11. října 2011
Obrat zhruba 200 milionů €, 669 tisíc přepravených kontejnerů po železnici a 1 355 212 přeložených kontejnerů (TEU) na šesti vlastních terminálech. To jsou některé údaje o loňských výkonech společnosti METRANS, největšího operátora kombinované dopravy ve střední a východní Evropě (a jednoho z největších i v celosvětovém měřítku). Letos společnost slaví 20. výročí působení na českém trhu.
„METRANS jsme založili v roce 1991 na vlně euforie z toho, že kombinovaná doprava bude podporována a že to bude nový systém ekologické dopravy. Bohužel do dneška o podpoře všichni hovoří, ale hlavní rámcové podmínky má kombinovaná doprava horší než silniční doprava,“ řekl u příležitosti oslav duchovní otec společnosti METRANS Ing. Jiří Samek.
Připomněl, že na počátku 90. let minulého století se podobnou činností zabývalo mnoho domácích i zahraničních firem, které chtěly český trh ovládnout. „Kdybychom věděli, co nás čeká, tak bychom se do toho určitě nepustili. Rizik bylo mnoho, ale nakonec to vyšlo, měli jsme štěstí,“ vzpomíná dnes Jiří Samek.
V průběhu dalších let podle něj byla situace o to horší, že společnost musela bojovat se soukromým, ale hlavně státním kapitálem. „Mnoho daňových poplatníků v SRN, Nizozemsku, ale i v Rakousku by mohlo litovat rozhodnutí ztrátových státních společností, které se rozhodly s námi válčit. Neúspěšně,“ poznamenal ředitel společnosti METRANS.
METRANS přinesl mnoho dnes běžných inovací
Mezi nejdůležitější milníky ve dvacetileté historii společnosti METRANS patří především postupná výstavba infrastruktury a sítě moderních vysokokapacitních terminálů v Praze, Zlíně, Ostravě, Plzni, Dunajské Stredě a Košicích. Patří mezi ně i efektivní překladištní mechanismy a vlastní speciální technologie i řídicí procesy, které jsou podle Jiřího Samka nejlepší nejen v Evropě, ale i na světě.
Velmi efektivní se podle něj ukázaly řídicí procesy celého logistického řetězce intermodálních přeprav prostřednictvím výpočetní techniky s on-line napojením na začátku i na konci. Za velmi významný považuje i tlak na inovace v železniční dopravě, prototyp vagonu včetně zabezpečení proti vykrádání kontejnerů a výměnných nástaveb a technologii přeprav s jednou lokomotivou na celém přepravním úseku.
„METRANS přinesl evropské kombinované dopravě mnoho inovací, které jsou dnes už samozřejmosti i v jiných zemích. Byl oceněn prvním evropským vyznamenáním EK a EIA pro kombinovanou dopravu,“ řekl Jiří Samek. Za hlavní výhodu společnosti METRANS označil efektivní a úspornou organizaci holdingu a minimální administrativu, která umožnila velice efektivně, rychle a akčně rozhodovat.
Blíží se výstavba nového terminálu
Nejdůležitější událostí těchto dní je pro METRANS blížící se zahájení výstavby nejmodernějšího seřaďovacího terminálu v České Třebové. Bude mít charakter průjezdového terminálu, což by mělo ušetřit čas, ale i náklady za posun. „Terminál nám umožní zoptimalizování sítě mezinárodních vlaků. Budeme schopni nabídnout ještě efektivnější řešení pro kombinovanou dopravu,“ řekl Jiří Samek.
METRANS dále pokračuje také ve zdokonalování systému a v odstraňování úzkých míst. Za nutné Jiří Samek považuje především zefektivnění a zrychlení železniční dopravy. Lokomotivy Bombardier Traxx jezdící mezi Prahou a Rotterdamem podle něj dokazují, že železniční doprava může být spolehlivější a rychlejší než silniční dopravy. Průměrná přepravní rychlost na trase je 60 km/h a průměrný týdenní výkon lokomotivy 7000 kilometrů. „Právě tento produkt je naším novým produktem v oblasti tzv. kontinentálních přeprav, kde jsou rychlost a spolehlivost základní podmínkou. Daří se nám jí dosahovat téměř ze 100 procent, proto zaznamenáváme meziroční nárůst počtu přepravených kontejnerů o sto a více procent,“ zdůraznil ředitel společnosti METRANS.
Své další lokomotivy od společnosti Siemens METRANS nasazuje na krátké přeshraniční dopravy, kde národní železniční operátoři nejsou schopni nabídnout adekvátní servis. Obecně však podle Jiřího Samka platí, že operátor hodlá prohlubovat spolupráci se státními dopravci, protože má oboustranný potenciál.
Je stále co zlepšovat
Pokud jde o nadcházející měsíce, hodlá METRANS i v době přicházející krize rozvinout objemy v oblasti kontinentální přeprav, udržet standard maritimní přepravy a zvýšit i v tomto segmentu svůj podíl na trhu na úkor silniční dopravy.
„Pracujeme na řadě vylepšení a věříme, že nám pomůže i mýto a započítání externích nákladů silniční dopravy podle směrnice Evropské unie z letošního roku. Záleží jenom na politické vůli, zda bude mít vláda zájem o korektní podmínky mezi jednotlivými druhy dopravy,“ uvedl Jiří Samek. Krize by podle jeho názoru mohla napomoci rozhodnutí, že každý druh dopravy si musí nést veškeré společenské náklady na zničenou infrastrukturu.
Tomáš Johánek