Švýcarsko/Itálie

Hupac zaznamenal mírný nárůst objemu přeprav

Hupac zaznamenal mírný nárůst objemu přeprav

V roce 2013 přepravil operátor kombinované dopravy Hupac 675 tisíc silničních zásilek po železnici. Švýcarský koncern zaznamenal ve srovnání s předchozím rokem nárůst objemu přeprav o 1,7 procenta. Slabší kondice evropských ekonomik, zejména v Itálii, která je jedním z hlavních trhů Hupacu, se na nevýrazném růstu podepsala. Rozhodujícím impulzem pro posílení pozice intermodálního systému má být otevření Svatogotthardského tunelu a výstavba železničního koridoru pro průjezdnou výšku čtyři metry.

Hupac na své nejdůležitější trase, alpském tranzitu přes Švýcarsko, přepravil vloni 380 502 silničních zásilek, to je o 1,9 procenta více než v roce 2012. U řady spojů byla nabídka rozšířena na pět odjezdů denně pro každý směr. Značným přínosem bylo zavedení nového alpského tranzitu přes Francii mezi terminály Busto Arsizio a Barcelona na počátku roku 2013. Objem alpského tranzitu přes Rakousko klesl o 2,1 procenta na 52 288 zásilek.

Přišli noví zákazníci

Velmi příznivé výsledky přinesly nové nabídky pro Antverpy. V dubnu loňského roku byl spuštěn nový spoj mezi terminály Antverpy (Antwerp Combinant) a Busto Arsizio s frekvencí čtyř odjezdů týdně. Na trasách Antverpy – Barcelona a Antverpy – Verona zvýšil Hupac počet týdenních odjezdů. Na rostoucí poptávku reagoval operátor zvýšením frekvence spojů i na trase Singen – Busto Arsizio a Singen – Duisburg. Přeprava mimo alpský tranzit (osa východ – západ) vykázala meziroční růst o 0,9 procenta.

Otevření tunelu pomůže železniční dopravě

Svatogotthardský tunel by měl být uveden do provozu v roce 2017, o dva roky později počítají plány s otevřením i tunelu Ceneri. Oba přinesou nové příležitosti pro posílení pozic železnice na úkor silniční dopravy. „Velmi jsme uvítali nedávný podpis dohody mezi Itálií a Švýcarskem o výstavbě koridoru pro čtyři metry výšky k italským terminálům přes Luino a Chiasso,“ řekl předseda představenstva švýcarského operátora Bernhard Kunz. Železniční infrastruktura s dostatečnou kapacitou napomůže zvýšení produktivity, sníží náklady a posílí konkurenceschopnost železnice. Investice do italské železniční sítě se pozitivně odrazí také v plynulosti švýcarské železniční dopravy.

Tomáš Johánek

www.hupac.com

spinner