21. října 2016, čtk
21.10. - Ministr dopravy Dan Ťok je na základě dosavadních informací přesvědčen, že se zbývající úsek dálnice D8, kde se nedávno objevily další problémy se stabilitou podloží, podaří navzdory problémům zprovoznit včas. Otevření je plánováno na 17. prosince. Podle Ťoka se nedal do pohybu svah, ale vybudovaný násep.
„To, co se dalo do pohybu, je násep, který jsme na tom svahu udělali," řekl Ťok. Rovněž část valu, která je u konce mostu, podle něj vykázala pohyb a tlačí na mostní pilíř. „My jsme se rozhodli, že uděláme další kroky. Odbagrovali jsme tu část toho náspu, nahradíme ho lehčím materiálem tak, aby to přitížení nebylo tak velké," popsal. Ukázalo se, že podniknuté kroky už mají pozitivní vliv, protože pohyb se zastavuje, dodal.
Na posledním jednání k dálnici D8 se podle něj všechny strany shodly, že pokud se nestane nic mimořádného, tak všechny práce, které by vedly ke zprovoznění úseku k 17. prosinci, by měly být úspěšné. "A já jsem přesvědčený, že tento úsek dálnice zprovozníme," řekl. „Bude to definitivní zprovoznění," ujistil s tím, že nepůjde o „Potěmkinovu vesnici", kdy by se dálnice nejprve otevřela a pak zase zavřela. Paralelně s tím se však budou odehrávat ještě další kroky k sanaci území. Ťok však poznamenal, že pro ministerstvo je bezpečnost důležitější než dodržení termínů.
Dálnice D8 z Prahy přes Ústí nad Labem do Německa se s nestabilitou podloží potýká dlouhodobě. V červenci 2013 se po silných deštích utrhl svah u Litochovic na Litoměřicku. Sesuv zavalil rozestavěný úsek dálnice asi v délce 200 metrů a značně poškodil i nedalekou železniční trať. Dálnice D8 se buduje již přes čtvrt století. První úsek byl otevřen 6. listopadu 1990. Na problémy se stabilitou okolních svahů ještě před zahájením stavebních prací upozorňovali ekologičtí aktivisté.
(čtk)