvrdil trasu budoucího Seinsko-severního kanálu. Tato vodní dopravní tepna, jejíž výstavbu požaduje odvětví již řadu let, spojí Seinu se sítí kanálů v zemích Beneluxu a v Německu. „Rozhodnutí kabinetu o trase je ovšem pouze prvním krokem na dlouhé cestě k realizaci,“ upozornil François Bordry. Získání souhlasu měst a obcí a výkup pozemků zaberou ještě mnoho času a nervů, dodal.
S uvedením kanálu do provozu lze podle něj počítat v letech 2010 až 2020. „Není zatím jasné, jakým způsobem se budou dělit náklady na výstavbu mezi stát a jednotlivé regiony, případně zda se na projektu bude nějakým způsobem podílet i Evropská unie. Kritikové pochybují i o tom, zda bude stavba vzhledem k vysokým nákladům dokončena včas a zda bude rentabilní,“ řekl François Bordry s tím, že VFN je o užitečnosti projektu přesvědčen, a proto i nové vládě poskytne pádné argumenty pro realizaci stavby. A 

spinner