30. srpna 2015
PRAHA (30.8.) – Pokračovat v modernizaci dálnice D1 se bude i napřesrok. Přidání dodatečných 2,1 miliardy Kč do Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) umožní kromě modernizace dalších pěti úseků D1 zahájit stavbu například obchvatů Frýdku – Místku nebo Krnova. Peníze přesto nebudou na stavbu rychlostní R49 z Hulína do Fryštáku, D11 z Hradce do Smiřic, pokračování R35 z Opatovic nad Labem nebo například na obchvaty obcí na rychlostní silnici R6.
Právě zahájení prací na obchvatech Lubence a Řevničova při nedávném setkání se starosty obcí v okolí komunikace R6 spojující hlavní město a Karlovy Vary slibovali ministr dopravy Dan Ťok i předseda vlády Bohuslav Sobotka. „Na zahájení prací na všech komunikacích a železničních spojeních, které budou napřesrok připravené k výstavbě, chybí fondu stále ještě zhruba 2,5 miliardy korun," řekl jeho ředitel Zbyněk Hořelica. Podle něj byly proto pro výstavbu vybrány ty projekty, které jsou nejlépe připraveny a jejichž stavba může být zahájena do pololetí příštího roku. Výstavba ostatních projektů je zatím odložena.
To ale podle mluvčího ministerstva dopravy Tomáše Neřolda neznamená automatickou stopku. Úřad bude v příštím roce hledat možnosti, jak peníze na tyto zatím pozastavené stavby najít. Šance je například v příjmech Státního fondu dopravní infrastruktury, které jsou vázány na výkon ekonomiky. Pokud se během roku ukáže, že příjmy ze spotřebních daní, dálničních známek nebo z mýta se vyvíjejí lépe proti očekávání, není problém tyto peníze uvolnit na dodatečnou výstavbu, doplnil Hořelica.
Další možností pro odsunuté stavby jsou konečné ceny staveb ve výběrových řízeních. Ty se zejména u silnic a dálnic v posledních letech vyvíjí pro stát velmi příznivě a konečná cena dosažená v soutěžích bývá výrazně nižší, než kolik původně odhadovali projektanti. Poslední možností, pokud by se výkupy pozemků, stavební řízení a další části přípravy staveb dařily, je opětovné jednání s ministerstvem financí o mimořádném navýšení rozpočtu, uvedlo ministerstvo.
Zvýšení rozpočtu o 2,1 miliardy Kč, na kterém se dohodli ministři Dan Ťok s Andrejem Babišem v polovině srpna, umožnilo zahájit stavby za celkem 4,7 miliardy korun. Zbylých 2,6 miliardy jsou totiž evropské peníze, které na ně bude možné čerpat z evropského Operačního programu dopravy. Celkem má podle aktuálního návrhu SFDI napřesrok hospodařit s 65,7 miliardy korun včetně evropských dotací, což je proti 94,4 miliardy letos výrazný propad.
(čtk)