6. září 2015
Vláda minulý týden schválila koncepci k tendru na výběr mýtného po roce 2016. Prostřednictvím mýtných bran se bude vybírat do konce roku 2019, jak původně navrhovali sociální demokraté. Po jednání kabinetu to řekl mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold. Ministerstvo dopravy původně požadovalo delší, pětileté období, které odpovídá garantované životnosti vybavení mýtných bran.
Vláda se však minulý týden ministerským materiálem nezabývala. „Sloužil jen jako podklad k diskusi, ze které vzešlo usnesení, která vláda přijala,“ řekl bývalý poslanec Jan Kasal, kterého do jednání koaliční skupiny k mýtu nominovala KDU-ČSL. Skupina expertů o mýtném telefonicky jednala ještě v předvečer jednání vlády a i ráno před ním a připravovala podklady pro jednání ministrů ještě před zahájením schůze kabinetu.
Výsledkem jednání vlády jsou rovněž nové povinnosti, které bude muset ministerstvo dopravy splnit. První z nich je předložení harmonogramu dalších kroků vládě do poloviny října. O průběhu příprav zpožděného výběrového řízení pak má ministerstvo kabinet informovat pravidelně vždy po dvou měsících, vyplývá z usnesení vlády. Zároveň má posílit i vliv takzvaného mýtného řídícího výboru, který má kontrolovat práci ministerských úředníků v přípravách soutěže. Předně musí ministerstvo materiály pro jednání vlády projednat s výborem, jenž má být rozšířen o zástupce politických stran včetně opozice. Ti už sice ve výboru zasedají, mají ale jen poradní hlas. Nově by měli mít v kontrolním orgánu řádné hlasovací právo.
Ministerstvo v materiálu původně navrhovalo, že úřad do ledna 2016 najde technicko-organizačního poradce, který mu pomůže s přechodem systému od současného dodavatele, společnosti Kapsch, na nového provozovatele vzešlého z výběrového řízení. Smlouvu s novým provozovatelem mýtného systému chtělo mít podepsanou do října 2016. O tomto návrhu ale vláda nejednala.
Vládní usnesení z minulého týdne ukládá ministerstvu vypsat neprodleně tendr na nového provozovatele mýtných bran a zároveň i na mýtného manažera, který by státu pomohl s přípravou hlavního tendru na provozovatele mýtného. Tento provozovatel bude dálniční poplatky vybírat od roku 2020. Do této hlavní soutěže, která by měla být stejně jako nynější správa mýtného systému novému správci svěřena na deset let, by se už mohly hlásit firmy s nabídkami na jinou než mikrovlnnou technologii použitou u mýtných bran.
Zasedání vlády předcházela jednání koalice, kdy nakonec jediným nevyjasněným bodem byla délka přechodného období, během něhož se bude mýtné vybírat nadále prostřednictvím mýtných bran. Shodla se také na tom, že budou posíleny pravomoci řídícího výboru a bude se hledat mýtný manažer, který pomůže připravit podklady pro vypsání tendru.
Ministerstvo dopravy trvalo na pěti letech zachování stávajícího výběru, koaliční partneři požadovali tři roky, jak je posléze schválila vláda. Podle bývalého ministra dopravy za ODS Zbyňka Stanjury ale vypsání soutěže jen na provoz mýtných bran nahrává stávajícímu dodavateli, společnosti Kapsch. „Při podmínce využití stávajících mýtných bran nemá žádná jiná firma technické znalosti potřebné pro jejich provozování,“ uvedl Zbyněk Stanjura. Za současný stav podle něj mohou poslední dva ministři za ANO, Dan Ťok a Antonín Prachař, kvůli kterým nebude dlouhodobý problém s hledáním provozovatele mýtného systému vyřešen během funkčního období této vlády, ale přesune se na bedra budoucího kabinetu.
Délku období, po které bude nutné vybírat mýtné pouze prostřednictvím mýtných bran, řešila vládní koalice několik týdnů. Ministerstvo dopravy v tomto už ustoupilo, původně totiž požadovalo přechodné období pětileté s dvouletou opcí, uvedl v srpnu Dan Ťok. Pro přechodné období plánuje vláda kvůli nedostatku času vypsat zakázku pouze na provoz současného systému využívajícího mýtné brány. Během této doby má ministerstvo vypsat hlavní, technologicky neutrální soutěž, u které stát nebude zájemcům o zakázku nařizovat, jakým způsobem mají mýtné v Česku vybírat, zda pomocí mýtných bran nebo satelitní technologií či jejich kombinací.
