15. března 2007
Po pouhých pěti letech od podpisu smlouvy o výrobě malých městských osobních vozidel Toyota, Peugeot a Citroën v České republice již závod TPCA v Ovčárech u Kolína jede naplno. „Letos by měl poprvé dosáhnout plné výrobní kapacity a vyrobit celkem tři sta tisíc malých městských vozidel Toyota Aygo, Peugeot 107, Citroën C1,“ uvedl na počátku března na tiskové konferenci v Praze prezident TPCA Yasuhiro Takahashi. Kolín si pro zatím vůbec největší zahraniční investici v České republice joint venture Toyota Motor Corporation a PSA Peugeot Citroën vybralo v létě roku 2001. V jeho prospěch rozhodla poloha uprostřed Evropy, blízkost důležitých trhů, rozvinuté odvětví výroby automobilových dílů a příslib státu, že závod napojí na hlavní dopravní tepny. Do výstavby závodu obě automobilky investovaly 650 milionů €; celková investice – včetně vývoje nového vozu – však dosáhla až 1,3 miliardy € (asi 40 miliard Kč). Český stát se výměnou za to zavázal vybudovat potřebnou infrastrukturu a zázemí pro zaměstnance, kompletně pro nového investora a jeho dodavatele připravit průmyslovou zónu Kolín-Ovčáry a poskytnout mu investiční pobídku ve výši 15 procent výše investice. Dvě procenta růstu HDP V plném provozu je moderní výrobní závod v hodnotě 21 miliard Kč od 28. února roku 2005. Zaměstnává okolo 3500 pracovníků; další tisíce pracovních míst vznikly u dodavatelů, kteří díky TPCA přišli do České republiky nebo rozšířili své stávající provozy. Podle odhadu ekonomů provoz přispěl již v roce 2005 k růstu českého HDP zhruba 1,2 až dvěma procenty. Od českých dodavatelů každoročně odebírá 80 procent všech výrobních dílů v hodnotě kolem 20 miliard Kč; další zhruba 1,2 miliardy vydává za služby. „S realizací projektu jsme velmi spokojeni. Projekt funguje podle plánu, náběh plné výroby byl přesně na čas, zaměstnáváme kvalifikovanou pracovní sílu a spolupráci s dodavateli hodnotíme pozitivně. Výsledkem jsou kvalitní auta tří značek, která se na trhu dobře prodávají,“ uvedl dále Yasuhiro Takahashi. „Do budoucnosti se zaměřujeme na stabilizaci výroby, lidských zdrojů a dlouhodobé snižování nákladů,“ dodal. Loni TPCA vyrobil celkem 293 650 vozidel v hodnotě 1800 milionů €, z nichž 99 procent směřovalo na zahraniční trhy. Pro srovnání: největší výrobce aut v České republice, akciová společnost Škoda Auto, v loňském rekordním roce prodala 492 111 vozidel. Tržby TPCA se loni zvýšily o 32 na 50 miliard, zatím je však i kvůli vysokým odpisům stále ve ztrátě. „Nemohu říci, že bychom měli výsledky za loňský rok už v černých číslech,“ řekl Yasuhiro Takahashi. V roce 2005 ztráta automobilky překročila dvě miliardy Kč. Šedesát procent po kolejích Zatímco pro zásobování závodu využívá dceřiná společnost koncernu PSA Peugeot Citroën Gefco prakticky výhradně silniční dopravu, expedici nových vozů podle Yasuhira Takahashiho již z 60 procent zajišťuje železniční doprava. Logistické zázemí má pro závod prvořadou důležitost, proto také součástí závazku státu bylo jeho napojení na železnici a prostřednictvím rekonstruovaných silnic II/125 a II/328 i na dálniční síť v podobě dokončené dálnice D11 do Hradce Králové. Ještě vyšší využití železniční dopravy podle generálního ředitele Gefco Česká republika Christopha de Korvera zatím brání nedostatek lokomotiv Českých drah (viz DN 51–52/06). Velké úsilí společnost vynakládá také na důkladný monitoring vlivů výroby na životní prostředí. TPCA neplýtvá energetickými zdroji, minimalizuje množství ztrát a odpadu, recykluje použité suroviny a zavádí ohleduplné výrobní technologie, například vodou ředitelné barvy pro kataforézu, uvedl Yasuhiro Takahashi.
(spa)