15. září 2014
BRUSEL (15.9.) – Členské země Evropské unie mohou nyní začít navrhovat projekty ke zlepšení evropského dopravního spojení, na jejichž realizaci bude využito celkem 11,9 miliardy eur (přes 333 miliard Kč) z evropských peněz. Novinářům to řekl eurokomisař pro dopravu Siim Kallas. Je to největší jednorázová částka, jakou kdy unie na podporu dopravní infrastruktury vyčlenila.
„Doprava je rozhodujícím faktorem pro efektivní fungování evropského hospodářství," poznamenal Kallas. Financování se proto zaměří na devět velkých dopravních koridorů, které mají v budoucnu tvořit hlavní dopravní síť, a být tak „ekonomickou páteří jednotného unijního trhu“. Některé z nich se přitom dotýkají i České republiky.
Finanční podpora má pomoci odstranit problematická místa s nízkou průchodností, zlepšit dopravní propojení mezi východem a západem EU a také zjednodušit přeshraniční dopravu. Financování rozvoje dopravní infrastruktury z unijních peněz se v rámci nového finančního nástroje pro propojení Evropy známého jako CEF zvýšilo z osmi miliard eur (asi 224 miliard Kč) na období 2007–2013 na více než trojnásobek, respektive 26 miliard eur (728 miliard Kč) v nynějším období do roku 2020.
Dnešní výzva se týká první části těchto peněz, členské země mají čas do 26. února příštího roku. Prostředky mají dostat projekty schopné nejlépe obstát v konkurenci. Nová dopravní síť, která by měla být vytvořena do roku 2030, by měla propojit 94 hlavních evropských přístavů s železnicemi a silnicemi a 38 hlavních letišť s významnými městy pomocí železnice. Modernizace na vysokorychlostní tratě by se mělo dočkat 15 tisíc kilometrů železnic.
(čtk)