17. května 2007
Svaz dopravy ČR uspořádal na počátku května „diskusi u kulatého stolu“ na téma přípravy nového zákona o veřejné dopravě. Diskuse se zúčastnili vrcholní představitelé Svazu dopravy, zástupci ministerstva dopravy,jednotlivých dopravců a tisku.
Ředitel odboru veřejné dopravy Ministerstva dopravy ČR Jiří Nálevka seznámil účastníky diskuse s celkovou koncepcí návrhu zákona o veřejné dopravě. Návrh by podle něj měl přispět k celkovému pozvednutí úrovně veřejné dopravy a k získání většího podílu „střední třídy“ pro veřejnou dopravu. V této souvislosti Jiří Nálevka upozornil na to, že v poslední době poměrně výrazně klesla vytíženost regionální autobusové dopravy. Kromě vytváření zajímavý chce nových nabídek pro cestující bude proto podle Jiřího Nálevky do budoucna nutné zvýšit rovněž kvalitu vozů, jejich bezpečnost a snížit jejich dopad na životní prostředí. „V západní Evropě se ukazuje, že cena není jediným kritériem k přilákání nových uživatelů veřejné dopravy,“uvedl.Podle ředitele odboru veřejné dopravy je dále nutné zavést rámcové dopravní plánování, sladit „dopravní vztahy“ v krajích i mezi kraji tak, aby systém fungoval jako celek. Na stabilitě systému by se měla podílet ochrana služby ve veřejném zájmu. Za problém označil Jiří Nálevka počítání přiměřeného zisku. Evropská komise sice vydala doporučení,že míra zisku by měla odpovídat kapitálové návratnosti, v praxi je to však obtížně realizovatelné. Ministerstvo dopravy navrhuje přiměřený zisk maximálně pět procent, přičemž v konkrétních případech by bylo věcí objednavatele a dopravce, jak se dohodnou. Prezident Svazu dopravy Jaroslav Hanák upozornil na to, že v návrhu zákona chybějí precizně rozpracované finanční či technické standardy. Potřebné je podle něj rovněž vytvoření standardu národní karty, které by mohlo státu zajistit důslednou kontrolu a zároveň přilákat další uživatele veřejné dopravy. Generální ředitel společnosti Veolia Transport ČR Petr Moravec se vrátil k problému přiměřeného zisku, o něj by se podle něj mělo soutěžit. Vybraný dopravce by pak v případě nárůstu tržeb měl mít možnost získat „prémiový“ podíl na zisku, aby byla udržována jeho motivace. Jiří Nálevka v této souvislosti uvedl jako příklad dohodu o přiměřeném zisku, kterou stát uzavřel s Českými drahami: České dráhy získávají dvě procenta,pokud se však jejich tržby zvýší, dělí si zisk se státem v poměru 50 : 50. Účastníci diskuse se shodli na tom,že pro rozvoj veřejné dopravy v ČR je nezbytná určitá míra usměrňování celkového dopravního provozu. Výkonný ředitel Svazu dopravy Petr Kašík uvedl, že Praha je v tomto ohledu poměrně na výši, problémem je však nedostatečná kontrola tohoto usměrňování ze strany policie. Ve Švýcarsku to například řeší kamerovými systémy, usvědčený viník je nekompromisně trestán, uvedl Petr Kašík.Dalším nesystémovým opatřením v oblasti veřejné dopravy, které by se mělo v budoucnu změnit, je podle Petra Moravce nejednotnost kontroly služby autobusové dopravy ve veřejném zájmu a dálkových linek.
(jet)