28. srpna 2015
PRAHA (28.8.) – Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI) bude nově moci financovat zejména výstavbu a modernizaci multimodálních překladišť mezi jednotlivými druhy dopravy, všech drah s výjimkou lanových, např. metro, tramvajové a trolejbusové dráhy, či opravy místních komunikací v místech, kde kříží železnici nebo silnici v majetku státu. Vláda na návrh ministerstva dopravy schválila novelu zákona o Státním fondu dopravní infrastruktury, která rozšiřuje působnost fondu.
Cílem novely je především umožnit SFDI investovat prostředky i do těch oblastí, na které lze nově čerpat evropské prostředky z Operačního programu Doprava pro období 2014 až 2020 a z nástroje pro propojení Evropy, tzv. CEF. „S Evropskou komisí se nám podařilo pro další období vyjednat finance i tam, kde jsme dosud na evropské peníze nedosáhli. Chceme je využít například na drážní dopravu, včetně městské a podporu překladišť. Novela také umožní financovat ze SFDI opravu a novou výstavbu v českém přístavu v Hamburku,“ řekl ministr dopravy Dan Ťok.
SFDI je zprostředkující subjekt Operačního programu Doprava, a proto je důležité, aby mohl financovat nové oblasti podpory. O konkrétních projektech, na které bude možné peníze čerpat, bude rozhodovat Ministerstvo dopravy jako řídící orgán operačního programu. Novela vytváří legislativní podmínky pro to, aby fond mohl financovat nové typy projektů v dopravě. Kam budou národní a evropské prostředky směřovat, vyplyne až ze schváleného rozpočtu SFDI. Návrh dále reaguje na požadavek implementovat do českého právního řádu směrnici, tzv. železničního balíčku a na některé potřeby spojené s vnitřní činností SFDI.
V novele navrhlo ministerstvo dopravy také navýšit množství peněz, které fond pravidelně rozděluje, a to o více než 3,2 miliardy korun. V letošním roce SFDI hospodaří s částkou 94,4 miliardy korun včetně dotací z EU. Největší částka z výše uvedeného balíku 3,2 miliardy korun, celkem 1,3 miliardy korun, má připadnout na železnice. To souvisí s možností rozšířit množství investičních akcí, které je možné financovat ze zdrojů EU. Podobně jako i u ostatních bodů by většina těchto peněz měla pocházet z evropských dotací, konkrétně z Operačního programu doprava pro období 2014 až 2020 a fondu CEF, uvedlo v důvodové zprávě ministerstvo dopravy.
Zhruba půl miliardy korun ročně má rovněž připadnout na podporu výstavby a údržby takzvaných multimodálních překladišť, které umožňují jednodušší překládání zboží mezi kamionovou, železniční a lodní dopravou. O možnost financování těchto terminálů z peněz SFDI se snaží ministerstvo dopravy dlouhodobě. V roce 2011 například prosazovalo podporu dokončení veřejného logistického centra v Lovosicích.
Dalších 150 milionů korun ročně má z prostředků fondu připadnout na nákup strojů potřebných pro opravy a stavby silnic a dálnic, železničních tratí nebo vodních cest. Dvěstěmilionová jednorázová dotace pak má sloužit k obnově budov a dalšího zařízení českých přístavů v Hamburku. To souvisí s plánem ministerstva na návrat lodí do v současnosti zchátralé trojice přístavů, které Česko buď koupilo, nebo je má ve správě na 99 let v rámci Versailleské dohody.
(tj/čtk)