​Výběr mýta: Kamiony preferují rychlost a komfort dálnice

​Výběr mýta: Kamiony preferují rychlost a komfort dálnice

13.2. - O téměř 70 procent meziročně klesl výběr mýta na silnici 1. třídy I/30, která před dokončením dálnice D8 sloužila kamionům jako spojka z Ústí nad Labem k nájezdu na dálnici do Prahy. Pokles počtu kamionů zaznamenaly i další „jedničky“ v okolí zkompletované D8, která naopak ve výběrech mýta vyrostla o 30 procent.

„Nákladní doprava se z regionálních silnic razantně přesunula na dokončenou D8. Ukazuje se, že kamiony preferují rychlost a komfort dálnice navzdory faktu, že na ní zaplatí dražší mýto než na silnicích nižších tříd,“ říká mluvčí MYTO CZ David Šimoník, podle nějž se reálná míra objíždění mýta v tuzemsku pohybuje jen kolem celoevropsky obvyklých tří procent.

Lednové snížení počtu kamionů na severočeských silnicích 1. třídy dokazují i další čísla. Na I/30 se vybralo meziročně o 2,2 miliony korun méně, zatímco na hotové D8 o 15,5 milionu Kč víc. Rozdíl způsobily více než dvojnásobné kilometrové sazby dálničního mýta proti menším silnicím.

Mýtné rostlo v celé republice

„V prvním měsíci nového roku jsme od kamionů vybrali 786 milionů korun, což je historicky nejlepší lednový výsledek,“ říká Jan Rýdl, vedoucí oddělení komunikace ŘSD. Meziročně vzrostl výběr mýta o osm procent, a to navzdory těžkým klimatickým podmínkám skončeného měsíce. Kromě dokončené dálnice D8, která stáhla kamionovou dopravu z okolních silnic a připsala si tak vyšší výběry, zaplatily kamiony více peněz rovněž na dálnici D1 a D5. Lze to připsat pokračujícímu hospodářskému růstu v Evropě. Proti lednu 2016 byl ten právě skončený silnější nejen ve výběrech, ale o 11 procent vzrostly i mýtné transakce, tedy průjezdy jednotlivých kamionů pod mýtnými branami. Celkem registruje Česká republika za 121 měsíců provozu mýta už 78,3 miliardy vybraného mýta.

V lednu rovněž pokračoval ekologický efekt mýta. Nijak se nezbrzdil růst počtu kamionů v emisní třídě EURO VI na zaplaceném mýtném. Mezi prosincem a lednem vzrostl dokonce o tři procenta, kamiony šetrné k životnímu prostředí zaplatily 46,8 procenta celkem vybraného mýta. Protože platí nejnižší kilometrové sazby, absolutní výběry mýta jsou tak nižší, což je ale vyváženo pozitivním efektem na kvalitu životního prostředí.

(tj)

spinner