2. března 2016
Přibližně 200 až 300 milionů korun chce akciová společnost České přístavy investovat během příštích let do výrazného rozšíření kapacity kontejnerového terminálu ve svém mělnickém přístavu. V roce 2020, kdy má být hotovo, se předpokládá, že ročně projde tímto terminálem přes 200 tisíc kontejnerů oproti loňským zhruba 130 tisícům. Nutné investice urychlil příchod druhého operátora do tohoto terminálu na konci loňského roku, společnosti RCO-CSKD.
Klíčovou investicí je momentálně výstavba tří nových dostatečně dlouhých kolejí, které výrazně urychlí a usnadní překlad kontejnerů mezi kamiony a železnicí. „Původní zhruba kilometr dlouhou kolej jsme museli zrušit kvůli budování protipovodňové ochrany, nyní nám citelně chybí. Stavíme tedy nové koleje, které zajistí dostatečné možnosti pro překlady,“ uvedl předseda představenstva společnosti České přístavy Miloslav Černý. Podle jeho slov je dnes situace taková, že vlaky se musí na seřadišti před samotným terminálem rozdělovat a k nakládce či vykládce přesunovat po částech. To je velmi zdlouhavé a složité. Budování nových kolejí si mimo jiné vyžádalo i značný přesun zeminy, neboť budoucí koleje budou výrazně výše nad hladinou Labe, než byla ta původní. Nové koleje si vyžádají i další rozvoj manipulačních ploch, i s tím se v rámci současných investic počítá. Přístav Mělník realizoval v minulých letech ve spolupráci s městem i státem rozsáhlá protipovodňová opatření, přístav i město Mělník jsou nyní chráněny proti stoleté vodě. Další úpravy ještě čekají přístavní vrata, která zabezpečí přístav v době povodní.
Příchod nového operátora si vyžádal okamžité investice
Na konci loňského roku se do mělnického přístavu nastěhoval rakouský operátor kombinované dopravy Rail Cargo Operator-CSKD (RCO-CSKD), který musel poměrně narychlo opustit své dosavadní prostory na Nákladovém nádraží Žižkov. Z tohoto důvodu se podle ředitele přístavu Mělník Jana Šnejdárka musela připravit zatím poměrně omezená plocha, než se dokončí plánované rozšíření terminálu. „Je pravda, že momentálně nejsme schopni splnit veškeré jejich požadavky na plochu i na koleje. Další prostory dostanou k dispozici během příštího roku,“ uvedl s tím, že se vedení přístavu snaží novému nájemníkovi vyjít maximálně vstříc. RCO-CSKD také bude mít v blízké budoucnosti vlastní vjezd do svého terminálu, zatím využívá společný vjezd s Maerskem, který je druhým operátorem v mělnickém terminálu. Také ten se koneckonců může těšit na rozšíření manipulačních ploch, které bude mít k dispozici.
Na využití čekají nové rozvojové plochy
Rozšířený kontejnerový terminál má být hotový do konce roku 2020, tím však investiční plány Českých přístavů v mělnickém přístavu nekončí. Společnost koupila dvě rozvojová území v sousedství dnešního přístavu, jedním z nich je areál bývalých loděnic. Ty v roce 2002 zaplavila velká voda a majitel je ponechal jejich osudu. České přístavy zde plánují vybudovat logistické centrum, už nyní první zájemci zvažují možnost podnikat v něm.
Druhá rozvojová lokalita je hned u vjezdu do přístavu, v budoucnu by zde mělo vzniknout zázemí pro celníky i dopravce a také dostatečně velké parkoviště. Mimochodem velmi dobrá dopravní dostupnost mělnického přístavu je jeho obrovskou devízou. „Máme vybudovaný přímý sjezd z mostu přes Labe, kamiony vůbec nemusí do města,“ připomněl Jan Šnejdárek. V budoucnu při investicích do rozvojových ploch plánuje společnost vybudovat protihlukové stěny na hranicích svého území a rezidenčních částí Mělníka.
Tomáš Johánek