Zkrácená lhůta prý nahrává firmě Kapsch
Zkrácení přechodného období není podle Dana Ťoka příliš šťastné. Krátká lhůta naopak podle něj může výrazně posílit pozici nynějšího provozovatele, společnosti Kapsch, která jako jediná nebude mít náklady spojené s tvorbou vlastního systému. Ostatní uchazeči, kteří by o zakázku mohli mít zájem, budou v počátku muset investovat do vlastní technologie, která bude sbírat data z mýtných bran. Během krátkého období pak nebude dost prostoru pro pokrytí těchto počátečních nákladů, což by mohlo některé tyto uchazeče odradit, uvedl ministr. Vyjádření ministra po jednání vlády v minulém týdnu pak bylo ještě vyhraněnější. „To, že má Kapsch výhodu, jsme říkali od začátku. Čím delší doba provozování bude, tím se ta jeho výhoda smazává. V tomto případě se to nepovedlo,“ prohlásil Dan Ťok. Dodal, že firmy oslovené ministerstvem v předběžné výzvě rovněž upřednostňovaly delší trvání zakázky. „Většina odpověděla, že by to mělo být v rozmezí pěti až deseti let, takže je otázka, kolik jich na ten tříletý tendr bude reagovat,“ řekl ministr.
Zkrácení doby provozu mýtných bran má podle zastánců tu výhodu, že umožní rychlejší zavedení mýta i na silnice nižších tříd. To by mělo zabránit například řidičům kamionů, aby placené úseky objížděli. Podle Dana Ťoka mýto není řešením problému. „Pojedou na dalších objížďkách. Kdo chce objíždět, toho nepřesvědčíme,“ míní ministr.
Dopravci jsou pro udržení současného systému
Udržení současného mýtného systému preferují i silniční dopravci. „Soutěžit stávající mýtný systém, který je upgradovaný a plně funkční, nám přijde logičtější než budovat něco zcela nového. Je nám jedno, jestli provozovatelem systému bude firma Kapsch nebo někdo jiný, ale jsme pro udržení systému, jenž funguje a kterému jsme s velkým úsilím a po tvrdém vyjednávání pomáhali vtisknout současnou uživatelsky přívětivější tvář. Rozhodně jsme proti vyhazování dalších miliard za něco nového a neověřeného,“ řekl mluvčí Sdružení ČESMAD Bohemia Martin Felix.
V poradním výboru posílí i opozice
Výrazný posun koalice dojednala v případě pravomocí řídícího výboru, který ustanovila v roce 2014 vláda, aby kontroloval úředníky ministerstva dopravy při přípravách mýtného tendru. Nově by v něm měli mít regulérní hlas i členové parlamentních stran včetně opozice, jejichž účast ve výboru byla dosud jen poradní, uvedl Kasal. Ministr dopravy by rovněž měl mít povinnost s řídícím výborem projednat všechny materiály ještě před jednáním vlády a dosáhnout pro své návrhy podpory výboru. Do hry by se navíc měl vrátit externí poradce, který ministerstvu dopravy pomůže s přípravou hlavní soutěže na provoz mýtného systému. Ten by měl zároveň vyřešit i otázku zpoplatnění silnic nižších tříd a definitivně tak určit, zda se vybírání mýtného od kamionů při průjezdu silnicemi druhé a třetí třídy vyplatí.
Původní tendr na mýtného poradce vyhrála poradenská společnost Arthur D. Little. Během vyřizování námitek konkurenčních uchazečů ale celou soutěž ke konci loňského roku Dan Ťok zastavil s tím, že celý tendr připravovaný jeho předchůdcem Antonínem Prachařem byl špatně vypsaný a podle neoficiálních informací od Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže hrozí, že jej zruší.
Elektronické mýtné v České republice vybírá od roku 2007 na více než 1400 kilometrech dálnic, rychlostních silnic a vybraných částech silnic první třídy na základě desetiletého kontraktu firma Kapsch. Celkem je v systému zaregistrováno téměř 830 000 kamionových palubních jednotek. Za loňský rok se na mýtném vybralo 8,7 miliardy Kč. Z této částky stát firmě Kapsch a jejím subdodavatelům vyplatil 2,15 miliardy Kč. Smlouva se společností Kapsch vyprší na konci příštího roku.
(čtk/lan)