JUDr. Martin Cetl (AWT) pro DN

Nízká podpora ze strany státu je minimálně zarážející

Nízká podpora ze strany státu je minimálně zarážející

Společnost AWT má s kombinovanou dopravou více než patnáctileté zkušenosti. Jako jediná v České republice nabízí vyspělý systém intermodálních přeprav ACTS a v Paskově nedaleko Ostravy provozuje jeden z mála nezávislých otevřených terminálů v zemi. Terminál loni prošel rozsáhlou rekonstrukcí, která bude v letošním roce pokračovat další etapou. Jak vidí budoucnost oboru kombinované dopravy JUDr. Martin Cetl, který ji má v AWT na starosti?

„AWT do modernizace svého terminálu kombinované dopravy investovala nemalé prostředky. Určitě tedy v jeho budoucnost věříte…“

„Výhody intermodálních přeprav byly popsány už nesčetněkrát a poptávka po tomto druhu dopravy ze strany našich klientů také roste. Důkazem jsou čísla za loňský rok, který předčil naše očekávání. Na paskovském terminálu se loni zmanipulovalo téměř 43 tisíc kontejnerů, návěsů a výměnných nástaveb, což ve srovnání s předchozím rokem představovalo nárůst o 115 procent.

Je evidentní, že kombinovaná doprava budoucnost má, a podle mého názoru je přesun dopravy na železnici v době přetížení silnic a dálnic nejen rozumným, ale mnohdy i nezbytným východiskem. O to více mě zaráží nízká podpora ze strany státu, jehož role je v celé vyspělé Evropě nezastupitelná: má totiž zejména podporovat ty podnikatelské aktivity, které snižují ekologické zátěže, což je nejen na Ostravsku stále téma více než aktuální.“

„Co v České republice podle vás především chybí?“

„Především ucelený systém podpory. Dotace jsou příliš komplikované, řadě tuzemských dopravců stále chybějí speciální kontejnery i celé systémy kombinované dopravy. Velkou ránou konkurenceschop­nosti tuzemské železnice je také razantní zvýšení poplatků za užití železniční cesty, které navzdory jejich bezpečnosti a ekologičnosti koleje dlouhodobě znevýhodňuje. Je to další důvod, aby operátoři kombinované dopravy Českou republiku při tranzitu objížděli, což se děje již nyní: pokud se operátorům vyplácí jezdit s vlaky z východu Německa do Maďarska přes Rakousko, jistě to není z důvodu neznalosti zeměpisu. Zpoždění mají také některé evropské programy. Na modernizaci překladiště Ostrava-Paskov žádala Advanced World Transport, a. s., logicky dotaci z unijních fondů, po opakovaných odkladech ministerstva dopravy jsme však již kvůli zákazníkům nemohli déle čekat a rekonstrukci jsme financovali z vlastních zdrojů.“

„Čím vším již vlastně terminál v Ostravě-Paskově prošel a co ho ještě čeká?“

„Loni byla v první fázi přestavby za zhruba 30 milionů korun zpevněna třetina, tedy 10 000 m2, manipulační plochy, prodloužena stávající kolej a položeny dvě koleje zcela nové, každá v délce zhruba 300 metrů. Vybudoval se i železniční přejezd, provedla se drenáž, odvodnění a kanalizace. Celkem jsme už do terminálu od jeho zahájení provozu v roce 2007 investovali přes 110 milionů Kč. Letos chceme v druhé etapě zpevnit zbytek manipulační plochy.“

„Co to znamenalo v praxi? Museli jste terminál třeba na čas zastavit?“

„Všechny práce probíhaly za plného provozu, pro odlehčení jsme nedaleko Paskova otevřeli menší překladiště ve Staříči, které funguje i nadále. Modernizací zefektivňujeme svou činnost a nabízíme ještě rychlejší a kvalitnější služby. Manipulace s jedním kontejnerovým vlakem se zkrátila z původní hodiny a půl až na pouhých 20 minut. Skladovací kapacita vzrostla ze 1400 na 1700 TEU, zpevněním zbylé plochy dosáhneme 2400 TEU a po rozšíření dojdeme k více než 3000 TEU.

Nutno podotknout, že terminál vyrostl na někdejším brownfieldu, takže řeší i využití již nepotřebných průmyslových areálů. Navíc rozšiřováním služeb můžeme nabídnout práci dalším lidem, což je v regionu zatíženém nezaměstnaností potřebné. Před pěti lety začínal náš terminál se dvěma zaměstnanci, dnes jich je osmnáct a v krátké době počítáme s navýšením až na třicet pracovníků.“

„Kombinovanou dopravu však AWT nenabízí jen prostřednictvím paskovského terminálu. V České republice jste i jediným operátorem systému intermodálních přeprav ACTS…“

„Loni jsme tímto systémem přepravili více než 173 tisíc tun především substrátů hromadného charakteru, například odpady, brikety, koks, stavební materiály a podobně. Zmanipulovali jsme celkem 13 320 kontejnerů ACTS, což byl oproti roku 2010 přírůstek o více než pětinu.

Největší předností tohoto systému je snadná manipulace. Překládka kontejnerů z tahače na železniční vůz a naopak nevyžaduje žádnou speciální překládací techniku, stacionární zařízení a specificky vybavené kontejnerové překladiště. Lze ji uskutečnit téměř ve všech železničních stanicích nebo vlečkách. Zboží je navíc přeloženo v uzavřeném kontejneru, což je na rozdíl od klasického přesypání z vagonu na vagon či kamion bezpečnější a nedochází při tom k poškozování nákladu. Zejména odběratelé koksu západně od našich hranic vyžadují výhradně tento způsob přepravy, protože zboží opravdu dostanou ve stejné kvalitě, tedy velikosti, ve které bylo naloženo.“

Tomáš Johánek

spinner